Skogsnyheter

Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

6 inlägg 2981 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

Torbjörn Johnsen  
#428290 Södra meddelar i ett pressmeddelande att deras plantskola sålt rekordmånga plantor i höstas och de är positiva till att höstplanteringen ökar:

- Det är roligt att vi ännu en säsong ökar volymen plantor som sätts på hösten. Anledningen är dels att vi kunnat erbjuda fler plantor, och dels att skogsägarna upptäckt fördelen med att plantera på hösten, säger Johan Jonsson, chef för Södra Skogsplantor.


Det skulle vara intressant att höra era erfarenheter om höst- kontra vårplantering. Framför allt ur ett viltebetningsperspektiv.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

stektlök  
#428373 Intressant ! Jag följer tråden.

Användarvisningsbild

Re: Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

ananders  
#428389 Jag har planterat på hösten två gånger. Första gången var hösten 2007 då det planterades ett hygge som uppkommit genom Gudrun och Per. Jag planterade stora barrotsplantor med vitrysk härkomst. På delen av hygget som uppkom efter Gudrun fick plantorna tuff konkurrens av gräset men klarat sig hyggligt ändå. Några vidare viltskador har jag inte noterat.
Andra gången var nu i oktober då jag hjälpplanterade. Utgången av det kan jag ju av förklarliga skäl inte utvärdera ännu.
Det första området bifogas det en bild på.

Jag tror att höstplaterade plantor kan vara bättre rustade för en torr sommar och skulle det passa så skulle inte jag tveka på att plantera på hösten.

Avatar Fallback

Re: Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

Blivande snickare  
#428445 Intressant, läser gärna mer i ämnet.

Gäller det samtliga barr plantor?
Löv också?

Avatar Fallback

Re: Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

nattuggla86  
#428459 Vi planterat alltid på hösten, stora barrot. Behagligare att plantera när temperaturen är lägre och det brukar alltid lyckas, aldrig haft behov av att hjälpplantera. Känns som att de klarar torka bättre och dessutom har vi alltid mer tid på hösten nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Södra har sålt rekordmånga plantor hösten 2016

jannee  
#428467 Är kanske dum i huvudet men sent i Maj och fram till midsommar + höstplantering tills det fryser har för mig fungerat bra, höstplantering väldigt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).