Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40266 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renskötarna!!??

Seb macahan  
#428765 Med risk för o bli klassad som dum novis och helt oförstående. Jag såg dokumentären "renskötarna" på Svt2. Fint SVT att nyansera vardagen lite. Men
Jag blir inspirerad av o se detta. Vilka härliga människor med ett genuint intresse och kanske det viktiga, genuint riktigt äkta liv. Man kämpar strävar, älskar, sliter gläds och gråter och vet var och när livet bjuds. Kanske låter poetiskt och tramsigt, men jag vill i bland flytta ifrån våra lättsamma liv o kämpa på riktigt. Nu vill jag veta. Livet med renar?
Läs detta med med ögon från en helt oförstående söderboende som köper sin mat på Ica och tycker att årets älgjakt o en rådjursstek är genuint från naturen. Jag skulle säkert kunna "googla" detta men jag vill ha debatten synpunkter åsikter gliringar. Diskussion.
Vad görs av alla dessa renar? Vem köper dom, vad kostar renkött, är det bristvara, eller hur funkar det. Jag tror väldigt få i Sverige har någon insikt i vad vårt norra Sverige tillför. Själv har jag aldrig varit längre norrut än Härjedalen. Men försöker varje år övertyga familjen o se mer av Norra lappland. Utan framgång så lockar stränder och badplatser mer, just nu. Men vart säljs renköttet? I Blekinge köps nog max 0,5kg renkött på 50st invånare. Jag har aldrig ätit det och jag vet ingen som brukar köpa det.
Livsstilen med rennäringen och att födas leva i det verkar passa mina tankar om livet gnistan glöden. Men att byta mitt "lyx liv" hade nog varit svårt samtidigt som jag tror att era liv är bra mycket mer "äkta lyx"....livet sammanhållning och familjen.
Jag vet inte hur många forummedlemmar som igentligen känner sig träffade av detta inlägg men om nån vill berätta mer så gör det, för 98% av resten av Sverige har ingen aning om varför ni gör det ni gör. Jag har jobbat på gård o allt det där, men jag får en känsla att det behövs mer uppmärksamhet till detta. helt ärligt, skulle det inte märkas i MIN vardag om ni slutade med er näring, tror jag?!
Jag vill veta mer och hylla denna livssyn och livsstil. De flesta av oss köper en ekologisk skinka eller fairtrade märkt kaffe. Renköttet borde ha en egen märkning. Genuin producerat kött.
Så vi börjar med frågorna, vem köper köttet och vad är kg/priset till er renhållare. Ödmjukast Seb Macahan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

SkogsBasse  
#428766 Jag har trott att staten stödköper renköttet och sen "arkiverar" det men nu blev jag nyfiken.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Renskötarna!!??

Seb macahan  
#428767 Bra Basse. Jag vet inte men du kanske har rätt. Är det som du tror är det nog en känslig fråga. Men går det o sälja "odlade" dovhjortar borde det gå o sälja naturliga renar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

jannee  
#428768 Med de priser som de tar för renkött så är det nog en väldigt vinstgivande affär. :grin:
Bl.a 30 kr/kg för märgben

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

tyke  
#428773 En stor del av renarna går åt till att föda våra rovdjur. Staten betalar samerna för att föda kramarnas gossedjur vilket jag anser vara ett rent vansinne. En konstlad rovdjursstam som inte kan föda sig om det inte vore för renen. Man kan ju tänkas att man var tvungen att lämna 30 % av virket i skogen för att skadeinsekter som vi skogsägare kallar dom skull kunn leva och spridas. Jag tror inte någon på detta forum skulle kunna tänka sig att göra den uppofrringen varje år.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Sunilorblede  
#428776 Ja det finns ju renslakterier dit renar i huvudsak säljs. Detta kött hamnar sedan i butiker. I norrbotten går det köpa flera renprodukter (exempelvis blod utöver kött) på många butiker. Det finns även nasare som åker runt och säljer kött, exempelvis W.Eliassons, www.renvilt.com, där man kan köpa större stycken. Hela stekar osv.

Vidare går väl säkert en och annan ren som svartkött inom lokalsamhället, som i alla branscher.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Sunilorblede  
#428777 Sen tror jag inte man ska glorifiera livet som renskötare alltför mycket. Visst finns det säkert fantastiska och "genuina" stunder där man känner sig nära naturen och familjen men samtidigt är det ju välkänt att många, särskilt unga, renskötare mår väldigt dåligt psykiskt och upplever stor stress och ångest över sin livssituation och inför sina framtidsutsikter.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

mooos73  
#428781 Alla krogar i fjällvärden som vill ha lokal prägel serverar ren och röding. Många vilthandlare i norrland säljer också ren samt en hel del livsmedelsbutiker.
Personligen tycker jag inte ren är särskilt gott, lite som lamm rätt tillagat ok men kan också smaka ganska dåligt.
Renen håller mkt hög halt becquerel så "nyttigheten" kan diskuteras. Fortfarande kasseras 10% av dom slaktade renarna pga för höga halter bq.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

rokon  
#428782 Här något om skogssamerna från trakterna där jag vistas

Det finns inte många moderna fullängdsdokumentärer om samerna och det här är definitivt en av dom väldigt få, kanske den enda, om skogssamerna.
Filmad i Råne Älvdal.
Rekött är en Delikatess och priserna därefter, tror inte det är något problem att finna det på saluhallar i Östermalm Stockholm mm. Fryst renskav av fabrikat tror jag finns på de flesta Icabutiker i Sverige, för övrigt så bor de flesta samer i Stockholm numera.
Jag tog själv med en rökt renbog till Polen när jag hälsade på en Polsk familj där som jag firade nyår med, renbogen gjorde succé, suveränt gott, de trodde renarna endast användes av tomten när han skulle dela ut julklappar.
Jag tror det var T Ekman som kring 1907 gjorde en statlig utredning som konstaterade att den bästa användningen av ödemarkerna i Norrland var renskötsel, när jag brukar åka på det årliga renkoket som man kan bevista på Ekorrbo i Polkem med små blodkorvar som är en slags blodpudding med renblod , märgben, blodpalt, kokt renkött buljong och lingondricka som enda dryck så är jag benägen att hålla med. Energirik mat som man blir proppmätt av.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428785 Enda gången jag ätit renkött vad jag vet är när jag låg i lumpen, då fick vi ibland renklämmor när vi var ute på utflykt, så som jag minns det tyckte vi det var lite extra festligt när vi fick dessa....

http://www.polarbrod.se/storhushall/pol ... a-renkott/

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

halvproffs  
#428786 Tror att man måste vara uppväxt med renkött för att tycka det är riktigt gott. Kraftig viltsmak eller hur man ska förklara det. En gång på 90-talet var vi till i Jokkmokk och det var runt 40- och efter en liten stund behövdes lite värmande buljong. Luktade konstigt när jag kom fram till ståndet men köpte en mugg med den värmande drycken.....o fy f.. hur det smakade :shock: Å andra sidan skulle jag göra buljong på älgben en gång och det blev också odrickbart.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#428787 "helt ärligt, skulle det inte märkas i MIN vardag om ni slutade med er näring, tror jag?!"
Nix antagligen inte. Tror inte många skulle göra det.
Men de beror iofs på vad staten annars skulle göra med pengarna.
För rennäringen kostar enorma summor för skattebetalarna via subvensjoner.
Och du som bonde har ingen möjlighet att starta eget med uppfödning av ren.
Ren får endast ägas av Samer.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

jannee  
#428788 Du har inte alltid HELT rätt vetinte.
Tvivlar du kan du allt fråga Stefan Eriksson i Gullabo (däckfynd) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#428790
jannee skrev:Du har inte alltid HELT rätt vetinte.
Tvivlar du kan du allt fråga Stefan Eriksson i Gullabo (däckfynd) :grin:

De e möjligt att jag inte har.
Men vet inte riktigt vad du syftar på just i detta fallet ?

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428791 Att diskutera varg och rennäringen, det lärde jag mig vara försiktig med när jag bodde i norra halvan av Sverige. :) Båda ämnen är lika infekterade och leder till lika högt blodtryck hos deltagarna.

Ren kan man köpa på ICA var some helst som renskav. Svågern i Östersund handlar mycket älg och ren istället för gris och ko, priserna är inte mycket högre. Minns att renen var billigare än att köpa svenskt lamm, tex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).