Motorsåg och handhållet

Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en annan

7 inlägg 8138 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en annan

Aayden  
#428666 Råkade ut för ensak som fått mig att fundera nu i veckan om man kan lita på verkstäderna ?

Jag min lille jonsered 2234 mest till kvistning och lite grövre sly så den har aldrig blivit hårt ansträngd men plötsligt började den gå väldigt dåligt så jag tog in den till den lokala märkesverkstaden vilken brukar ge bra service men deras reparatör hade slutat och en ny hade anställts.
Eftersom jag själv inte hittade felet så lät jag dom kolla på den och dom kom med domen att sågen var skuren.
Okej var min reaktion så jag beställde cylinder och kolv för att byta det själv då under julledigheten, men då jag inte han med så lät jag husqvarna återförsäljaren i grannkommunen göra jobbet när dom ändå skulle gå igenom och kolla skicket på min gamle trötte husqvarna såg.
Döm om min förvåning när dom ringde i veckan och frågade -; Vad var det för fel på Jonsereden ???
Jag svarade att den ska ha skurit !
Tydligen var cylinder och kolv i perfekt kondition och efter nytt tändstift och bränslefilter samt lite förgasar fix så går den som en klocka.

Kan säga att jag ser fram emot måndagen när jag ska fråga dom på den lokala Jonsereds verkstaden vad dom håller på med, inte tänker jag vara tyst 😡



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

ÅsaNisse  
#428705 Jag lämnade in en gammal Husqvarna röjare som jag fått. Den hade legat ute flera år och fick domen att den är skuren. Ingen komp och kostar 3000:- att få igång. Jag tog då hem den efter att betalat 100: för felsökning ( ett ryck i snöret) och började skruva lite själv. När jag fått av cylindern så hittade jag en fastbränd kolvring. Efter lite lirkande och smörjande så plockades sågen ihop igen och går idag som en klocka. Ett nytt luftfilter för 84:- och lite pyssel så har jag en bra röjare för 184:-. Reperatören/säljaren ville sälja en ny för 7000:- men det får vänta.

Avatar Fallback

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

hinowa  
#428723 Jag köpte en liten Jonsered och märkte att den inte varvade ur riktigt,hörde av mig till återförsäljaren och jag skulle lämna den till en angiven verkstad,som sa att dom kollat den och att det var en repad kolv pga felaktig blandat soppa, till saken skall sägas att jag kör bara med Aspens 2 takt
hörde av mig igen ÅF och sa att det är helt omöjligt,jag föreslog att jag lämnar den till en Husqvarna service där jag ofta handlar lite grejer,
dom tog analys på soppan i sågen och kollade cylindern ingen repa alls! Do jysterade förgasaren så gick den sedan perfekt!
Jag ville inte skruva själv på en ny såg den skall gå perfekt ifrån start!
Men ett jävla sätt att säga att det var en repa i cylindern!

Användarvisningsbild

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428730 Skulle vara roligt / intressant att testa olika verkstäder genom att lämna in sågar som man kollat igenom och vet vad som är fel, eller hela såg som man riggat med lite småfel för att se vad verkstäderna gör med dom och om dom gör ett bra jobb, om dom byter ut grejer i onödan, om dom "lagar" fel som inte finns....

Vad TS råkat ut för kan ju vara allt från okunnig personal som inte vet vad dom sysslar med, till en verkstad som vill ta betalt för jobb som inte behöver göras / eller vill sälja nytt såg.

Användarvisningsbild

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428732 Så är det nog på många ställen. Dom vill sälja nytt. Skrotbingen hos många ÅF är nog fulla av sågar som säkert är ok med enkla åtgärder.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

JensSkoog  
#428748 Finns en ÅF här som måste vara mycket skarpögd - han såg repor på kolven i Jonsered såg jag
hade och ville att jag skulle köpa en ny. Var inte lönt att fixa, enligt han. Jag skruvade sågen
isär och tänkte byta, men allt vad jag sökte fann jag inga repor :surp:
Köpte ingen ny såg av han och Jonsereden går fortfarande hos
en kompis som hugger sin ved med den varje år :mrgreen:

En bra och ärlig ÅF är värd guld!

Användarvisningsbild

Re: Skuren motor enligt en reparatör , helt okej enligt en a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428838 Jo visst är det skillnad på handlare och personers intresse.
Det gäller att hitta nåt som funkar o suga tag i den ordentligt. Inte bara ha hjälp efter köp utan även FÖRE.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).