Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40260 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

rokon  
#428792 Där kapitalstarka kunder finns där kostar det http://www.norrdelikatesser.se/produkter

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Seb macahan  
#428794 Jag är inte ute efter att glorifiera rennäringen, och jag har också hört talas om den stora pressen som många samer känner över sin framtid. Det som jag slås av är hur mycket ren det handlar om. Gigantiska hjordar o detta var i denna byn. Finns det avsättning för allt detta kött? Jag vet att det finns i frysdisken här hemma men det är dyrt o få som köper det. Men visst ska 10% sorteras bort pga för höga halter och 30% ska bli vargmat (är det verkligen dessa summor man pratar om) ja då är det ju bara 60% kvar som blir kött ut på marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#428796 Därför skulle de ju vara bättre produktivt om man hägnar o sköter det som annan köttproduktion.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

jannee  
#428799 Inte för jag är insatt men det är väl med renskötsel som med all annan djurproduktion/matproduktion, det är stordrift det handlar om för att få någon lönsamhet.
Renägaren/skötaren får säkert inte så bra betalt för sin råvara, mellanhänderna som profiterar sig på utflyttade norrlänningar - eftersom priset är så högt i Stockholm :grin:
Av gammal hävd eller sed är det samernas mark som staten idag har beslagtaget, detta med att staten - samhället subventionerar är inget annat än skitsnack.
Samer, indianer, eskimåer och andra minoritetsfolk har blivit undanskuffade - bortkörda från sin egen mark. Det är vi vitingar som är i en stor skuld till dessa - en skuld vi inte ens orkar betala ränta på. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

mooos73  
#428804 Nog betalar skattebetalarna för kasserade renar pga för hör bq halt, även trafikdödade renar betalas av staten.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

mooos73  
#428807 http://matshagglof.blogspot.se/2008/03/ ... nader.html

Kan inte verifiera sanningshalten i denna blogg men lite intressant är det om det är sant.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#428812 När jag för ett antal år sen diskuterade frågan bla här på Skogsforum.
Så framkom staten subventionerade rennäringen med 200-300 miljoner/år.
Att det kostade staten 3-6,50:- per krona ren.
Så vist kostar det. Om det sedan e värt det är ju upp till var o en att tycka.
Men företagsmässigt går det inte runt så som det bedrivs idag.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428832
Seb macahan skrev:Jag är inte ute efter att glorifiera rennäringen, och jag har också hört talas om den stora pressen som många samer känner över sin framtid. Det som jag slås av är hur mycket ren det handlar om. Gigantiska hjordar o detta var i denna byn. Finns det avsättning för allt detta kött? Jag vet att det finns i frysdisken här hemma men det är dyrt o få som köper det. Men visst ska 10% sorteras bort pga för höga halter och 30% ska bli vargmat (är det verkligen dessa summor man pratar om) ja då är det ju bara 60% kvar som blir kött ut på marknaden.


Att det går åt ren till rovdjuren är nog klart men jag är tveksam till att vargen skulle vara det största hotet. Tittar man på vart vargen finns och vart renskötselområdena är så ser man att de inte ligger i samma del av landet. Men de får ju besök av varg med jämna mellanrum såklart, det största hotet lär dock komma från lodjur och järv. Skulle kunna tänka mig att björnen tar fler kalvar än vad vargen gör också.
Rennäringen har väl förändrats mycket på senare tid och går mot färre och större hjordar, det är som med mjölkbönderna. Det är rätt mäktigt att se renskiljningen på hösten när det är enorma mängder med ren i ett stort hägn.
Jag är inte insatt i deras värld men har bott vid två helt olika renskötselområden, i jämtland där renarna går på sommarbete i fjällen och som flyttas ner till skogslandskapet för vinterbete och sen i norrbottens kust där det finns renar året runt i skogen. De vandrar också men inte på samma sätt som de nära fjällen.
Så har jag uppfattat det iallafall.

Vi brukar köpa en köttlåda med ren när vi är uppe i norra Finland och jagar, det är en granne där som har renar.

Annars håller jag med mangan, renar/samer och varg går inte att diskutera om på ett civiliserat sätt. Finns gott om åsikter, mer eller mindre löst förankrade i verkligheten.


Edit: Hittade lite info om rovdjursattacker på ren, om den stämmer eller inte får var och en bedöma:
https://www.sametinget.se/rovdjur

Även detta var intressant: "Vid en predation på 22 % riskerar renskötseln en så kallad kollaps, d v s renhjorden minskar och dör så småningom ut."

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Skogen i boden  
#428835 Jag brukar köpa renkött av en kille jag jobbar med och verkar vara större och större efterfrågan har senast 5-6 åren stigit från ca 50 kr/kg om man köper helkropp till i år 85 kr/kg . Tror inte att det är staten som ersätter trafikdöda renar utan som med alla viltolyckor är det försäkringsbolagen. Dock ersätter trafikverket tågdödade renar . Sen tar ju rovdjur en hel del renar och många år svälter nog många ihjäl .

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

fretchi  
#428842 Mitt ex var hälften lapp, hälften skåning. En jävla kombination :lol:
Hennes morfars bror var renskötare, så det hände att man fick hjälpa till vid någon renskiljning. Rätt intressant för en som vuxit upp här uppe men aldrig varit del av den "inre kretsen". Sedan har jag alltid närt en dröm om att få brotta omkull en ren :mrgreen:

Oftast är de stora renhjordarna ett resultat av att färre och färre vill arbeta som renskötare, samtidigt som lönsamheten inte är något vidare. Rehjorden är oftast uppdelad mellan olika familjemedlemmar som har var sitt renmärke, medan endast en/ett par personer sköter den på heltid. Han jag pratade med var 70 år ungefär och hade hand om alla familjens renmärken. Alla andra i släkten hade "vanliga jobb" eller var pensionerade. Ett fritt jobb men med många arbetstimmar och osäker avkastning skulle jag sammanfatta det.

Största problemet med rovdjur i skogsland åtminstone verkar vara björn. De kan ta enormt mycket kalv under våren när de går ur ide. I fjälls handlar det mest om järv, och enstaka lo. Har ytterst sälla hört någon tala om varg.

Köttet säljs förutom det man behåller själv, till lokala slakterier. Priser har jag ingen koll på dock.
Trafikskadade djur ersätts, dock fick jag höra att det är en dålig affär motför att sälja köttet. Rovdjursdödade renar vet jag faktiskt inte om de ersätts.

En sak som imponerade på mig var gammelgubbarna. De stod i ett hörn av hagen, medan 30-40 renar travade runt i en cirkel. Så pekade han bara på en ren och sade att vi skulle ta fast den, för det var hans. Han kunde på håll se skillnad på renmärkena, som består av olika jack i öronen. Jag såg nätt och jämt att det var öron på renen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428866 @fretchi, det är nog så att det är mest de äldre som håller på, speciellt vid skiljning och slakt.
I början av 00-talet jobbade jag åt Jämtlands Flyg ett tag och körde då ut flygbränsle till vinklumpen, där en av deltagarna i den där Renskötarna-dokumentären håller till. De drev renarna med helikopter från fjället till hägnen, tror de samlar ihop flera hjordar på samma plats. Det var enormt många renar som sprang runt i fållan, skulle vilja säga att det var minst 1000 men det kan ha varit hälften så många också, omöjligt att säga annat än att det var en jäkla massa djur som stampade och frustade.
Det jag kommer ihåg bäst förutom det enorma antalet djur var att det var flera generationer med i slakten, gamla runda gummor stod böjda över renskinn som de tvättade rena från blod och rester, barn som fick vara med de vuxna och sen småbarn som bara njöt av livet :grin:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

haggloader  
#428962
jannee skrev:Inte för jag är insatt men det är väl med renskötsel som med all annan djurproduktion/matproduktion, det är stordrift det handlar om för att få någon lönsamhet.
Renägaren/skötaren får säkert inte så bra betalt för sin råvara, mellanhänderna som profiterar sig på utflyttade norrlänningar - eftersom priset är så högt i Stockholm :grin:
Av gammal hävd eller sed är det samernas mark som staten idag har beslagtaget, detta med att staten - samhället subventionerar är inget annat än skitsnack.
Samer, indianer, eskimåer och andra minoritetsfolk har blivit undanskuffade - bortkörda från sin egen mark. Det är vi vitingar som är i en stor skuld till dessa - en skuld vi inte ens orkar betala ränta på. :mrgreen:
Alternativt.
Tack vara exploateringen av samernas mark har vi en fullfjädrad välfärdsstat med bl.a. sjukvård som också samerna kan ta del av.
Så vem som är i skuld till vem kan väl disskuteras...

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428978 Samernas mark? Nu blev det konstigt.
Skriver mer senare

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hfab  
#428999
Slurfi skrev:Samernas mark? Nu blev det konstigt.
Skriver mer senare

Fick en känsla av att detta kan bli intressant.

Ser verkligen fram emot att läsa Slurfis fortsättning. [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#429015
Palms skrev:Edit: Hittade lite info om rovdjursattacker på ren, om den stämmer eller inte får var och en bedöma:
https://www.sametinget.se/rovdjur

Även detta var intressant: "Vid en predation på 22 % riskerar renskötseln en så kallad kollaps, d v s renhjorden minskar och dör så småningom ut."

Kollar man vad som står ang rovdjuren så är summan rovdjursdödade renar baserat på antaganden.
Det antas att där dödas X antal renar o för det får Samerna betalt av staten.
Det behöver då inte bevisas att just X antal renar har rovdjursdödats.
(Till skillnad från all annan tamdjursuppfödning vad jag vet).
Hur skulle de se ut om staten skulle betala på så lösa grunder som ett "antagande" i andra fall.
Och här kan man snacka om kostnader för staten.

Att ren räknas som tamdjur men att ägaren inte har samma skyldigheter gällande tillsyn o att ha koll / uppsikt över sina djur som alla andra tamdjursägare är ytterligare ett problem. Se trafikolyckor tex.
Alla andra tamdjur skall hållas under uppsikt o skada som dom ställer till med är ägaren ansvarig för.

Sen kan man diskutera "deras land"......
Gör man det utifrån "vem som kom först" tja då vinner nog rovdjuren :)
Ser man det utifrån staten Sverige tja då ingår dom som alla andra Svenskar.
Men Samer har ju uttalat att dom inte är Svenskar. Så då vet de fan hur den ska tacklas. Att dom räknas som "ursprungsbefolkning" e klart. O att dom hade duktiga lobbyister i EU är oxå klart. Därmed fick dom rättigheter som har diskuterats och även varigt i domstol, särskilt när det gäller äganderätten.

Samerna vill gärna följa med i "utvecklingen" när det gäller skotrar, motorcyklar, helikopter etc. (snacka om att bevara en ursprungskultur). Men stängsla o föda upp djur på et mer modernt sätt för att öka produktionen / lönsamheten så att fler kunna ta del av köttet. (Eftersom köttmängden då skulle öka). Nej de vill dom inte.
Och att låta "vanliga" bönder bedriva renköttproduktion på samma sätt som all annan köttproduktion. Nej de går tydligen inte häller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).