Bioenergi

Köpa gödsel

33 inlägg 38981 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80577
Famag skrev:Ammonium nitrat finns i 50 kg säck, men palta inte med någon petroleum produkt samtidigt.
Den innehåller dessutom Svavel.
Och Add Blu lär väl vara rent Kväve. i vätskeform.
Det bör du kunna köpa 50 l av någon åkare med ny lastbil.


Bra ! Skall gödsla 3,9 ha som blev gallrat 2008.
150*3,9= 585 kg

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80583 AddBlue är urea,vilket är en kväveform som lättare ger brännskador,större risk för urlakning och sämre gödseleffekt.
Nitratkväve är bättre.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

dieseltomten  
#80586 Nån som kollat upp hur effekterna blir på tillgången av svamp? Vet att det påverkar svampmycelet under jord.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80598 Effekterna av gödsling är nog tämligen väl utredda. Sök på nätet. Jag minns inte detaljer,men generellt kan nog sägas att markens bördighetsklass växlar upp ett snäpp under en 8-10 års period.
T.ex blåbär kan tydligen antingen öka eller minska beroende på markens beskaffenhet innan åtgärden.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

gamle  
#80977
Bybonden skrev:
Famag skrev:Ammonium nitrat finns i 50 kg säck, men palta inte med någon petroleum produkt samtidigt.
Den innehåller dessutom Svavel.
Och Add Blu lär väl vara rent Kväve. i vätskeform.
Det bör du kunna köpa 50 l av någon åkare med ny lastbil.


Bra ! Skall gödsla 3,9 ha som blev gallrat 2008.
150*3,9= 585 kg



Vill bara tydliggöra att en normal gödsling innebär 150 kg N/ha, dvs 550 kg gödsel/ha om man använder skogcan eller N27, vilka båda håller 27% kväve. I ditt fall så kommer det krävas lite drygt 2 ton till 3,9 ha.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gödsel

Torparn79  
#81003
nisse skrev:Sprida på snö är ingen höjdare.Urlakning och bortspolning t.ex.Rekommendationen är barmark och jag skulle vilja tillägga under växtsäsong.

/Nisse

jag har ingen erfarenhet av skogsgödsling..
men jag skulle nog försöka att sprida omgående efter snösmältningen under förutsättning att marken bär den eventuella maskinen som ska göra jobbet..

kollade i ATL och såg pris på AXAN, 2,58 kr/kg, då är det 1000-kilossäck..
det ger ett kvävepris på 9,55 om inte jag räknar fel, tycker att det låter svårslaget..

150 kg N / 27 % = 555 kg/ha
555 kg/ha x 3,9 ha = 2166 kg
2166 kg x 2,58 kr = 5590 kr

som jag ser det så finns det två alternativ för att få det så ekonomiskt som möjligt:

1. att du snackar ihop dig med en grannbonde och köper gödningen av / genom honom..
2. att du köper 2 st 1000-kilossäckar och blundar för att det blir 10 % för lite..

nu har jag inte nå siffror men jag vet att bekvämligheten med att kunna hålla på med 50-kilossäck kostar en hel del, det lönar sig rätt bra att krångla lite och ösa ur storsäck med hink då embalagekostnaden är minimal jämfört med 50-kilossäck..

hur som så är det uppskattat o du kan följa upp och meddela hur du gjort och hur det har gått..

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bjärven  
#81122 Ja, skriv gärna hur det går!

En fråga dessutom till alla:

Är det idiotiskt att gödsla ungskogen 10 år FÖRE första gallring, i ett bestånd som är röjt två gånger, dvs väldigt lite löv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81307
Torparn79 skrev:
nisse skrev:Sprida på snö är ingen höjdare.Urlakning och bortspolning t.ex.Rekommendationen är barmark och jag skulle vilja tillägga under växtsäsong.

/Nisse

jag har ingen erfarenhet av skogsgödsling..
men jag skulle nog försöka att sprida omgående efter snösmältningen under förutsättning att marken bär den eventuella maskinen som ska göra jobbet..

kollade i ATL och såg pris på AXAN, 2,58 kr/kg, då är det 1000-kilossäck..
det ger ett kvävepris på 9,55 om inte jag räknar fel, tycker att det låter svårslaget..

150 kg N / 27 % = 555 kg/ha
555 kg/ha x 3,9 ha = 2166 kg
2166 kg x 2,58 kr = 5590 kr

som jag ser det så finns det två alternativ för att få det så ekonomiskt som möjligt:

1. att du snackar ihop dig med en grannbonde och köper gödningen av / genom honom..
2. att du köper 2 st 1000-kilossäckar och blundar för att det blir 10 % för lite..

nu har jag inte nå siffror men jag vet att bekvämligheten med att kunna hålla på med 50-kilossäck kostar en hel del, det lönar sig rätt bra att krångla lite och ösa ur storsäck med hink då embalagekostnaden är minimal jämfört med 50-kilossäck..

hur som så är det uppskattat o du kan följa upp och meddela hur du gjort och hur det har gått..


Det blev lite fel, ni har rätt.
Det skall vara 150 kg kväve per ha.
Skall kolla vad det kostar hos lantmännen, köpte för två år sedan (skog-can) 4,41 kg 1000 kg kostade med moms 5,513 kr.
Men det kanske är billigare i år var det inte någon skatt som skulle vara lägre?
Det är inte att rekomendera att gödsla på snö och frusen mark, ej intill vattendrag.
Roligt att ni är pålästa.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gödsel

Torparn79  
#81322 det stämmer, det är väl kväveskatten som försvann/sänktes om jag inte fattat fel..

vad innehåller skog-can..?
näringsämnen och %..?

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81392
Torparn79 skrev:det stämmer, det är väl kväveskatten som försvann/sänktes om jag inte fattat fel..

vad innehåller skog-can..?
näringsämnen och %..?


Hej Torparn
Vad jag kan se innehåller det följande: Skog-Can är det vanligaste gödselmedlet idag för gödsling av skog. Skog-Can innehåller en hög viktprocent N (27.2%) i form av ammoniumnitrat. Dessutom innehåller gödselmedlet kalcium, magnesium och bor. Borskador vid gödsling kan uppstå i främst norra Sverige, särskilt vid omgödsling av barrskog. NPK-gödselmedel är endast aktuellt vid eventuell omgödsling.
Om du Googlar på: http://www-fiberskog.slu.se/Dokumentati ... dsling.htm
Laddar ner lagen i PDF ser du i procent vad det innehåller.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

hawk  
#88031 Är också inne på att gödsla i år. För hand. Tack för tipsen ovan. Glöm inte att anmäla gödslingen till Skogsstyrelen för samråd:

Vid skogsgödsling tillför man näringsämnen, främst kväve. Avsikten är att höja markens produktionsförmåga. Det är viktigt att välja rätt ståndort, rätt gödselmedel och rätt gödselgiva.
Gödsling på olämplig mark eller vid fel tidpunkt kan få negativa konsekvenser för miljön.

Skogsgödsling är exempel på en åtgärd som Skogsstyrelsen bedömt vara samrådspliktig. Anmäl åtgärden till Skogsstyrelsen genom att skicka in särskild blankett

En anmälan om gödsling bör innehålla uppgift om:

företagets namn, adress och kontaktperson gödselmedlets namn och sammansättning
gödselgivans storlek
spridningstidpunkt
spridningssätt
en avsiktsförklaring om gödslingen skall ske i enlighet med Skogsstyrelsens allmänna råd
förekomst av kända vattentäkter skyddszoner mot vattentäkter, sjöar, vattendrag, impediment och bebyggelse
beskrivning av områden som undantas från gödsling
uppgift om beståndet har gödslats tidigare
karta med höjdkurvor, vattendrag, myrar, och fastighetsgränser med mera
översiktskarta.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

hawk  
#88032 Förresten, visste ni att i Finland ersätter staten 40 % av spridningskostnaderna, 40 % av gödselkostnaderna och 100 % av planeringskostnaderna.

Vitaliseringsgödsling kallas det där.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

marcus1  
#429048
hawk skrev:Förresten, visste ni att i Finland ersätter staten 40 % av spridningskostnaderna, 40 % av gödselkostnaderna och 100 % av planeringskostnaderna.

Vitaliseringsgödsling kallas det där.


Det är en sanning med modifikation för det gäller bestånd med näringsobalans, i första hand dikade torvmarker som har brist på fosfor och kalium, för kvävegödsling på momark får man inget bidrag. ¨
Som gödselmedel kan man använda konstgödsel typ PK eller aska
För att få bidrag måste gjort en näringsanalys av barren för att påvisa näringsobalansen, beståndet skall minst T2 dvs plantskog över 1,3m upp till grövre gallringsskog, vilket är lite skit för vill man sprida aska så är det ju mest rationellt att sprida på kalmark före man planterat.
Men jag har använt båda metoderna och de fungerar.

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

stektlök  
#429065 Sprida kväve på vintern (eller sena höstar) när det inte växer nått vet de flesta bönder i dagens läge är bortkastat.
Varför sprider bönder då skit på senhösten ?
Svar: Gödselanläggningen svämmar ofta över annars. Går heller inte lägga på hur mkt som helst på sommaren.
Kostnadsfråga och sprida dynga=sprid nära å plöj ner kan bli halverad kostnad.

Att sprida kväve på sommarhalvåret när träden växer så det knakar måste väl va de bästa?!
Bönder har 2 sorters guld, brunt och vitt :)

Avatar Fallback

Re: Köpa gödsel

Sture Andersson  
#429140 Nån som vet pris på skogs can i dag ,och var köper man det .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).