Arbetskläder för skogen

Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

20 inlägg 9748 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

qvintus4  
#428218 Står i valet kvalet att köpa sågskydds kängor eller stövlar , tycker stövlar värkar klumpiga ??
Hittade i alla fall dom här kängorna sen länk nedan , men billigt på Ebay för en tusenlapp kanske värt pengarna ??
http://www.ullaredlantman.se/klader-sko ... lader.html



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428228 hade såna tidigare.. jobbiga att klä på sig med den konstiga tungan med kardborre sen lossnade snörlås relativt fort.. efter ca 3års deltidsanvändning släppte till slut hela sulan så då kasserades de till förmån för ett par stihl, betydligt bekvämare och robustare kängor!

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Mats_Orberga  
#428234 De är de mjukaste skönaste sågskyddskängor jag provat. Jag har haft mina sedan i somras utan problem. Lite underlig konstruktion på plösen men det är inget som stör tycker jag. De måste smörjas ordentligt för att inte ta in vatten men hellre det än ett nästan tätt membran för min del. Jag har nog använt dem kanske sju arbetsdagar av tio sedan någon gång i juli och de har inte gått sönder än.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

svenssons  
#428237 Har Stihls, är jättesköna att ha på sig. Hade stövlar förr och det är som att jämföra en Lada Niva med en Bentley.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

qvintus4  
#428241 Då kanske dom en då är värda att prova för en tusenlapp en då , kommer ha dom ute på landet så jag kommer inte använda dom så ofta en då

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Mats_Orberga  
#428244 De är absolut värda en tusenlapp.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Johan i Hult  
#428771 Sulan släppte även för mej...

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

anersimyra  
#428783 På mina tre par cofra ( Husqvarna / Jonsered ) har antingen sulan eller innanmätet släppt, aldrig mer något från cofra alltså.. :x

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

halvproffs  
#428784 Ett som är säkert: Huggarstövlar måste vara felgjorda eller så är mina fötter av det ovanligare slaget. Kängor ska det vara även om man ibland går på en nit där också. Ett par som jag hade var väldigt sköna o bra tills det blev snö. Då blev dom snorhala. Slängde nyss ett par som var ganska välanvända men ena sulan gick rakt av. Nästa köp blir det Stihls för dom flesta lovordar dem.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

JensSkoog  
#428795
halvproffs skrev:Ett som är säkert: Huggarstövlar måste vara felgjorda eller så är mina fötter av det ovanligare slaget.

:lol: :grin:
Mina ochså

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

bgl  
#428808 Våra fötter är nog inte så ovanliga, däremot börjar dom bli gamla, uttrampade och allmänt välanvända. En stöveltillverkarrepresentant vid en jaktmässa som inte kunde ta fram ett stövelpar som passade mina fötter skyllde på att de flesta stövelläster är utformade för yngre och medelålders fötter. Han rekommenderade kängor eller möjligen mjukare stövlar typ MuckBoot.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Mats_Orberga  
#428856 Mina heter Hitachi/Corfa. Jag har aldrig varit vidare nöjd med kängor från Husqvarna. Hade ingen aning om att de tillverkas av corfa.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

JensSkoog  
#428972
bgl skrev:Våra fötter är nog inte så ovanliga, däremot börjar dom bli gamla, uttrampade och allmänt välanvända. En stöveltillverkarrepresentant vid en jaktmässa som inte kunde ta fram ett stövelpar som passade mina fötter skyllde på att de flesta stövelläster är utformade för yngre och medelålders fötter. Han rekommenderade kängor eller möjligen mjukare stövlar typ MuckBoot.

Tack för den, @bgl
Gamla, uttrampade och välanvända :lol: :lol:

Stämmer nog att dom inte är väldoftande och vackra - men det har mina föter aldrig varit :mrgreen:

Men stövlar som passar har jag aldrig fått. Föterna är rent för klumpiga och breda och alla
stövlar klämmer och blir obekväma. Var en uppenbaring att komma i lumpan och få goda
läderkängor. Dom var så bra att jag tog dom med mig hem - viggade dom kallas det väl på svenska :wink:

Nu använder jag Stihls kängor. Sköna, men allt för dyra :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Madshus05  
#637174 Bra pris på Cofra i England nu. Tydligen igen moms på skyddsskor i England?! En klass 2 känga inkl frakt under 1000 lappen är väl ok. Lokala handlaren vill ha 2500:- dock med namnet Hikoki (fd Hitatchi).
https://www.bestworkwear.co.uk/workwear ... boots.html

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Nils-erik  
#637175 Haft mina i 5 år sen släppte sulan på ena sidan som en skomakare sydde fast, har dom ännu men bara när det är torrt då skinnet är hårt slitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).