SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

48 inlägg 28527 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427131 Gammelkroppa? Då känner du till skogsbruksskolan? Kanske även bastat och badat i "vargtjärnet"?
Fin anläggning!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

valtraa93  
#427134 Hlb, du inspirerade mig på din träff. Roligt om jag kan inspirera några fler.
DanK, Jodå, jag känner väl till skolan, har även gått kurser där.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

frågande och vetande  
#427241
valtraa93 skrev:Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.


Tackar för ett riktigt fint erbjudande! Skulle vara roligt att träffa dig, och se ditt fina ekipage inne i en gallring. Fjärrstyrning är då inte det vanligaste får jag säga, men något jag själv tänkt på då det för med sig många trevliga fördelar! Dessvärre bor jag nere i Halmstad, men det lockar verkligen att ta en tur upp för att se hur fina dina gallringar blir efter en tur med Hypron. Imorgon blir det till att stå med mössan i hand och fråga frugan :wink:

Mvh/

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

mikael_s  
#427253
frågande och vetande skrev:
valtraa93 skrev:Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.


Tackar för ett riktigt fint erbjudande! Skulle vara roligt att träffa dig, och se ditt fina ekipage inne i en gallring. Fjärrstyrning är då inte det vanligaste får jag säga, men något jag själv tänkt på då det för med sig många trevliga fördelar! Dessvärre bor jag nere i Halmstad, men det lockar verkligen att ta en tur upp för att se hur fina dina gallringar blir efter en tur med Hypron. Imorgon blir det till att stå med mössan i hand och fråga frugan :wink:

Mvh/

Ring Tommy på hypro om var det finns maskiner i din närhet. Jag var och kikade i Torup och utanför Värnamo. Mycket givande att tala direkt med ägare!

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

frågande och vetande  
#427674
mikael_s skrev:
frågande och vetande skrev:
valtraa93 skrev:Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.


Tackar för ett riktigt fint erbjudande! Skulle vara roligt att träffa dig, och se ditt fina ekipage inne i en gallring. Fjärrstyrning är då inte det vanligaste får jag säga, men något jag själv tänkt på då det för med sig många trevliga fördelar! Dessvärre bor jag nere i Halmstad, men det lockar verkligen att ta en tur upp för att se hur fina dina gallringar blir efter en tur med Hypron. Imorgon blir det till att stå med mössan i hand och fråga frugan :wink:

Mvh/

Ring Tommy på hypro om var det finns maskiner i din närhet. Jag var och kikade i Torup och utanför Värnamo. Mycket givande att tala direkt med ägare!


Tackar för tipset. Tänkte höra av mig till dem när det börjar närma sig affär. Just nu känns det bra att kunna prata lite med folk och fä för att kunna reda ut några frågetecken och kanske ta med dig lite erfarenheter :smile:

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

svenolof56  
#427722 Tack för ett mycket välgjort projekt vill även jag säga. Använder själv 300:an som är utan kran. Skulle vara fint att kunna trycka ner stammarna invid stickvägen som de gjorde i filmen, nu måste jag lägga dessa längs vägen och arbeta upp med sågen. Kranen är säkert bra även till utbredning av ris, men det såg man inte konkret i denna film, men kan beskådas i andra motsvarande filmer.
Tyvärr är prisskillnaden för stor för mig! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

hlb  
#427727 Svenolof56, Gör om kalkylen en gång till. De håller nog i 30 år. Du kommer att säga: Varför gjorde jag inte detta tidigare?

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

terva  
#427731 Har du en grangalring och börjar att vincha in redan 20-30m får du en massa ris. Jag vill inte breda ut den hopen. Har du en traktor som klarar 450så ska du nog tänka om en gång till. Har du en 300 så är ju den värd en del den också.

Mvh terva

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

hlb  
#427735 Ett alternativ kan vara att få tag på en gammal traktor med takmonterad kran.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

frågande och vetande  
#428607
valtraa93 skrev:Var bor du "frågande och vetande" , har du närmare till Bergslagen? Jag kör 1:a-gallring med Hypro 450XL och fjärrstyrd traktor hela vintern. Jag gör inga stickvägar, bara basvägar och vinschar upp till 50 m på varje sida. Du får gärna komma och titta om vill.


Tack igen @valtraa93, dessvärre bor du inte direkt nästgårds :wink: och avståndet är tyvärr en hindrande faktor. Om du inte har något emot det dock kan det hända att du får något PM framöver. Alltid roligt att kunna diskutera idéer och funderingar med en som har ett så fint ekipage som dig.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

valtraa93  
#429035 "Frågande och vetande", det går bra. Du är välkommen att höra av dig.

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

phh  
#429193 Vår hyprogallring av 20 årig tall längs väg och i skiftet på plan mark går utmärkt, men så fort vi får kör in på skiftet och får lutning, snö och ojämnt underlag slirar traktorn, Valtra A 75, och traktorn blir baktung, trots hydraultank och vikter i fronten, och hjulen får dåligt fäste eller lyfter. Då får man leta annan väg. I stora skiften med kraftig lutning kan inte gallring ske med en så lätt traktor. En robotbärare hade varit bra men vi har inte hittat någon som erbjuder sådan till vår HYPRO 450 med kran. Vid vinschning hade robot också varit bra i allmänhet för att slippa hoppa upp och ner från traktorn. Nästa vecka fortsätter arbetet och vi lär oss hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

valtraa93  
#429224 Hittills har jag inte haft några problem med att min A93+Hypro 450XL skulle vara baktung eller slira. Men jag har frontlastaraggregatet på hela tiden och därutöver en 600 kg vikt i frontlyften. Är det mycket snö så jag behöver ploga hänger jag på en 300 kg snöskopa i lastaren men den är ju lite skrymmande om det är tätt med träd och man behöver vända. Men det allra viktigaste är nog riktiga snökedjor på alla fyra hjulen för att få ner kraften i backen. Tycker jag det lutar för mycket backar jag för säkerhets skull uppför.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

Traktordave  
#429583 Intressant reportage! Hur är tanken vid andra gallring? Hypro igen eller skördare och köra upp stickvägar var 20 meter?

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i gallring med Hypro 450 XL (Video)

frågande och vetande  
#429585
Traktordave skrev:Intressant reportage! Hur är tanken vid andra gallring? Hypro igen eller skördare och köra upp stickvägar var 20 meter?


Kan bara svara för min del, men att hugga upp stickvägar i en andra gallring kommer inte ske. Om inte hypro igen, blir det beståndsgående.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).