Bilar

Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

16 inlägg 8614 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

ryared  
#429215 Nu drar Detroit och CES mässan i gång.
Elbilen verkar ha kommit för att stanna?
Eller blir de som med etanolbilen?
Alla köpte etanolbil för det va ju så bra. Men när verkligheten kom i kapp och subventionerna minskade så dog det ut. Vet inte hur många etanolbilar som säljs i dag men det är nog inte många?
Tror iofs inte elbilen kommer gå samma öde till mötes.
Kan räckvidden bli en 70 mil(är ju som mest 60 i dag och man skall ju inte köra så många mer mil under en dags körning) och batterierna kommer ner i pris så är nog mycket av problemet löst?
Nästa fluga som biltillverkarna är inne på är självkörande bilar. Det verkar i mina öron helt otroligt. Känns som det är alldeles för många variabler att ta hänsyn till?
Men det verkar ändå som dom kommit en bra bit på vägen ändå.
Kanon om dom kan fixa med släp också. Kan bilen fixa vedleveranserna medans man kollar skogsforum :grin: :grin: :grin:

http://www.expressen.se/motor/hetaste-n ... i-detroit/

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... de-teknik/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429229 Kommer bli utmärkt med självkörande bil i vissa situationer. Exempelvis på väg in/ut från Stockholm i rusningstid. Eller på motorvägen från Gävle till Stockholm. Eller E16/ E4 från Falun till Luleå! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Fredrik Reuter  
#429231 Hissnande och lite skrämmande.
Men så är jag tekniknörd också (läs nedanstående skeptiskt).
Tekniskt sett kan det innebära att nollvisionen om dödlighet i trafiken kan bli verklighet. Ända tills systemet kraschar eller någon hackar det...
Tekniskt sett kan det göra att man kan jobba på ställen som tidigare varit transportsträckor, inte så dumt kanske men vad händer om systemet går ner eller om en person med enbart erfarenhet av självkörande bil vill ta ut svängarna lite och köra manuellt?

Tror det kan bli fullt möjligt i en framtid att självkörande bilar skapar ett eget digitalt samhälle och underrättar varandra, ex om vilt på vägen. Då varskos bakomvarande bilar med lämpliga åtgärder, samma kan gälla halka.
Lunchen kanske kan beställas i förväg, matstället får liveuppdatering var beställarens bil är och väl framme går man in i en speciell fil som kör saktare och hämtar lunchen utan att stanna. Om det nu är att föredra?

Det finns mycket intressant i detta! :grin:

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

jannee  
#429237 Människan är allt annat än ofelbar och självkörande bilar borde minska olyckorna radikalt.
Man ser bar vad "bekvämt" 😡 det är med den nya typen av farthållare.
Tankegången är god och när övriga bilister sköter sig som de ska så är allt ok men....
Där sitter man och kör lugnt i 85 km/tim på motorvägen, kommer successivt ifatt en annan lastbil, min lastbil anpassar sig då efter den andra bilens fart - helt ok, dessutom blir det ett säkert avstånd. I början tyckte man att detta säkerhetsavstånd var väldigt långt men man vänjer sig.
MEN nu kommer det andra bilar som naturligtvis ska lägga sig emellan mig och framförvarande lastbil och det som händer är att min lastbil släpper något för att bilda rätt avstånd. Så kan det håll på till jag ligger kilometervis efter den bil som jag låg precis bakom och min fart minskar successivt.
Är nämligen på så sätt att har man LÄNGRE avstånd än 30 meter till framförvarade bil MÅSTE alltid någon p-bil in emellan - gäller motorväg
Stadstrafik är motsvarande avstånd till framförvarande bil 5 till 6 meter, oberoende hastighet.
Ibland försöker någon smita in när avståndet är mindre och det är dessa som senare skjuts på tvären framför lastbilen :grin:
Alla bilar självkörande vore detta inget problem. Bara peta in adressen på bilens GPS - helt underbart.

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Hema  
#429324 Jag undrar om det här med självkörande bilar är en efterfrågan från kunder eller bara blivit en tävling sinsemella olika biltillverkare.

Samt varför verkar biltillverkarena känna ett totalt måste att flippa till designen på en bil bara för att det är en hybrid eller ren elbil? Etanol och biogas kunde hålla fingrarna i styr, men nu verkar det smått hopplöst. Samt varför all denna blå belysning bara för att det är el. Jag vill inte någon blå belysning i kupen öht. Det försämrar bara mitt mörkerseende.

Nee om de kunde komma med något stilrent. Dock finns det 2-3 relativt stora nackdelar med elbilar och det är 1. batterilivslängden som kan lösas med en batterihyra, men då förkortas bilens livslängd, för vem vill ha både en hyra + reprationer på en äldre bil? Så hur ska de mindre belevrade kunna ha råd till bil? 2. Snabbladdare ställer stora krav på nätutbyggnad, samt hela nätet kommer ställas inför stora utmaningar med snabba av- och på-kopplingar på flera tiotals ampere. 3. Hur ren är elen producerad och är denna produktion subventionerad?

Har för mig att det är ett eu-direktiv som omöjliggör att HVO-dieseln kan behandlas annorlunda mot andra dieselsorter... Idioti.

Gillar att Ryared tar upp frågan angående släp och självkörande bilar. Känns som en mycket viktig fråga.

Fredriks punkt med hackade bilar är nog så befogad. Tänk bara tanken att flertalet bilar blir smittade och sedan kl 16:15 en vardag svänger plötsligt alla smittade kraftigt vänster..

Kan inte låta bli att få känslan att vi gör oss så sårbara med alla dessa system och att allt ska vara uppkopplat. Men om det funkar bra, kommer biltillverkarna minska krocksäkerheten och på så sätt kunna bygga mer yteffektivare fordon. Antingen kommer det bli svindyrt försäkringsmässigt att framföra en icke självkörande bil i framtiden. Kommer antagligen bli en statussymbol.

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

axwell  
#429328
Hema skrev:Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.
av Hema » 7 min
Jag undrar om det här med självkörande bilar är en efterfrågan från kunder eller bara blivit en tävling sinsemella olika biltillverkare.

Samt varför verkar biltillverkarena känna ett totalt måste att flippa till designen på en bil bara för att det är en hybrid eller ren elbil? Etanol och biogas kunde hålla fingrarna i styr, men nu verkar det smått hopplöst. Samt varför all denna blå belysning bara för att det är el. Jag vill inte någon blå belysning i kupen öht. Det försämrar bara mitt mörkerseende.

Nee om de kunde komma med något stilrent. Dock finns det 2-3 relativt stora nackdelar med elbilar och det är 1. batterilivslängden som kan lösas med en batterihyra, men då förkortas bilens livslängd, för vem vill ha både en hyra + reprationer på en äldre bil? Så hur ska de mindre belevrade kunna ha råd till bil? 2. Snabbladdare ställer stora krav på nätutbyggnad, samt hela nätet kommer ställas inför stora utmaningar med snabba av- och på-kopplingar på flera tiotals ampere. 3. Hur ren är elen producerad och är denna produktion subventionerad?

Har för mig att det är ett eu-direktiv som omöjliggör att HVO-dieseln kan behandlas annorlunda mot andra dieselsorter... Idioti.

Gillar att Ryared tar upp frågan angående släp och självkörande bilar. Känns som en mycket viktig fråga.

Fredriks punkt med hackade bilar är nog så befogad. Tänk bara tanken att flertalet bilar blir smittade och sedan kl 16:15 en vardag svänger plötsligt alla smittade kraftigt vänster..

Kan inte låta bli att få känslan att vi gör oss så sårbara med alla dessa system och att allt ska vara uppkopplat. Men om det funkar bra, kommer biltillverkarna minska krocksäkerheten och på så sätt kunna bygga mer yteffektivare fordon. Antingen kommer det bli svindyrt försäkringsmässigt att framföra en icke självkörande bil i framtiden. Kommer antagligen bli en statussymbol.


Men Hema, hemskt vad du är negativ :surp:


Och det är även jag :geek:

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

tallen100  
#429330 Om inte annat så blir väl folk ännu mer övervakade, det kan sitta folk och se precis vart du befinner dej...

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

ryared  
#429333 Jag tror faktiskt inte det kommer bli så vanligt att tanka elbilen vid en får väl kalla det bränslestation. Dels föra över ström så snabbt så det inte blir köer. Lyckas man ändå med det så måste det bli en enorm uppsäkring som hema beskriver.
Nå, då tror jag mer på att batteriet håller en 70-100 mil på en laddning. Så laddar man sedan över natten. Räcker med ett 16 ampere uttag då. Sedan skall man ändå inte köra så mycket mer mil på en dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Hema  
#429383 Tycker inte att man behöver bli tolkad som negativ, bara för att man inte bara ser allt det positiva. Jag vill se mig som realistisk och om jag har fel i sak eller uppfattning, kan jag ändra mig. :)

Dock stör jag mig på hur man sköter exempelvis vilka bilar man bör köpa, först va det etanol/biogas, sedan diesel med partikelfilter och nu hybrid/elbil. Känns som om eftermarknaden är minst sagt oviss.

Samt hur ska alla göra som parkerar bilen på gatan, hur ska de kunna ladda sin ev elbil?

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430650 En del är skeptiska till självkörande bilar. :lol:




EDIT.
Mazdachef sågar självkörande bilar: "Du får bända ratten ur mina kalla, döda händer"
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... da-hander/

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

r93  
#430661 Ja, det måste vara ett oerhört säkert system om man ska åka i självkörande uppkopplade bilar.......

Det har ju hänt att dom har knäckt bankdosan genom att först gå in på datorn bakvägen, sedan kunnat se vilka tangenter som man trycker på när man slår in koden, så allt går.....

Att det inte hackas mer bank tror jag hänger ihop med att det är jäkligt svårt att få ut några pengar på det viset eftersom att allt måste gå genom konton, likadant om dom raderar alla ens konton så är ju det enda som hänt att lite ettor och nollor bytt plats......

Men sitter du in en hackad bil då blir det lite andra konsekvenser....

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Hema  
#430705
r93 skrev:Ja, det måste vara ett oerhört säkert system om man ska åka i självkörande uppkopplade bilar.......

Det har ju hänt att dom har knäckt bankdosan genom att först gå in på datorn bakvägen, sedan kunnat se vilka tangenter som man trycker på när man slår in koden, så allt går.....
Att det inte hackas mer bank tror jag hänger ihop med att det är jäkligt svårt att få ut några pengar på det viset eftersom att allt måste gå genom konton, likadant om dom raderar alla ens konton så är ju det enda som hänt att lite ettor och nollor bytt plats......

Men sitter du in en hackad bil då blir det lite andra konsekvenser....

Det hackas väldigt mycket pengar (banker/kort), men det är inte bankerna sugna på att berätta. Enklare att efter kontanterna är borta bara lägga på en avgift som täcker svinnet.

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Hema  
#430706
Zalman skrev:En del är skeptiska till självkörande bilar. :lol:




EDIT.
Mazdachef sågar självkörande bilar: "Du får bända ratten ur mina kalla, döda händer"
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... da-hander/

Bland det roligaste jag sett på länge. :) Vi behöver nog inte oroa oss för att hackarna ska ska skapa bilolyckor, utan snarare oroa oss för att de ska mixtra med operativsystemet, så vi blir galna. :)

Användarvisningsbild

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Fredrik Reuter  
#433109
Fredrik Reuter skrev:Tror det kan bli fullt möjligt i en framtid att självkörande bilar skapar ett eget digitalt samhälle och underrättar varandra, ex om vilt på vägen. Då varskos bakomvarande bilar med lämpliga åtgärder, samma kan gälla halka.


Ja, detta var tydligen ingen vision utan de nya bilarna från Volvo har något de kallar Connected Safety. I detta nätverk kommunicerar Volvobilar med varandra och skickar ut en varning till Volvobilar i närheten om en av dem råkar ut för halka.

Ja, jisses!

http://www.volvocars.com/intl/about/our ... nnovations

Avatar Fallback

Re: Framtidsvisionerna inom bilbranschen.

Hema  
#433196 Lite magstarkt..:
Bild


Har för mig att bilar från 2013 eller om det var tidigare som har inbyggd sändarpositoneringsutrustning enligt lag. Så dessa bilar kan man relativt enkelt ha koll på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).