Skördare

Lillebror

815 inlägg 352202 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427843 Vad är det för skillnad på "PRO" spaken och den vanliga Digisticken?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427845 Enligt den information jag fått är det en förbättring av den " vanliga " spaken som innebär främst att kontaktstycket är borttagit från spaken och ersatt av ca 2 meter långa kablar ( titta på bild i tidigare inlägg ) . På detta viset slipper man glapp i kontaktstycket på "spakbotten "som tydligen varit ett problem tidigare , även ytterdiametern på " spakbotten " är ca 20 mm mindre i diameter på dessa !

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427848
Stefanw skrev:Ska ut över en 800 meter flarkmyr i veckan.. kanske man skulle ha fått tag i en Beg spak till att börja med. Är ju lite jobb att byta och dra om allt.


Ja du har helt rätt i att det är lite jobb med detta , de funktioner på maskinen som är proportionella är ju inget problem då man bara skruvar bort de äldre hirshsmannkontakterna och monterar de nya men sen så finns det ju dubbelfunktion på rotator / nivellering hytt + styrning av aggregatet och där måste man bygga om styrningen på en del funktioner från de nya spakarna med reläer sen vill man ju städa bort utbytt kabel / kontakter så man vet hur man har det i kabelstammen när det väl strular i framtiden .

Avatar Fallback

Re: Lillebror

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427897
holkary skrev:Enligt den information jag fått är det en förbättring av den " vanliga " spaken som innebär främst att kontaktstycket är borttagit från spaken och ersatt av ca 2 meter långa kablar ( titta på bild i tidigare inlägg ) . På detta viset slipper man glapp i kontaktstycket på "spakbotten "som tydligen varit ett problem tidigare , även ytterdiametern på " spakbotten " är ca 20 mm mindre i diameter på dessa !

Okey de har jag inte haft problem med, däremot har trådar brustit till grip/utskjut inne i spaken som jag fått löda om.
Skadar inte att klumpen under blir mindre :mrgreen:
Antar att de finns en skarv längre ut på kabeln innan den delar ut sig till alla ventilanslutningar?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427985
gnisten83 skrev:
holkary skrev:Enligt den information jag fått är det en förbättring av den " vanliga " spaken som innebär främst att kontaktstycket är borttagit från spaken och ersatt av ca 2 meter långa kablar ( titta på bild i tidigare inlägg ) . På detta viset slipper man glapp i kontaktstycket på "spakbotten "som tydligen varit ett problem tidigare , även ytterdiametern på " spakbotten " är ca 20 mm mindre i diameter på dessa !

Okey de har jag inte haft problem med, däremot har trådar brustit till grip/utskjut inne i spaken som jag fått löda om.
Skadar inte att klumpen under blir mindre :mrgreen:
Antar att de finns en skarv längre ut på kabeln innan den delar ut sig till alla ventilanslutningar?


Helt rätt skarvkontakt efter 2 meter :!:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#428067 Hej vi verkar vara så många här på forumet att någon ha en idé om det ens går att få tag på ett huvud block för hydrauliken till sp 350 /fmg 730? Har efter ett år av spruckna såg ventiler och krånglande såg funktion gjort en sprickkontroll och blocket är spräck
1483442573627.jpg

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#428277
nilaszettlin skrev:Hej vi verkar vara så många här på forumet att någon ha en idé om det ens går att få tag på ett huvud block för hydrauliken till sp 350 /fmg 730? Har efter ett år av spruckna såg ventiler och krånglande såg funktion gjort en sprickkontroll och blocket är spräck
1483442573627.jpg


Börjar nog bli svårt med vissa delar till dessa aggregat , har ju själv ett så det ligger ju i intresset att få reda på var man kan få tag på begagnde delar för någonstans finns det ju garanterat :!:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Jim_90  
#428871 När jag var på besök till hansborg berättade han om någon i vaasa som skulle fixa fram ventilblock till hans fmg 731

Avatar Fallback

Re: Lillebror

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428936 Visserligen inte samma men fick ett block svetsat av en kompis

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428955 Vi fick ett 730 block svetsat en gång men det gick inte så länge så sprack det igen, så det vart att köpa ett nytt.
Men det var på den tiden då det fanns som reservdel.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#428973 Måste nog bli ombyggnation.. = dyrt förmodligen. Passar månne andra 24v aggregat fast lite knepigt och få till det.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#429137 Har letat snart i hela Sverige men väntar på svar på måndag. Skruvat med längdmätningen har varit svårt att kalibrera den. Ska byta slang biten på puls givaren. Sprickan börjar i kanalen innan för och slutar vid skruvmejsel spetsen
DSC_0103.JPG

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429146 Vid sågpatronventilen? Samma spricka som vi provade att svetsa, kan vara värt ett försök att svetsa i brist på reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#429151
0470 skrev:Vid sågpatronventilen? Samma spricka som vi provade att svetsa, kan vara värt ett försök att svetsa i brist på reservdelar.

Jodå har funderat på svetsning . Funkar det? eller förstör man det för alltid

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#429159
nilaszettlin skrev:Hej vi verkar vara så många här på forumet att någon ha en idé om det ens går att få tag på ett huvud block för hydrauliken till sp 350 /fmg 730? Har efter ett år av spruckna såg ventiler och krånglande såg funktion gjort en sprickkontroll och blocket är spräck
1483442573627.jpg


Min sågfunktion slutade fungera igår , lät maskinen vila tills idag och då funkade det tills blocket blivit varmt sen började funktionen vara osäker , sågmotorn gick väldigt sakta för att sedan få full effekt för att sedan vara helt död så jag tänkte på ditt problem och skruvade bort patronen men jag kan inte se några sprickor , kanske helt enkelt är ventilen som har gett upp så jag får väl köpa en ny och börja där . Hur har ditt problem visat sig ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).