Skotare

Hydroflex på 1410/1510

24 inlägg 6972 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydroflex på 1410/1510

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42787 är hydroflex försvarbart ekonomiskt??
hur många kubik får man ut i medel per lass med hydroflexen på en 1410/1510?
lista gärna för och nackdelar med hydroflex och allt som är värt att veta om den



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42801 Hydroflex eller ALS som Deere kallar den(dom har visst ensamrätt på den lr?) är en sak man inte vill vara utan sen man en gång börjat köra med den :D
Breddningen är väl en sak men dämpningen är helt enkelt suverän.
Bästa ekonomiska redogörelsen hämtar jag direkt ur en JD Forestry tidning 1-2005

SCA Skogs siffror 1,2miljm3 kört med stdbärare och ALS
1410 prod stdbärare 18,7m3/ G15-tim
1410 ALS 20,2m3 /G15

1710 std 23,1m3/G15-tim
1710ALS 25,2m3/G15-tim

Ökad intäkt /år med ALS 1410 65800 1710 91400 kr vid 2200 G15-tim/år
Investeringskostnad ca 270000kr(förhandlingsbart :D )

Åtminstone vi tror på ALS-en :D

Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

JD_1110  
#42815 Bortser man helt från den ökande komforten och enbart ser till det ekonomiska perspektivet så är
1410 med dessa givna siffror inte speciellt lönsam att utrusta med ALS enligt mig.

Paybacktiden (utan ränta) är på över fyra år.(restvärdet försummat)
Vill man ha en hyfsad kalkylränta på låt säga 8% är paybacktiden över fem år.(restvärdet försummat)

Till 1710 kan jag se att det finns ekonomisk vinning med en paybacktid (utan ränta)på lite under tre år.

Sedan står det inget om ökade kostnader för service heller.

Konstaterar att det inte verkar vara en superinvestering precis...

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42831 När vi kollade runt innan vi köpte nya skotaren så var det ju nästan bara de med ALS som hade haft nåt större haveri i bakändan. De som körde med standard hade i regel klarat sig bättre. Man kanske kör fortare vilket gör att grejjerna får mer stryk???

Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

Martin_h_83  
#42853 måste man köra fortare när man kör med als?, vi har en på våran 1410 å ja tycker inte vi kör fortare, kanske lastar lite mer men kör i regel 2.5-3km/h, då tror jag rent av att maskin klarar sig bättre, för dämpningen lär ju ta bort lite gung å stötar mot ram i vanliga fall...

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42859 De gick ju ut med det när ALSen kom,men man behöver väl inte köra fortare för det. Kan ju vara ren tillfällighet att just de vi pratat med haft problem då. Beror väl mycket på chaufförer åxå osv. Vi körde nästan 17 000 h med vår 1710D inannan vi fick diffras,medans ett gäng med ALS här haft flertalet haverier fast maskinen inte gått 10 000 h ännu.
Har vi haft våg skulle jag tippa att vi haft bra mkt. mer än 17 ton i snitt iallfall. Har skrivit 22 m3fub på timmerlassen,och de har stämmt bra.

Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42882 jag har tyvärr aldrig provat en JD med als, men skulle tro att det är jäkligt fint bara man är rädd om det och inte kör för fort.
Har iaf erfarenhet av valmet loadflex så principen med låga breda lass har jag lärt känna bra, och jag kan då säga att jag aldrig aldrig aldrig någonsin skulle vilja ha en skotare med vanligt lastutrymme igen!
Känns så fruktansvärt högt att lyfta och svårt att se var man lägger dom där sista griparna på en vanlig skotare.

Med dom låga breda lassen tjänar man ganska så många meter lyfthöjd på en dag, en månad, ett år. Man lastar och lossar mkt snabbare helt enkelt :smile:
Och köra flera sortiment går ju som en dans då man har ett stort "arbetsbord" att jobba på.
Vi kanske inte har nåt mycket större snittlass nu, men jämnare lass. Alla väger 18 ton istället för att köra med för tunga timmer lass och för lätta massa lass....

Nej för oss blir det då aldrig mer en skotare med stdlastbärare så länge vi kör slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Skog  
#42884 Tycker största fördelen med ALS;en är som sagt de breda lastutrymmet vilket möjliggör bättre blick att lägga på virket och av.
Men som på den här kanten där (jag å Engstrand) kör är de då otvivelaktigt så att de som har ALS har haft mera "drivlinebekymmer"
än de med standardlastbärare. Inte vet jag om de är speciellt för de här området heller :roll:

Sen en grej som är bra med ALS:en är att den blir bra mycket lägre på Trailern än en med standarbärare :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42943 jag vill aldrig mer köra en med standardlastutrymme sen man provar loadflexet... det finns inget dåligt med det jag ser bara fördelar

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Lill Junior  
#42956 VEt att många har haft lådras på 1410 & 1710 med ALS, så frågan är om de e värt de? Med tanke på vad en boggilåda kostar.
Har för mej att Stora har fått byta minst en låda varje semester på deras 1410D.

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

masterchief  
#42961 Frågan är om det är ALS som spökar?
Tycker det är betydligt fler storhaverier på de flesta märken nu för tiden.
Nästan så man misstänker att lagringar o kuggar mm håller sämre kvalitet idag.
Fast iofs så får man reda på en hel del mer haverier härinne än innan man var medlem :roll:

Avatar Fallback

Re: Hydroflex på 1410/1510

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42963 Håller fortfarande fast vid det att rätt använt så ska ALS-n spara på basmaskin o förare MEN risken är ju förstås om vågen säger fullt och det är 8m3 kvar längst inne på skiftet och då är det lätt hänt att man putsar bort allt med ca 25ton som resultat :roll:
Dom nyaste har ju nån sorts hastighetsspärr vid överlast och det är nog befogat,borde va standard på alla.
En annan fördel som vi med våra små skiften har stor nytta av är just möjligheten att med ett brett lass med mellanbankar kunna ha 3 sortrena knippen och få putsat en väg med 2 körningar,har man 200m3 på 7 olika sortiment så är det flera sorter som inte räcker till fullt lass/sortiment
Sen på blötmarker så har man bättre viktfördelning/sida,dvs kör man med ett stdutrymme så blir lasset högt och om en sida skär ner så lutar vagnen med den påföljd att hela vagnvikten kommer på den sida som är nere,medans samma situation med en ALSmaskin så förblir en del vikt kvar på den boggi som är uppe :D

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42980
JD_1110 skrev:Bortser man helt från den ökande komforten och enbart ser till det ekonomiska perspektivet så är
1410 med dessa givna siffror inte speciellt lönsam att utrusta med ALS enligt mig.

Paybacktiden (utan ränta) är på över fyra år.(restvärdet försummat)
Vill man ha en hyfsad kalkylränta på låt säga 8% är paybacktiden över fem år.(restvärdet försummat)

Till 1710 kan jag se att det finns ekonomisk vinning med en paybacktid (utan ränta)på lite under tre år.

Sedan står det inget om ökade kostnader för service heller.

Konstaterar att det inte verkar vara en superinvestering precis...


Inte för att du har fel, men med detta sätt att se det ekonomiska skulle inte en enda skotare bli såld, med eller utan ALS!
Jag säger som tidigare talare, inget man vill vara utan om man en gång vant sig med det. Och används det rätt skonar det defenitivt basmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42994 Problemet här nere är väl att jag inte tror vi kan använda brett lastuttrymme överrallt, blir det lite skotningsavstånd skulle vi inte få ta så breda vägar, har diskuterat det med både bönder och "Södrafolk".
Och så ska vi ut på trånga ställen rätt ofta (stenar, lador m.m)
Kan man då bara använda bredden på 70% av hyggena så blir ju inte kalkylen bättre.

Användarvisningsbild

Re: Hydroflex på 1410/1510

Timberjack74  
#43067
Johan_84 skrev:Problemet här nere är väl att jag inte tror vi kan använda brett lastuttrymme överrallt, blir det lite skotningsavstånd skulle vi inte få ta så breda vägar, har diskuterat det med både bönder och "Södrafolk".
Och så ska vi ut på trånga ställen rätt ofta (stenar, lador m.m)
Kan man då bara använda bredden på 70% av hyggena så blir ju inte kalkylen bättre.


Har jobbat med als en par år nu och kan intyga att vägarna ska vara branog smala innan man behöver begränsa lastbredden på als, alt loadflex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).