Motorsåg och handhållet

Billighets Motorsåg bra att börja med ??

51 inlägg 13969 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billighets Motorsåg bra att börja med ??

qvintus4  
#428370 Ska skaffa en motorsåg till landet har en del skog så jag måste lära mig såga helt enkelt , tänkte börja öva med en billighets motorsåg vad tror ni om det ??
Sen när man har lärt sig köpa en kvalitets såg

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ag-721357/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

johan eriksson  
#428374 För dom pengarna så kan du hitta en skaplig begagnad proffssåg som går att få tag i både delar och service på ett enkelt vis. Hitta en lokal handlare, dom brukar ha lite. Där kan du även få lite råd och tips. Kolla även gärna efter om det inte finns någon studiecirkel för motorsågskörkort, då kan du få lite mer tips och goda råd.
Glöm inte även att köpa skyddskläder innan du börjar.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

tallen100  
#428378 Du kan väl lika gärna börja med en vettig kvalitétssåg direkt, spelar väl ingen roll om du är nybörjare, såvida du inte ska använda den som slägga så håller den.

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

qvintus4  
#428381 Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Göt  
#428384 En kurs är nog något du borde kosta på dej, för din egen säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

jannee  
#428387 Har du närma till Jula så bara köp. Den sågen kommer inte att göra dig lycklig men räkna det som läropengar.
Betydligt bättre att börja med en hva 435 för 2700 kr, visserligen ingen proffssåg men betydligt bättre än den skiten du snöat in dig på :grin:

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Chemgineer  
#428394 En stihl ms 193 är inte heller ett dåligt val. Lite svag och saknar riktmärke, men relativt billig (drygt 3kkr) och prisvärd.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

hinowa  
#428395 Köp den inte ifrån Jula
En Husqvarna eller Jonsered så kommer du svära mindre \M/
Kolla på Granngården dom har i liknande prisklass

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

husqvarna_med_sthil  
#428396 Jag tycker inte att du ska sats de pengarna på den sågen du länkat, den är alldeles för dyr jämte vad du får. Förmodligen ren dynga faktiskt och det säger jag för att du ska slippa slänga pengarna i sjön.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428397 Enig med dei andre ikkje eingong tenk på den jula sagå, gå for noke skikkeligt fyrst som sist. Bedre å spara pengar ein anna plass.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428398 Billige ting er nesten håplaust og bli kvitt og, ein må enten hiva dei eller gje dei vekk. Vanskelig å få selt dei iverfall.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

tallen100  
#428400
qvintus4 skrev:Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

Låter vettigt, så har folk lärt sej i alla tider och det har gått bra :-BD

Fundera på Jonsered eller Dolmar, det är prisvärda sågar.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428404 Den sågen passar sig nog bäst på villatomten när man ska impa på grannen och ta lite instagramkort medan man kapar upp äppleträdet som blåste ner i höstas.

Åk till en riktig handlare så får du en såg som passar dina behov. Som jannee skriver är nog husqvarna 435 ett bra alternativ. Vill du byta upp dig sen så kan du ha 435 som reservsåg då du satt fast proffssågen;-).

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

röjar kalle  
#428413
tallen100 skrev:
qvintus4 skrev:Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

Låter vettigt, så har folk lärt sej i alla tider och det har gått bra :-BD

Fundera på Jonsered eller Dolmar, det är prisvärda sågar.

Tallen det finns hopp trots allt förståndig man qvintus4 ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

qvintus4  
#428416 tack för råden tåls att fundera på kanske köper den här tex och lägger en 1000 kr mer
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... s/p-393765

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).