Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67386 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#216392
gnisten83 skrev:Nja min beskrivning gällde -05 serien där finns inget LS
En lite bild på gaspedalen bak o en 6550 med

Ok det stämmer säkert jag menade valtra 6000 serie. Ska du bygga dit styrning bakåt på den. Från det ena till det andra har du nån erfarenhet av fällklippar till skogskranar

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216399 Nej har det redan på 805an jag hade i skogen innan.
Finns skyttelventilen på 6xxx även utan twin trac eller den kom dit på grund av den?

Nix de har jag inte, jag har en Arbro Stroke istället

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#216456
gnisten83 skrev:Nej har det redan på 805an jag hade i skogen innan.
Finns skyttelventilen på 6xxx även utan twin trac eller den kom dit på grund av den?

Nix de har jag inte, jag har en Arbro Stroke istället


ok funkar arbrostroken fin då ?? skyttelventilen måste ´monteras efter som det blir två obitrolet ventilen bara ger ls tryck till den ratt som används

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216890 Den börjar bli rätt sliten, efter han genomlidit både Gudrun o Per och endel annat för grov egentligen

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

adahlm  
#350855 Lyfter upp denna igen.. :roll:

Nån som monterat nånting som ersätter handbromsen på 6000/8000-serien? Krånglig att använda som sådan - vore lättare med en knapp..

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350861 På hitech modellen är det en hydralcylinder med fjäderretur som drar handbromsvajern.
För att släppa så trycksätts cylindern, en ide kanske

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Bröderna byman  
#429531 Lyfter denna igen... har läst på forumet och googlat men inte hittat info om kompletta satser att köpa. Finns det och isf från vilka firmor eller blir det till att köpa lösa delar och knåpa ihop det själv? Till en 6850...

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Jim_90  
#429546 Kan bara bidra hur jag vet att det funkar på min kompis x120..
han har en pedal som ger ström till två relä. En reläet växlar högra spaken på armstödet så sidorörelsen går från rotatorfunktion till styrningen. Den andra reläet ger ström till en tvåvägsbrytare den är kopplad till riktningsomkastaren för fram/bak.

Alltså när han anväder tvintraken så har han riktomkastaren på P. En lämplig växel i och väljer riktningen på den lilla tvåvägsbrytaren. När han trycker strömpedalen börjar traktorn köra och han styr med högra joysticken. När han lyfter foten återgår traktorn i P-läget.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

fitz  
#556206 Dags att väcka den här tråden igen!

Ni som har erfarenhet av Twintrack eller motsvarande, hur är vajern från den bakre gaspedalen dragen och hur verkar den? Indirekt via främre gaspedalen eller direkt på dieselpumpen?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

ÅsaNisse  
#556234 Den går på gaspedalen på samma sätt som handgasen på mina Valtra.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Fredi  
#556547 Har nån koll på vad Agco tar för original twintrac serien eller finns den ej att få mera? Såg att det finns reservdelsnummer på komplett serie i varje fall.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

ÅsaNisse  
#556573 Jag kollade det i december och då låg en komplett sats på ca 54000:-, men det var osäkert om och när den kunde levereras. Många delar tas tydligen från Frankrike(???) och de är äldre än 10 år och kan då ha gått ur produktion.
Däremot går det ju att plocka ihop själv med en orbitrol och lite elektriska brytare och en svets.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

ss0803  
#556582 Det är intressant prissättning på reservdelar.

Att välja till TwinTrac från fabrik kan inte kostat över 30’.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

ÅsaNisse  
#556586 Priset var för hel sats. När jag räknade lösa delar så hade jag bara fått ihop hälften av prylarna för 50 papp. Och sen måste man omprogrammera datorn i traktorn också. Det är inte meningen att man ska eftermontera eller reperera. Man ska byta till nytt...…. färdigutrustat.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635277 Till båtar är det ganska vanligt med en extra styrplats och det är ju även rymligare att meka samt att försäljarna av produkter är lite mer pedagogiska med sina produktbeskrivningar. I båtvärlden så har man antingen vajerstyrning (typ på utombordare upp till 70-80 hk) och sedan finns det hydraulstyrning.

Är alltså hydraulstyrning detsamma som orbitrol eller varför kallas det inte hydraulstyrning i traktorer eller orbitrolstyrning i båtar? :-b

Efter lite googlande hittade jag länkarna nedan på Flotec Marin. Skulle något av de kiten fungera att köpa och koppla ihop med t.ex styrningen på en Valtra A75? Eller måste man gå på någon av dessa styrenheter och plocka ihop passande delar löst:
https://www.oie.se/Produkt/styrenhet-orbitrol-(P_Q20049)?sectionId=1000196850

Bruksanvisning för installation av extra styrplats:
https://www.flotecmarin.se/pdf/ManualExtraStyrplats.pdf

Paket med nödvändiga delar för en extra styrplats:
https://www.flotecmarin.se/hydraulstyrn ... 7kl3p2n407

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).