Verkstan

Bärare till en hypro 450

33 inlägg 15427 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429202 Har funderat ett tag på att försöka hitta en bärare till Hypro 450 XL.

Just nu sitter den bak på traktorn, men tycker inte om att största delen
av tiden går till att hoppa in & ut ur traktorn.

Men eftersom hypro inte längre gör bärare & begagnad marknaden är liten.

Så funderar helt enkelt att antingen bygga en egen bärare.
Eller hitta något lämpligt som man kan omvandla till en bärare.
Finns också radiostyrning till traktorn, men inte så sugen på de.

Så tänkte att man kunde åtminstone börja med att fråga er här på forumet. :grin:
Har kollat forumet efter svar, inte blivit mycket klokare dock.

Men hade tänkt att höra av mig till [url]bjmmaskin.se[/url].
Samt höra en extra gång med hypro, för har bara läst att de slutat med bärare.

Så vad tycker ni? :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Torbjörn Johnsen  
#429380 Det kan ju vara idé att kontakta Hypro @klunseduns. Även om de inte har med sin bärare i produktprogrammet kanske de kan bygga på beställning? Eller vet om någon som är till salu? Annars går det ju att kolla med BJM men jag vet inte vilken kapacitet deras bärare har? Hittade en film på YT:



och länk till en bild:

http://bjmmaskin.se/wp-content/uploads/ ... _69942.jpg

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429390 Ja, ska kontakta Hypro nu i veckan. Sen har jag pratat med några som jag känner som tipsat om personer som haft bärare.

Så förhoppningsvis är jag mer insatt efter denna veckan. Återkommer med mer info för den som är intresserad. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

frågande och vetande  
#429394 BJM bäraren är enligt mig prissatt i överkant, sist hörde jag något om 700'000kr+moms. Rätta mig gärna om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429396
frågande och vetande skrev:BJM bäraren är enligt mig prissatt i överkant, sist hörde jag något om 700'000kr+moms. Rätta mig gärna om jag har fel.


Oj oj oj :surp: Hoppas att du hörde fel :)

Nu i dagsläget känns det som att de blir att hålla ögonen öppna efter begagnat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

Jim_90  
#429496 Hmm den första tanken som slog mej så är en benford minidumper.. man tar bort flaket och sätter dit hypron istället. Men jag vet inte hur drivningen är på dem om det går att bygga radiostyrning den ordinära sittplatsen kan man ju ha kvar när man e lat :grin:

En annan kul sak är ju att flakfästet kan snurra 180grader så då kan du ju köra hypron från båda hållen
https://www.blocket.se/alvsborg/Terex_B ... w=3&last=1

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429545 Åh, det var en smart tanke där @Jim_90

Gillar att den var midjestyrd också.
Vet du möjligtvis vad en sådan lastar?
Så den klarar av vikten av hypron, samt att köra i skogen utan att tippa för ofta :)

Men ska anteckna detta! Gillar detta forumet, så djävulskt många smarta idéer folk har alltså :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429547 Tänkte inte innan jag skrev. Den lastar såklart 6 ton.

Kollade också specsen på dumpern.
Den hade Hydraultryck: 172 bar
Hydraulflöde: 60 l/min

Hypro 450 XL behöver :
Hydraultryck: 230 bar
Hydraulflöde rekommenderat: 85–100 l/min

Så där sket de sig. =/
Senast redigerad av klunseduns tis 10 jan 2017, 19:52, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

Jim_90  
#429548 Ska nog inte va nåt problem. Ps6000 står för 6ton. Egenvikt är 4,3ton och är 2,1m bred. Motor 84hk. Oljeflödet var lite litet 54L å din hypro skall nog ha mer men hypron har vel egen pump och tank?

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429551 Hypron har som du skriver egen pump & tank, men den får sin kraft från kraftuttaget på traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

Jim_90  
#429552 Hmm isåfall skulle du behöva ta hyprons pump och sätta den direkt på motorns vevaxel. Lite jobbig installation men fullt möjlig.

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

rokon  
#429556
klunseduns skrev:Har funderat ett tag på att försöka hitta en bärare till Hypro 450 XL.

Just nu sitter den bak på traktorn, men tycker inte om att största delen
av tiden går till att hoppa in & ut ur traktorn.

Så vad tycker ni? :smile:

Jag skulle vilja ha det så här; en helt annan lösning som bör vara billigare och enklare.
Man modifierar traktorn man har med en hydraulisk hissliknande fotstöd som kanske viks ut så att det blir lite mer att stå på. På den åker man upp och ned mellan förflyttningarna, allt för att spara på knäna.
Jag lade fram dessa tankegångar för rätt länge sedan i någon annan tråd här på skogsforum, men det fick ingen respons. Jag har ännu ingen Hypro men det blir i alla fall en massa upp och ned från traktorn. Under tiden som man åker upp och ned så kan man ju koppla av och tänka på hur pass bra man har det!

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

klunseduns  
#429561 Funderar bara om det kommer få plats, pumpen är inte så liten & smidig heller nämligen.
Samt att koppla in den på motorns vevaxel, går över mina kunskaper.
Men visst, har folk omkring som skulle kunna hjälpa mig med det.

Nja, får fortsätta tänka på div. lösningar.

@rokon Ja du, problemet är väl inte enbart att det blir jobbigt för kroppen.
Utan att det tar tid, tid som man istället skulle vilja lägga på att få jobbet gjort.
Är ganska irriterande att avbryta för att man är tvungen att köra fram eller tillbaks traktorn för att komma i rätt läge. Samt om man skulle ha bärare t.ex så blir det smidigare att köra i skogen, minskar risken för att välta, sparar tid, sparar på kroppen.

Att koppla av & tänka på hur pass bra man har det, det gör jag på kvällen när jag är hemma.
Eller när man tar paus & sitter på någon stock & dricker kaffe med någon god macka till :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

molnia  
#442973 Detta är en väldigt spännande tråd.
En egen bärare vore nog det bästa. Den ska vara midjestyrd, inte allt för bred, inte för hög så om man har förarplatts så är den lätt tillgänglig.
Jag tror att en egen bärare likt dumpersstommen ni pratat om skulle vara en väldigt smidig lösning.
Det borde finnas några som tänkt åt detta hållet innan här på forumet...?
Det finns en kille med 3st myror varav en av dem hade en rullmatad processor på....

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442998 Varför inte bygga på en Malwa 560 skotare?
Kör maskinen utifrån under upparbetning, lyft av aggregatet och skota ut virket sedan!

Inget vi har gjort, men hur svårt kan det vara:-)

mvh

Magnus Wallin
Malwa Forest AB

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).