Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya kombidunk...

217 inlägg 112687 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Peteflamingstar  
#428922 Låter nästan som ett skämt med separat vinterpip till en soppadunk, ska väl egentligen inte behövas kan jag tycka...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

halvproffs  
#428927
thommep skrev:Jag kan då inte förstå varför ni vill ha den nya dunken då den gamla är mycket bättre i mina ögon.
Där vänder man ju på piperna och skruvar fast dom igen så det inte kommer skräp på dom.
Hur gör man med dom nya? Hur länge tar det innan man har tappat bort dom?


Håller med dig att dom gamla är bättre. Dom nya är gängad i pipändan och en kork som sitter fast i en plasttråd gängas på. slipper att vända på den så det är en fördel. Trycker man bara på locket på den gamla så kan ju oljan rinna ur om man har otur o den vickar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429014
Peteflamingstar skrev:Låter nästan som ett skämt med separat vinterpip till en soppadunk, ska väl egentligen inte behövas kan jag tycka...


Bensinpipen är densamma, det är oljepipen som man byter, på sommaren när oljan är lättflytande så har man samma funktion i "sommarpipen" som men bensinpipen, det slutar rinna när tanken är full, alltså mer spillfritt....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Peteflamingstar  
#429028
Zixten skrev:
Peteflamingstar skrev:Låter nästan som ett skämt med separat vinterpip till en soppadunk, ska väl egentligen inte behövas kan jag tycka...


Bensinpipen är densamma, det är oljepipen som man byter, på sommaren när oljan är lättflytande så har man samma funktion i "sommarpipen" som men bensinpipen, det slutar rinna när tanken är full, alltså mer spillfritt....


Jo det förstod jag, men i min smått kaotiska vardag blir det ännu en pryl att hålla rätt på. "Var la jag vinterpipen nu igen...?" sen tycker jag nog spillet med traditionell oljepip är ett rätt litet problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429031
Peteflamingstar skrev:
Zixten skrev:
Peteflamingstar skrev:Låter nästan som ett skämt med separat vinterpip till en soppadunk, ska väl egentligen inte behövas kan jag tycka...


Bensinpipen är densamma, det är oljepipen som man byter, på sommaren när oljan är lättflytande så har man samma funktion i "sommarpipen" som men bensinpipen, det slutar rinna när tanken är full, alltså mer spillfritt....


Jo det förstod jag, men i min smått kaotiska vardag blir det ännu en pryl att hålla rätt på. "Var la jag vinterpipen nu igen...?" sen tycker jag nog spillet med traditionell oljepip är ett rätt litet problem.


Jo, men då har ju slutanvändaren ett val att göra, är ju bara att slänga sommarpipen och använda vinterpipen året runt...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ådii  
#429033 Jag fick med båda piparna när jag köpte min dunk en Jonsered så har tydligen då haft vinterpipen på hela tiden utan att jag tänkt på det.

Avatar Fallback

Husqvarnas nya kombidunk...

Simon.M  
#429218
can skrev:har ingen ting med den nye dunken å gjera men er det noken her som brukar den typen der ein byter ut bensindunken, ein set den inni ett adapter liksom. Olja må ein fylla som vanligt men bensin slepp ein pga byter jo berre dunk.
ja den har jag och är nöjd men är nog 15 år gammal säkert. Har 5 5liters dunkar så tankar 4 när jag är på sista smidigt att bara byta dunk

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429410 Detta är helt otroligt egentligen. Så mycket problem med Husqvarnas dunkar och olika sätt att hantera dem.
Varför köper ni inte en Stihl dunk istället???

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429411 För mig funkar Husqvarnas kombidunk bra, särskilt den nya varianten, varför jag inte ser något behov av byte.

Kör man dessutom rapsolja som kedjeolja, så funkar oljepipen bra under den sydsvenska vintern också.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

T Landström  
#429413 Enda problemet jag har haft med dunken är att jag fått byta piparna för både bensin och olja.
Men inget som har kostat något mer än några dagars väntan på en ny pip...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429574 Kanske detta skulle vara en egen tråd. Och nu kommer jag spy galla... så sluta läs här om du inte vill läsa.

Jag kan bli otroligt trött på "märkes-troheten" som vissa har. Att unga gymnasieelever som ännu inte har så mycket livserfarenhet är galet fästa i ett märke accepterar jag men att vuxna människor är det har jag svårt att förstå.

Vad har detta med Hq dunk att göra? Jo, tidigare fanns bara den gamla dunken som på många sätt var riktigt dålig. Piparna satt åt sidan - svårt att fylla dunken utan att spilla.
Piparna hade kvalitetsproblem - kärvade och blev lätt spill.
Inte genomskinlig - såg inte hur mycket det var kvar.

Under denna tiden fanns en Stihl dunk som var/är bra och inte har dessa problem. "Men den kan man ju inte ha för det är fel märke och den är ful". Den gamla Hq dunken var så totalt dominerande att många inte ens har vetet att det finna något annat allternativ. En kombidunk var det samma som Hq kombidunk (eller om den var röd - en Jonsered).

Sen kom Hq med en ny dunk (som denna tråden handlar om). "Tänk en ny dunk!!" "Så bra att piparna var uppåt!!" "En genomskinlig tråd så man kan se hur mycket som är kvar osv." Lovorden haglade. Alla ville testa och ha den nya dunken.
Men verkligheten var ju att äntligen hade Hq gjort en lika (eller nästan lika) bra dunk som Stihl. Men nu var det ju rätt färg och rätt märke på den så nu kunde man köpa den. Stihl hade haft en hela tiden men ändå hade väldigt få köpt den dunken.

Ärligt talat så får ni ha vilken dunk som helst. Men jag blir så trött på att så många inte vill/vågar prova något för att det är fel märke. Ett par inlägg tidigare uppmande jag till att byta till Stihl dunk. Det tog fem (5) minuter innan det kom ett inlägg som försäkrade att Hq dunk var förträfflig och att det därför inte fanns någon anledning till att byta.

Jag har mest Stihl grejer. Detta mest för att återförsäljaren som är närmast och som jag trivs med bara har Stihl. MEN självklart om Hq har något bättre så köper jag det. Jag har Hq nya hjälm som är mycket bättre än Stihls. Jag testar nu Hq nya kedja som definitivt är bättre än Stihls och även Oregons vad det verkar och då kommer jag använda den.
Och så vidare.

Jag köpte Stihls MS 261 (senaste generationen). Jag var på kurs och lånade ut den till de som ville prova och den fick positiva omdöme från de som provade. Jag erbjöd en person att testa sågen och han svarar: "Nej jag vill inte prova. Tänk om jag upptäcker att den är bra."

Den inställningen gör mig trött. Vi måste våga testa anda märken. Det gynnar konkurrensen och tvingar alla att ligga på topp för annars tappar de kunder. Inget märke ska kunna resonera som så här "Det spelar ingen roll vilken skit vi säljer - de dumma kunderna är så märkestrogna att de köper det ändå."

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429579 eg har brukt stihl sin dunk, men det er så lenge siå at eg ikkje huska kva eg ikkje heilt likte med den heller, men eit eller anna var det :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Hema  
#429593 På sågsidan kan jag bara anta att kunderna hade varit mer märkesbytesbenägna om drev och svärd hade hållt sig till samma standard, så att kedjorna med tillhörande filmallar varit desamma.

Fast mina senaste två sågar har ju inneburit två nya uppsättningar.. 536lixp o 390xp, så jag föll på eget grepp där. :) Kan väl motvilligt erkänna att man sneglat på 201:an, men sålänge 339:an funkar får jag tyvärr hejda mig.

Bra synpunkt annars!

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429614 Jag har gått ifrån dunk.Köper rapsolja på literflaskor, och har bensin på literflaskor lika så. Tycker det är smidigare vid tankning i skogen, och lättare att ta med så mycket man behöver, oavsett om det är röjsågen eller motorsågen man skall använda.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

johan eriksson  
#429627 En liten off topic här bara som dök upp i min skalle nu, men fanns det inte för några år sedan ett system med snabbkopplingar som man ersatte ordinarie lock på sågen med?
Var någon här som testade och hade gott att säga om dom, var det Ekhagas?
Vad hände med det? Uppköpt och nerlagt dom så mycket annat vettigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).