Motorsåg och handhållet

Felsökning på STIHL ms 200!

143 inlägg 49707 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Blivande snickare  
#355629 Nå nå, vi väntar! ;)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#362289 Problemet försvann av sig själv men kom tillbaks när det blev kallt. MS 200 vill efter andra tanken gå upp i varv, farligt att använda en såg där kedjan snurrar hela tiden. Prövade ställa in grundinställning men tyvärr. Försökte finjustera men det lyckades inte heller. Efter andra tanken blev det lite bättre.
Putsade förgasaren idag men hittade inga fel. Såg en liten ca 3 mm2 liten fläck som tydde på avlagring. Tycker det är för litet att vara av betydelse.
Tankade och startade å den gick som den skulle. Tvivlar på att sågen går som den skall i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#362716 Verkar ha lyckats med tryckluftsblåsningen av förgasaren. Demonterade förgasaren i molekyler, blåste och monterade igen.

Sågen gick hur bra som helst 3 tankar, - 16 C.

Hittade inga synliga fel så jag antar att alkylaten löste avlagringar som låg och lurade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

foton  
#362720 För några år sedan hade jag en 200 som uppträde som din. Det var en serie med fel på förgasarna , det var någon kanal som var för trång. Fick ny förgasare på garanti.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Lindqvist  
#362726 Det är bra när man kan reparera själv så vet man diagnosen. Men det brukar vara farligt att föra sågen till skogen och att ha verktyg med till skogen en kall dag som idag är heller inget vidare man vill ju nog såga där och inte skruva. Och att ha två sågar med är inte heller så lätt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#363001
foton skrev:För några år sedan hade jag en 200 som uppträde som din. Det var en serie med fel på förgasarna , det var någon kanal som var för trång. Fick ny förgasare på garanti.

Minns du vilken årsmodell du hade på din såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#363002
Lindqvist skrev:Det är bra när man kan reparera själv så vet man diagnosen. Men det brukar vara farligt att föra sågen till skogen och att ha verktyg med till skogen en kall dag som idag är heller inget vidare man vill ju nog såga där och inte skruva. Och att ha två sågar med är inte heller så lätt.

Såhär kalla dagar får man vara beredd att gå hem igen. Man kan ställa till det rejält med att fixa saker i kylan. Materialet uppför sig annorlunda och skruvarkänslan är inte den bästa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#381992 Vårkanten, sågen har gått några m3 sedan senaste inlägg.
Nu hände en sån grej att den domnade vid belastning. Allt annat fungerade som tomgång o dyl.
Blåste förgasarn, försökte fixa inställningarna å nu har den gått bra en hel dag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#428937 Den har gått bra sen dess. Nu är det en ny säsong och sågen trixar igen.
Blåst förgasaren efter gammal modell. Borde väl räcka, Tror jag??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429043 Vet du vilken förgasare det är? Är det med accpumpsystem?
Ser det på en welsch plugg vid förgasarens gavel mot insuget.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JoTh  
#429154 Luftfilter förstår jag att du checkat och eventuellt rengjort i samband med förgasar rengöringen, men har du provat att byta bränslefilter och tändstift.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#429185
Mange skrev:Vet du vilken förgasare det är? Är det med accpumpsystem?
Ser det på en welsch plugg vid förgasarens gavel mot insuget.

Tar en bild av den någon dag! Varit extremt lat idag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

T-bear  
#429287 Får ingen gnista på min MS200, misstänker att det kan vara tändspolen? Tog väck kåpan ser som att man måste
Dela sågen för att få väck tändkabeln är det så man gör? Eller finns det någon annan lösning?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

machonisti  
#429296
Mange skrev:Vet du vilken förgasare det är? Är det med accpumpsystem?
Ser det på en welsch plugg vid förgasarens gavel mot insuget.

Förstår inte vad du menar men så här ser den ut!
1483987576_20170109_202836.jpg

1483987616_20170109_203358.jpg

1483987643_20170109_203410.jpg

1483987698_20170109_203450.jpg

Brukar vara förgasarrengöring då den beter sig som att den inte får bränsle.
Kan man demontera H skruven utan att söndra någonting?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#429352
T-bear skrev:Får ingen gnista på min MS200, misstänker att det kan vara tändspolen? Tog väck kåpan ser som att man måste
Dela sågen för att få väck tändkabeln är det så man gör? Eller finns det någon annan lösning?

Behöver inte dela sågen, @T-bear

1483995023_ms_200_09_01_17_(3).jpg


Kolla först, om du inte har gjort det, under luftfilter. Skett att det har varit kontaktfel där.

1483995023_ms_200_09_01_17_(1).jpg


Skruva bort snorhuset. Då kommer du till tändspolen. Bara tre skruvar, men holl koll på att den ena är maskinskruva och dom två andra "karosseriskruvar".

1483995023_ms_200_09_01_17_(4).jpg


Ta bort svärd och kedja så kommer du till stiften och kabelen. Kommer inte i håg om jag fick ta av drivkransen, men jag tror det holler med att ta bort plastdäxlet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).