Skotare

Marknadsandel skotare helår 2016

16 inlägg 14415 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marknadsandel skotare helår 2016

Torbjörn Johnsen  
#428084 Nu presenterar Skogsforum en sammanställning över skotarmarknaden 2016. Vi gjorde en halvårsavstämning efter årets första sex månader och då var det Komatsu som toppade marknadsandelarna. Ni kan se den tråden och diskussionerna här Marknadsandelar skotare Q1-Q2 2016

När hela året har summeras så har John Deere hämtat upp en del av sitt tapp under första halvåret och det räcker till att komma upp som marknadsledare. Den stora vinnaren är annars Ponsse som ökat med 30 skotare jämfört med 2015 och nu registrerat hela 55 stycken.

1483448318_ponsse-buffalo-skotare.jpg


Totalt har det registrerats exakt 300 skotare under 2016 och det är några fler än föregående år (+4,8%). Gremo har vänt sin negativa resa de senaste åren och registrerar nu fler skotare i år än i fjol även om det är blygsamma nivåer (6 st 2016 jmf med 4 året innan). I tabellen här nedan finns hela listan över antal registrerade och marknadsandelar för samtliga tillverkare:

1483447249_skärmavbild_2017-01-03_kl._13.40.23.png


Vi har också fördelat skotarna efter viktklasser för att jämföra ev förändringar om det säljs mer eller mindre av stora resp små skotare. Följande indelning har använts baserat på av tillverkarna redovisade lastförmåga i ton:

Gallringsskotare 8-12 ton
Mellanklasskotare 13-15 ton
Slutavverkningsskotare 16 ton+

Fördelningen ser ut så här:
1483447117_skärmavbild_2017-01-03_kl._13.35.06.png


Skogsforum har skickat ut en pressrelase om skotarmarknadenoch där spekulerar vi över om John Deeres tapp beror på generationsväxling mellan E och G-modellen. Ni kan se hur just John Deeres registrering fördelat på modellbeteckning ser ut i tabellen här nedan:

1483445896_skärmavbild_2017-01-03_kl._01.56.53.png




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Fredrik Reuter  
#428274 Ponsse släppte nu på morgonen en pressrelease med lite mer info avseende deras försäljningsökning som visas ovan.

Förarkomfort verkar vara ett av de bättre recepten för att sälja skotare. 95% av de större skotarna som Ponsse säljer idag har deras ActiveFrame-lösning för en förbättrad komfort för föraren.

Skördaren Ponsse Scorpion har också varit en försäljningssuccé, kanske har det smittat av sig även på skotarna?

Alla som kört skogsmaskin och kanske främst då skotare professionellt vet att komforten är mycket viktig för både hälsan och då också i förlängningen produktionen.
Mer eller mindre alla de större tillverkarna har idag komfortlösningar på sina skotare, något som visar hur viktig fråga detta blivit.

Ponsse avslutar med att de inom några år siktar på en marknadsandel på 25% på den Svenska marknaden. Det blir spännande att följa.

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

runejo  
#429054 Hur kommer det sig att Jd har så stor marknadsandel jämfört med dom svenska motsvarigheterna? Eller Ponsse för den delen. Bara Komatsu som sålt bättre. Är dom så mycket bättre? Billigare i inköp kanske? Jag har aldrig suttit i en skogsmaskin så jag har ingen aning om för och nackdelar med respektive märke. Bara nyfiken[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

skogsjan695xl  
#429057 Kan släppet på jd 1910g vara en strategi från dom.
På nolia 2015 har jag för mig den sista 1910e var på mässan.
Sen skulle inte det komma nån ny 1910g förens efter nyår. Dom fick alltså ut många 1910g direkt efter nyår som ändå var beställda tidigt 2015.

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Fredrik Reuter  
#429058
runejo skrev:Hur kommer det sig att Jd har så stor marknadsandel jämfört med dom svenska motsvarigheterna? Eller Ponsse för den delen. Bara Komatsu som sålt bättre. Är dom så mycket bättre? Billigare i inköp kanske?


Hej,
Jag tror det har att göra med varumärke över tid. John Deere är ett starkt varumärke men Timberjack och Ösa (mfl) som JD maskinerna har sitt ursprung i, där ligger nog en hel del. Starkt att JD klarade av att förvalta Timberjack-varumärket när de bytte runt 2005.

Det är vad jag tror, billigare i inköp är de inte.

Avatar Fallback

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

FMJ  
#429313 I Finland Ponsse har ca. 40% del av skotarna och skördare marknaden... JD ~23 % och Komatsu ~20%.

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Torbjörn Johnsen  
#429373 Intressant @FMJ! Vet du vem som var maknadsledare i Finland innan Ponsse tog över?

   TS
Avatar Fallback

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

FMJ  
#429401 I 80-talet ledare var Lokomo eller Valmet. När Ponsse har S15 skotaren i 1983 och HS15 skördaren senare, det var av stor betydelse på uppgång marknadsledande. Den främsta orsaken var, bland annat, var avancerad mätteknik - det menar mycket i Finland. Nu nästan allt mätningen görs med maskiner, skogsägare själv tillverkad trä (1%) mätt i timmerbilens kranmätning (massaved), loggar i sägverk lasermätning.
I 90-talet var nästan alla tre tillverkade balanserad situation (FMG/Timberjack var den starkaste) , Rottne stannade av Finland.
I millennieskiftet, Ponsse gradvis tog över marknadsledare plats. Enkelt maskiner med snabb eftermarknaden och priset är rimligt orsak. Nu jag tror att Ponsse är den tredje största tillverkaren av CTL-maskiner, ca. 800-900 maskiner i år? (JD och Komatsu över 1000 ?)

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Perfa76  
#432074 Vad säger ni om detta?

EcoLog hade registrerat 12 skotare under Q1-Q2, så bara en enda tillkom under Q3-Q4!
Detta är väl sannolikt kopplat till att man under Q3-Q4 ställde om produktionen till den nya E-serien på skotarna och kanske även styrde över produktionskapacitet till E-serie skördarna om den har sålt bra under året.
Men vet skogsforum hur det ligger till?

Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Torbjörn Johnsen  
#432076 @Perfa76: eftersom EcoLog hävdar att de redan har en orderstock för E-serieskotarna så måste de ju ha ägnat sig åt att sälja in de nya modellen under andra halvåret 2016. Tittar man och jämför hur olika företag lanserar nya serier så har EcoLog den här gången gjort lite annorlunda. De har väntat med lanseringen ända tills de har nya serien uppe på produktionsbandet. Utan att det har läckt ut speciellt mycket trots att man både sålt till kunder och testat prototyp under (minst) ett halvårs tid. Det innebär ju då precis som du skriver att de fick sitt "försäljningsvacuum" ett halvår innan lanseringen. Det vanliga brukar nog annars vara att det kommer ett halvår efter lanseringen. Kunderna köper inte gamla maskinmodellen så snart det blir känt att det kommer en ny. Se t ex hur det sett ut för John Deere mellan E- och G-serien.

Det ska ju bli intressant att se hur det blir nu inför Elmia Wood. Om det kommer lanseringar som är klara att producera eller om det kommer maskiner som börjar tillverkas först under 2018? Mardrömmen för en maskintillverkare måste ju vara att en lansering planerad till juni 2017 som kan tillverkas först 2018 börjar läcka ut i januari 2017. Det kan ju ge ett helt års försäljningsvacuum och ur det perspektivet tror jag att EcoLogs agerande varit smart. Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Torbjörn Johnsen  
#432078 @FMJ Vet du hur många maskiner (Skotare & skördare) som såldes i Finland 2015 & 2016? Det finns finska källor som hävdar att det såldes fler skogsmaskiner (antar att de då menar skotare & skördare över 9-10 ton) i Finland i fjol än i Sverige. Här såldes 300 skotare och gissningsvis runt 250 skördare. Totalt 550+ större CTL-maskiner. Sverige har alltid varit den största CTL-marknaden med ganska god marginal till tvåan Finland så det skulle förvåna om det har ändrat sig radikalt. Men det går säkert att ta reda på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Perfa76  
#432097 @ Torbjörn
EcoLog körde väl samma strategi när man lanserade E-serien på skördarna. Som jag förstod det så lanserade man den nya först när man hade sålt den planerade produktionen på den gamla D-serien. Men nu känns det ju lite som att man hade sålt alla D-serie skotare redan i början av Q3 eller tillverkades och registrerades hela årets produktion i början av 2016 utan att alla var sålda?
Jag har svårt att tro att man på riktigt tagit upp ordrar på E-seriens skotare långt innan lanseringen, för i så fall måste all information lämnats ut också... Och ändå har ingen sagt något? Mer troligt kanske att man tagit upp ordrar på D-serien med leverans först under 2017 och sedan nu på senare tid omvandlat dessa till ordrar på E-serien med liknande specifikation? Skillnaden mellan dem känns ju inte så stor ändå och vem skulle inte acceptera en E till priset för en D?
Senast redigerad av Perfa76 lör 08 jul 2017, 20:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

FMJ  
#435057
Torbjörn Johnsen skrev:@FMJ Vet du hur många maskiner (Skotare & skördare) som såldes i Finland 2015 & 2016? Det finns finska källor som hävdar att det såldes fler skogsmaskiner (antar att de då menar skotare & skördare över 9-10 ton) i Finland i fjol än i Sverige. Här såldes 300 skotare och gissningsvis runt 250 skördare. Totalt 550+ större CTL-maskiner. Sverige har alltid varit den största CTL-marknaden med ganska god marginal till tvåan Finland så det skulle förvåna om det har ändrat sig radikalt. Men det går säkert att ta reda på.


@Torbjörn Johnsen Jag läste någonstans att rapporterades i Finland 2016 registrerade 498 skogsmaskiner . Men det finns också de tidigare framställda och omregistreras maskiner. Så, Sverige vann igen i Finland :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

hardman  
#435077 En fundering. Säljer John deere mera tack vare sin snurr hytt?? Varför tar inte dom andra fabrikaten fram en sådan modell?? Tycker ni snurr hytten fungerar bra ni som har det??

Avatar Fallback

Re: Marknadsandel skotare helår 2016

Beavern  
#435103 Detta är ju inte sålda maskiner utan registrerade maskiner. Har jag förstått det rätt så är det så att tex Ponsse, Ecolog, Rottne inte tillverkar och registrerar maskiner om de inte redan är sålda. Medans John deere tillverkar och registrerar ett antal maskiner som sedan väntas bli sålda. Detta gör att deras siffror lätt blir lite högre än de andra märkena. Lite äpplen och päron?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).