Skogsekonomi

10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

31 inlägg 8714 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

skogshasse  
#428409
ÅsaNisse skrev:Hur ska det gå att få ut 10000 08-or dit det inte finns gatljus och tunnelbana? Måste man ha bil och betala bränsleskatter då? Hur kommer ungarna till dagis/skola och var finns apoteket?
Men i o f s så finns det ju mycket inflyttat folk som kanske flyttar hem igen och då vet dom ju hur det funkar. :-BD


ja det kanske skulle vara bra om det blev så för då kanske det blir lite tomma lägenheter i Fjollträsk så då löser man kanske lite av deras lägenhetsproblem????????????????

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

jannee  
#428410 Regeringen vill och kan flytta ut statliga jobb men....
E-hälsan ska utlokaliseras till Kalmar (för övrigt en avkrok där det mesta gått åt pipan :grin:) 4 personer från Stockholm kommer kanske eventuellt att följa med, resten blir nyrekryteringar - och väldigt bra för denna region.
Hade varit ännu bättre om E-hälsan placerats i Emmaboda eller varför inte Vissefjärda detta är äkta landsbygd eller glesbygd.
Skratta nu inte om Emmaboda, de har en STORT flygfält t.o.m. linjeflygs pilot tog fel på detta fält och det som är beläget i Ronneby :grin:

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428415 10 000 jobb känns som en piss i nilen vilket man uppnår bara genom att trixa lite med siffrona. Hade man verkligen menat något skulle man sagt att endast 10 00 statlig jobb skulle vara kvar i storstaden. Då hade det blivit fart på landsbygd/glesbygd.

Användarvisningsbild

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

vetinte  
#428417  “Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat". Citat / Einstein.

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428472
Göt skrev:finns ju lyckade exempel från den tidigare utflytten också. Vägverket som blev trafikverket är fortfarande kvar i Borlänge. Sen om dom stora städerna i ett landskap är landsbygd eller glesbygd är en annan sak


Jordbruksverket och Skogsstyrelsen är kvar i Jönköping, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är kvar i Karlstad, Sjöfartsverket i Norrköping.
Modellen är gångbar och det finns personer runt om i landet med relevant utbildning som inte vill flytta till Stockholm.
Dessutom är både löne och lokalkostnadsläget bättre utanför huvudstaden.

Parallellt med detta flyttar försvarsmakten jobb från högkvarteret till regementen och flottiljer runt om i landet låt vara av andra skäl än regionalpolitiska.

Användarvisningsbild

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428481 Ja Borlänge utan trafikverket och en rejäl del av transportstyrelsen, hade nog inte mått så bra idag.

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

ulfgustav  
#428483 Är inte detta bara ett spel för galleriet, för mig verkar det som man börjat "duka upp" inför nästa val. Svensken är ju så lättlurad så att många tror på såna här rapporter

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428486 Detta är inte regeringens påfund det är en överenskommelse mellan samtliga 8 partier i riksdagen. Så oavsett vem som sitter på makten så har de varit delaktiga i detta.

Användarvisningsbild

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

Torbjörn Johnsen  
#428487 Utan att ha detaljstuderat utredningentycker jag att det finns två dimensioner i det här:
1. Att flytta ut statlig verksamhet utanför Stockholm lär ju t ex inte innebära (för att ta ett Smålandsexempel) att den hamnar i Aneby utan troligare då i Jönköping. Det finns en handfull städer/kommuner utanför Stockholm som också växer och sannolikheten är stor att från Sthlm utflyttad verksamhet hamnar i andra kommuner som också har växtvärk. Det kanske indirekt kan påverka problem nr 2 men är inte en lösning.
2. Områdena som måste stärkas är inlandskommuner (finns i hela landet) som idag tappar befolkning och där främst de yngre flyr. Här finns de stora utmaningarna och kanske lite inspiration att hämta från JensSkoog-landet i väst:-)

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

jannee  
#428489 Östersund är nog tacksamma över att FK finns där.

Användarvisningsbild

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

fretchi  
#428506 Ja, det låter ju bra på pappret. Men får se hur det blir i slutändan. Jag förhåller mig skeptisk till motsatsen bevisats.
För detta är ju bara ett förslag. Vägen tills det röstats genom i riksdagen misstänker jag är lång.
Jag tror även att, för att detta ska bli lyckat, ske en successiv förflyttning av arbetena ut till glesbygden. Annars brakar de väl iväg med allt på en gång, kaos uppstår, alla konstaterar att det inte går att ha dylika mydigheter i glesbygd varvid allt flyttar hem till storstan igen.

En stor myndighet kommer kanske inte placeras ut i en liten by, men jag har ju hellre pendlingsavstånd till jobbet än inget alls. Eller - gud förbjude - flyttar till hufvudstaden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

torpöbo  
#428515 Blev förbannad när man räknade upp kommuner som skulle få ett utökat stöd. Det som gjorde mig förbannad var att man inte nämner den kommun som jag är uppväxt i dvs. Ydre Kommun. En av Sveriges minska kommuner, vilken är i stort behov av statliga arbeten.

En annan sak som irriterar mig är att man säger att det inte finns kompetens på landsbygden. Det skulle gå alldeles utmärkt att etablera en statlig myndighet exempelvis i ydre, finns inte kompetensen går det att bygga upp sådan med lokala krafter och fortbildning i myndighetens regi. Det viktiga är kontinuitet och långsiktighet. En stabil organisation klarar av att lära in folk i ett yrke.

Mellanstora städer såsom linköping, norrköping, örebro och så vidare är som självspelande pianon gällande ekonomin, de borde kunna klara sig enbart med hjälp av det lokala näringslivet utan att ha statliga arbeten. De statliga arbeten skall komma glesbyggden till del. Varför inte flytta SKL till Ydre, 300 jobb i ydre med omkringliggande service är vad Ydre behöver för att hålla upp den sin servicenivå med vårdcentral, skola och andra serviceområden.

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

axwell  
#428520 Det finns nog ett stort antal kommuner som har anledning att känna sig åsidosatta.
Tänker inte på min eller någon grannkommun utan ÅNGE.
Där har staten skickat allt som har varit möjligt från Ånge till Umeå.

Ånge är värst på nästan allt, skatter, åldersfördelning, utflyttning men bara näst sämst i arbetslöshet (pensionärer räknas inte som arb.lösa) i länet.
Umeå är riksdagsfolkets absoluta favorit om någonting skall etableras norr om Gävle.

Användarvisningsbild

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428538 Jag förmodar att de flesta av dessa 10 000 jobb är rena myndighetsjobb. Det bästa för glesbygden vore väl helt enkelt om dessa myndighetsjobb försvann, som en del i kampen "bort med krånglet, så att glesbygden kan blomstra".
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 07 jan 2017, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 10.000 statliga stockholmsjobb till glesbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428560 Riksantikvarieämbetet flyttade delvis till Gotland 2008.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).