Traktorer och processorer

Motorvärmare bm 2250

14 inlägg 6417 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorvärmare bm 2250

obb16v  
#428636 Hej!
Ska byta värmarkroppen i en Volvo bm 2250. Värmaren är en Defa. Undrar på om någon vet hur den sitter fast? Ser ut som den bara är fastpressad.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428640 En del värmarkroppar sitter bara fastslagna helt enkelt .konat dit
Kanske det är på denna
Tycka känns litr osäker konstruktion
Men verkar funka

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

obb16v  
#428642 Ja det finns varken låsning eller något liknande, får väl prova å värma blocket runtom lite försiktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428648 Försök ev med en huggmejsel o knacka lite i sidan i mellan o liksom äntra bort den
Det finns väl ingen bult i mitten på kroppen bara.?
Annars gör som förut

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

obb16v  
#428649 Nej ingen bult. Väntar tills jag får hem den nya så ser jag bättre hur den ser ut längre in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428650 Yes

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

jannee  
#428651 Om du kommer åt kan det gå bra med en stor polygrip, med den kan man ibland lirka loss den gamla, putsa bara kanterna väl innan du knackar dit den nya.
När jag bytte (i min ungdom) var jag ganska hårdhänt, mosade bara ihop den gamla med en huggmejsel :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428654 Akta bara blocket dess tätyta o gjutjärn kan spricka om man har otur om man våldar på
Kanske borra 8.6 o gänga 10 o skaffa en ryckhammare o rycka ut den .om det går komma åt
Eller varför inte mont em slangvärmare istället
leta pluggar i topp o block
eller i serie med värmeelement

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

bgl  
#428655 Du har kanske redan beställt en ny, annars är de nya typen av slangvärmare med inbyggd pump effektiv, har högre effekt och enkel att montera. Finns flera märken, bl.a. en tysk som heter "hot frog" som lär användas av terrängsfantaster.

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428656 Är det backventil i slangvärmaren om parallellkoppla i befintliga slangar till element så vämen inte går lättaste vägen genom värmaren vid drift?

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

Ldsaren  
#428657 Förr fanns det lösa backventiler att sätta på sugsidan

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare bm 2250

halvproffs  
#428660 På den gamla goda tiden när man hade Volvo Amazon hade man blockvärmare som på bilden. Bröt loss fryspluggen och knackade dit den nya. Inga problem. Slangvärmare hade jag monterat på min Fergusson och en gång många år senare hade jag aktiverat värmaren och när jag skulle ta traktorn såg jag att det blivit en rejäl bula på slangen och.... sen small det. Vilken jävla smäll altså som Sickan sa :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare bm 2250

obb16v  
#428668 Ja slangvärmare hade varit att föredra. Ska hjälpa gubben i grannstöga så är ej min traktor, han har redan beställt en ny. Värmaren som monteras i frostplugg finns även idag på moderna personbilar men brukar va någon typ av fäste till dom.
Lite tålamod bara så får man nog loss den :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare bm 2250

Jocke_r  
#741656 I vilken frostplugg sitter din värmare i? Har just köpt en defa men är osäker på vilken man bör montera den i, sitter nu på en calix som är ingängad baktill på motorn

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).