Traktorer och processorer

Blanda oljor?

16 inlägg 15546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blanda oljor?

Mowi850  
#428875 Hejsan har köpt en valtra 6350 och har satt på våren skogskärran på den och den satt efter våren 430 innan. Men nu kom jag på att det kanske inte var så smart[emoji26] så nu till min fråga. I 430 så var det Texas super universal traktor oil extra 10w-30 och det är en STOU olja och i valtra är det Agrol hyran plus g2 och det är en UTTO olja. Och vad ska jag göra? Byta olja eller är det ingen fara och bara fortsätta köra?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

rikard_e  
#428904 Tror inte den lilla mängden olja gör något. Du har nog 50 liter olja i hydraulsystemet på valtran, och det kanske ligger 4-5 liter i kärran.

Användarvisningsbild

Re: Blanda oljor?

Mowi850  
#429040 Har nu kommit fram till att det gick bra. Oljorna hade samma GL nummer så då skulle det inte vara någon fara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

ryared  
#429082 Lånar tråden och hoppas det är ok?
Har nämligen en liknande fråga.
Det står i instruktionen att jag skall ha
Mobil univis N 46.
Har en hydraulolja som heter
Hydraway hvxa 46
Kan jag ta den till min Giant 337 kompaktlastare?
Vad är GL nummer för något mowi är det 46 som det står på mina två oljor?

Användarvisningsbild

Re: Blanda oljor?

Mowi850  
#429084 Om jag ska vara riktig ärlig så vet jag inte vad GL nr är. Jag hörde mig för och fick reda på att bara dom var samma så gick det bra. Men det här med oljor tycker iallafall jag är svårt men kanske nån annan här på forumet kan det bättre. Annars går det ju gå in på valfritt oljebolag så går det läsa om dom olika sorterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429098 46 är hur tjock den är. 46 är en mineralolja som tål mer värme än tex 32. :-) altså den man har om det är lite slitet eller osv. eller för all del om det står i specen att det är den oljan det skall vara.

gl värdet anger väl hur pass bra en transmissionsolja smörjer och vidhäftar. typ api gl 1 ingen hypoid, api gl 4 enkel hypoidtillsats. ungefär... dom är ju tänkta för olika miljöer. därför är blandning ingen bra ide. hypoid och gulmetall i lagringar som exempel är inte vidare bra.

Sedan jämför ni olika sorter av oljor @Mowi850 har en universialolja och @ryared har en hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

LWB  
#429125 46 behöver inte vara mineral..anger som sagt bara vilken viskositet oljan har.

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

ÅsaNisse  
#429126 Men eftersom det står 46 på båda så är det hydrauloljor. Kolla bara så inte någon är mineral och den andra bio. I så fall byt omgående 2 ggr till mineral.

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

LWB  
#429134 Teoretiskt kan det vara tex industriväxelolja också, då flera olika typer av oljor använder iso VG för att ange viskositet...

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

LWB  
#429136 Dessutom är det sällan fullständig katastrof att råka blanda ihop mineral och esterbaserad (läs miljö...) hydraulolja. Inte rekommenderat men heller inte världens undergång. Det som dock är rena apokalypsen är att råka blanda ihop esterbaserad hydraulolja och motorolja....kan räcka med någon ynka procent motorolja i miljöhydraulen för att konstiga saker ska hända.

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429158 @LWB inte är väl den där "Mobil Univis N 46" syntetisk?

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

LWB  
#429168 Det kan nog bara mobil svara på...vilken basolja man använt vid tillverkning är ingenting som går att utläsa ur någon specifikation tyvärr. Definitionen av syntetisk går också isär en del, men det är nog grund för en helt egen tråd! Däremot är den inte esterbaserad, ifall det var det du syftade på?

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429188 \M/ finns nog bara ett svar då till @ryared, det är att ringa sin statoilhandlare och fråga om man kan ersätta nämnda mobil olja med hydrawayoljan som redan finns inköpt och då även passa på att fråga vad denne tror om att mixa dom, då får handlaren stå för katalogbläddrandet :-).

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

LWB  
#429192
kl-820 skrev:\M/ finns nog bara ett svar då till @ryared, det är att ringa sin statoilhandlare och fråga om man kan ersätta nämnda mobil olja med hydrawayoljan som redan finns inköpt och då även passa på att fråga vad denne tror om att mixa dom, då får handlaren stå för katalogbläddrandet :-).

Låter som en bra ide [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Blanda oljor?

ÅsaNisse  
#429268 Det är ju bästa sättet att få ett svar liknande: Nja det är nog inte att rekommendera.
Vill du veta så googla på respektive oljor och jämför vad det är för typer och vad de har för specifikationer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).