Motorsåg och handhållet

Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

14 inlägg 8963 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

ananders  
#428846 Läste tråden om motorsågen som skurit fast ändå inte och kom då att tänka på att på en vinkelväxel till en röjsåg på jobbet skar ett lager för ett par veckor sedan. Röjsågen är kanske 4 år gammal men går inte mycket på ett år. Så nu skar ett lager i vinkelväxeln. Vår förman körde in den till en återförsäljare som direkt sa att det var inte lönt att göra vid varvid förmanen direkt fick köpa ett nytt röjsåg med sig tillbaka. Jag och kollegan blev lite förvånande och vid ett tillfälle när vi var hos återförsäljaren tog vi upp detta. Reparatörer hävdade att arbetskostnaden skulle bli för hög för att motivera reparationen.
Då frågade vi om vi eller gårdens reparatör kunde göra det. Då blev det ett tvärt nej med motiveringen att det skulle krävas specialverktyg för det jobbet.

Skulle det vara möjligt att göra vid en vinkelväxel utanför märkesverkstaden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

hfab  
#428854 Låter som ni blivit blåsta!
Jag har provat att byta lager i vinkelväxel, utan special verktyg. Det går men det är knepigt att få ut lagren.
Det bästa om du frågar mig är att helt enkelt byta vinkelväxel, kostar omkring tusenlappen.

Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428867 Jag brukar byta såg om nåt dyrt går sönder när de är 3-4 år men att verkstan säger att det inte är lönt att laga känns ju lite magstarkt, speciellt om den inte har gått många timmar.

Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

tallen100  
#428880 En bra reparatör gör själv sina "special verktyg" om så krävs, så det klart att det går att fixa själv om man vill lägga ner lite tid, nog har eran reparatör fixat det iaf. Men så kan dom ju givetvis inte säga :roll:

Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

ananders  
#428888
tallen100 skrev:En bra reparatör gör själv sina "special verktyg" om så krävs, så det klart att det går att fixa själv om man vill lägga ner lite tid, nog har eran reparatör fixat det iaf. Men så kan dom ju givetvis inte säga :roll:


Instämmer, vår reparatör är en duktig problemlösare och för honom hade detta inte varit några större bekymmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428894 En piratvinkelväxel kostar under tusenlappen. Är det värt det?

Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

svenssons  
#428901 Köpte pirat när växeln rasade på den lilla stihlen. Skogsverktyg.se, bra service och växeln går ännu. Det var tre år sedan...

Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428926 Kanske dags att göra i ordning min FS200 då... Kan vara bra i plantröjning med en mindre såg.

Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

Robertberg  
#428968 Vore det otänkbart ur en verkstads synvinkel att låna/hyra ut specialverktyg över en helg?

Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

JensSkoog  
#428975 Det är jobbigt och med dom moderna vinkelväxlarna där man inte kan fyll på
fett, kan man bara glömma det om man uppskattar sin tid. Men det tar inte
många minuter att byta hela, och är väl värd det om sågen är bra.

Skulle absolut skaffa en ny till FS200, @Mangan . Den sågen duger bra i
småröjningen. Isär om du körer den med en Strandklinga :wink:

Finns tyvärr ÅF'ar som mycket hellre vil sälja nytt än laga :sad:

Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

ananders  
#428987 Tror jag ska försöka smyga med mig vinkelväxeln hem för att testa att ta isär den. För han var klok nog att behålla sågen som reservdelssåg eller reservera då man kan plocka över vinkelväxel från en annan såg som krånglar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

JensSkoog  
#428991
ananders skrev:Tror jag ska försöka smyga med mig vinkelväxeln hem för att testa att ta isär den. För han var klok nog att behålla sågen som reservdelssåg eller reservera då man kan plocka över vinkelväxel från en annan såg som krånglar.

:-BD Alltid värd att prova.
Man lär sig mycket genom det,

Man får använda värme om man ska få ut lagret.
Det svåra att att värma nog och inte för mycket.

Avatar Fallback

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

ÅsaNisse  
#429029 Ska man räkna 1200:-timme så lönar det sinte att reparera, men om man gör det själv och lägger arbetet på hobbykontot eller som en läropeng så blir det väldigt billigt och ofta bra.
Problemet när man ska behöva tillverka specialverktyg är att man sällan behöver dom igen, och om så skulle vara fallet så vet man inte var man lagt dom.

Användarvisningsbild

Re: Är det lönt att göra vid en vinkelväxel och går det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429045 Oftast går det att klura ut hur man ska göra och få till hjälpmedel etc.
Verkstadshandbok hjälper till..

Det finns vinkelväxlar som det inte är menat man ska göra vid utan bara byta eller byta hela sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).