Uppvärmning

Koppla bort elpatron på ivt he e6

17 inlägg 11672 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla bort elpatron på ivt he e6

Kristian84  
#428839 Är den någon som kan guida mig genom menyerna på en ivt E6 värmepump, vill koppla bort elpatronen, men när ja tittar i instruktionsboken så fattar ja inte vart ja hittar den.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Fredrik Reuter  
#428870 Hej,
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas någon ansluter som kan hjälpa till.
Varför vill du koppla bort elpatronen?

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

bgl  
#428902 file:///C:/Users/Bengt/Downloads/Installatorhandledning_Greenline_HT_Plus.pdf

Länk till IVT-handbok
Har bara snabbläst men såg 2 inslag om inställning av tillskott. du får läsa noggrannare!

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

fauve  
#428909 Gör inte det , du kommer då knäcka kompressorn i värmepumpen , elpatronen är där för att stötta upp vid varmvattr produktion samt högt värme behov.

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Kristian84  
#428917 Fredrik Reuter: Ja tänkte mest testa om pumpen fixar hålla värmen i kåken, vi har nämligen inte den optimala marken att stopp ner slang för jordvärme, de va bara sant när vi släppte ner slangen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Kristian84  
#428918 Favue: okey de är bättre o hjälpa till med vedspis och kamin så gott de går då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

axwell  
#428930 Elpatron har jag kopplat om så att den ligger över ett tidrelä.
Den går normalt "aldrig" in, har den bara som säkerhet om kompressorn skulle lösa ut pga yttre störning.

Tror att jag ställde den på 4 timmar från det kompressorn skulle ha startat men inte nått inställd temperatur.

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Kristian84  
#428938 Vågar knappt titta på pumpen ifall den ändrar nått[emoji4] De där med värmepumpar är inte min grej eller nått som ja satt mig in i

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428984 Kan det vara så att du inte når denna inställning via konsumentnivå. Du måste gå in i service/installatörsnivå. Den fyrsiffriga koden verkar bestå av dagens datum skrivet "mmdd" Kolla i installationsmanualen sidan 52.

Kanske denna manual funkar
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=fasti ... 1003sv.pdf

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Kristian84  
#428997 Ska testa koden, men de är nog dumt att stänga av de kanske. Med tanke på vad fauve skrev och vad som står i manualen du skicka. Pumpen är inte över dimensionerad eller gjord för att klara kåkens toppeffekt. Så man får krypa till korset och erkänna att man inte var aktiv av valet av pump. Bara å kliva ut i spenaten och hugga ved[emoji12]

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429002
Kristian84 skrev:Fredrik Reuter: Ja tänkte mest testa om pumpen fixar hålla värmen i kåken, vi har nämligen inte den optimala marken att stopp ner slang för jordvärme, de va bara sant när vi släppte ner slangen.

Varmvattnet kan bli problem. Brukar finnas ett eko-mode som ger låga VV. Men rekommendationen är över 55grader vilket brukar vara svårt att klara med endast kompessor. Även tillfällig höjning till 70grader är att föredra för vv-beredare.

För att klara värmen med mindre eltillskott. Försök att få så låg framledning som möjligt.

Vilket kan göras på följande sätt:
- Fundera först på hur intresserad du är av att finlira med energi och värme. Om du inte vill lägga ner mer tid en nödvändigt sluta läs nu.
- Börja med att skriv upp inställda värden för radiatorventilerna. Så att du kan gå tillbaka till utgångsvärdena om det skiter sig.
- Öppna radiatorventillerna så mycket det går utan att snefördela flödet i huset.
- sänkt framledningskurvan tills något rum börjar bli lite kallt.
- Stryp flödet i de rum som känns varmast. ==> förhoppningsvis flyttas detta flöde till rummet som är kallt.
Detta medför att du kan hålla låg temp fram med bibehållen effekt på radiatorerna. obs detta tar tid att ställa in då det finns en seghet i värmesystemet (här menat värmebehov och värmetillförsel)

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Elfving  
#429325 Jag har själv inte gjort det, men fläktkonvektorer brukar göra susen när man vill få ner behovet av hög framledningstemperatur (dvs hjälpa värmepumpen att jobba än mer effektivt).
http://www.rinkabyror.se/artiklar/radia ... nvektorer/

En dylik ersätter eller kompletterar traditionell radiator på valda platser i huset. På så sätt fås samma rumsvärme fast med lägre vattentemperatur i radiatorkretsen.

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429363 Kanske...
Visst ökar möjlighetern till lägre retur. Men man bör väga detta emot installationskostnad, elenergi, installationsutrymmet, ljudnivå när fläkten börjar bli dammig.
Kanske en vanliga bordsfläktar skulle kunna fungera som lite testmaterial för att undersöka möjligheterna?

P.s Ernst-faktorn är ganska låg på fläktkonvektor;-)

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

Elfving  
#429386 Det finns ju http://www.elementflakten.se/

Går att bygga egna för små pengar, blir markant bättre än utan fläktar men en avsedd fläktkonvektor är oerhört mycket bättre vid låga temperaturer in.

Har funderat på att skaffa dylika fläktkonvektorer, en till varje våning i ett två plans timmerhus med ytjordvärme+vedpanna. Det kommer att bli bättre både vid eldning och vid värmepumpsdrift, störst skillnad vid väldigt kallt väder. Håller med om att det är en slant i inköp! Gillar dock den "jämna" värme i hela rummet som ges av fläktkonvektorer, den skall inte underskattas. Men, någon måtta får det vara. visst blir det dyrt.

Håller med om att Ernstfaktorn är närapå obefintlig! :grin:

Avatar Fallback

Re: Koppla bort elpatron på ivt he e6

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429400 Jag skulle nog vara rädd om Ernstfaktorn om det gäller timmerhus. Även om jag är tekniknörd så hade jag nog lagt slantarna på dessa istället http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produk ... sradiator/ .

Men kul med teknikprojekt, Ernst kan ju inte styra allt :-). Jag skulle nog vara lite vaksam angående ljudet från fläkten och ha med det i tanken då fläktarna placeras ut i huset. Luftvärmepumpar är ju tysta de första 5 åren men när obalansen i fläkt börjar öka så låter de ju för jäkligt.

Om man ska kunna sänka framledning/kurvan så borde det förutsätta att konvektorn går att placera i det mest utsatta rummet d.v.s det rummet som det först blir kallt i när kurvan sänks?
(P.s börjar bli sent på dygnet nu så kanske tänker galet.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).