mån 09 jan 2017, 22:21#429324
Jag undrar om det här med självkörande bilar är en efterfrågan från kunder eller bara blivit en tävling sinsemella olika biltillverkare.
Samt varför verkar biltillverkarena känna ett totalt måste att flippa till designen på en bil bara för att det är en hybrid eller ren elbil? Etanol och biogas kunde hålla fingrarna i styr, men nu verkar det smått hopplöst. Samt varför all denna blå belysning bara för att det är el. Jag vill inte någon blå belysning i kupen öht. Det försämrar bara mitt mörkerseende.
Nee om de kunde komma med något stilrent. Dock finns det 2-3 relativt stora nackdelar med elbilar och det är 1. batterilivslängden som kan lösas med en batterihyra, men då förkortas bilens livslängd, för vem vill ha både en hyra + reprationer på en äldre bil? Så hur ska de mindre belevrade kunna ha råd till bil? 2. Snabbladdare ställer stora krav på nätutbyggnad, samt hela nätet kommer ställas inför stora utmaningar med snabba av- och på-kopplingar på flera tiotals ampere. 3. Hur ren är elen producerad och är denna produktion subventionerad?
Har för mig att det är ett eu-direktiv som omöjliggör att HVO-dieseln kan behandlas annorlunda mot andra dieselsorter... Idioti.
Gillar att Ryared tar upp frågan angående släp och självkörande bilar. Känns som en mycket viktig fråga.
Fredriks punkt med hackade bilar är nog så befogad. Tänk bara tanken att flertalet bilar blir smittade och sedan kl 16:15 en vardag svänger plötsligt alla smittade kraftigt vänster..
Kan inte låta bli att få känslan att vi gör oss så sårbara med alla dessa system och att allt ska vara uppkopplat. Men om det funkar bra, kommer biltillverkarna minska krocksäkerheten och på så sätt kunna bygga mer yteffektivare fordon. Antingen kommer det bli svindyrt försäkringsmässigt att framföra en icke självkörande bil i framtiden. Kommer antagligen bli en statussymbol.
//Henke månskensskogsbonde