Traktorer och processorer

slangbrott i bom till niab 5-15 B?

57 inlägg 22891 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428157 Har haft ett läckage som sakta men säkert ökat, har börjat ta isär maskinen idag, har inte delat utskjutet, bara släppt slangar, kolv mm enligt Mikaels anvisning. Hittills ser slangarna fräscha ut, det är tvillingslangar.
Slog av donet när fjäderspinten i fästet till hydralkolven skulle tas loss. Skall fortsätta imorgon.
En fundering som dyker upp är hur svårt det kommer bli att få tillbaka kolven, slangarna och alla fäste inne i bommen. Någon som har tips på tillvägagångssätt.

När jag ställt bommen i transportvägen har bommen glidet ut, räknar med att det är läckaget som gör detta.
Funderar på om det är någon som gjort något fäste för bommen, dvs så att den inte kanar ut, sprint, kätting etc.
Idag använder jag ett spännband, en sprint känns som ett smidigt alternativ.
Någon som gjort detta?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428216 Fettade du in dem?

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428223 Skall göra det, har inte rivet isär det helt ännu, inte heller hittat läckaget ännu

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428235 Hej, ett sent svar. Men tyvärr har jag missat ett viss PM...

Tydligen gjordes vissa ändringar på niaben vad gäller just slangdragningen i bommen, när detta gjordes vet jag ej. Men jag har en från 03 och där kan jag tyvärr inte göra som Mikael och byta slangar utan att ta ut Stickan från utskjutet.

I stora drag gjorde jag så här :grin: .

Tog en körnare och märkte upp hydraulslangarna/adaptrar/ ingångar i kolven. Har en förmåga att alltid koppla fel annars :oops: . Hade lite skydd till hands för att stoppa i slang och kolv så att skit inte trängde in.

Ställde bommen så att kvistknivarna hade en svag vinkel ner, tog ett spännband från "sågmotorn" till vinschen för att vinkeln skulle hållas genom arbetet.

Körde ut utskjutet tills jag såg insexs skruven på underdelen av utskjutet. Lossade båda slangarna vid kvistknivarna, lossade hydraulrören som sitter med muttrar (om jag inte minns helt fel). Tryckte in dem så de låg på insidan av utskjutet. Gängade på ett skydd på vardera hyraulrör, dels som skydd för att skräp inte skulle komma in, men också för att skydda gängorna. Öppnade plåten som sitter på framsidan av kvistknivarna.

Lossade insexen på undersidan av utskjutet, satte ett spännband från kvistknivarna upp mot bommen (för att inte utskjutet bara skulle fara rakt ut när man senare kopplade loss hydraulslangarna till kolven). Slog ut tappen som håller samman kolv och utskjut. Drog ut hela Stickan och lade på marken.

Lossade samtliga kopplingar, adaptrar och hydraulslangar från kolven uppe vid "sågmotorn". Slog ut tappen som håller kolven till bommen och drog ut hela härligheten från bommen. Nu låg rören, de två hydraulslangarna och kolven på golvet. Där gick jag igenom allt som kunde vara slitet eller dåligt, då det inte är var dag man har ute denna del :roll:

Slangarna ska vara de som Mikael nämnde, men de är inte gratis :shock: . Detta vet du säkert redan, men slangarna måste få ligga (när de är ditmonterade) i sin naturliga böj. Tvingar man dit en slang så den vrider sig. Kommer den förr eller senare att lossna, eller skavas sönder mot insidan av utskjutet. Fetta in slangarna är ingen dum idé heller. ofta brukar detta bli rätt, det som tyvärr händer är att de som pressar slangen inte alltid kan sin sak, vilket gör att den kan brista vid kopplingen.

Ta med slangen till verkstaden då måtten är noga, samt att jag har för mig att det var något speciellt med just kopplingarna...kommer inte ihåg vad just nu.

Ska även tilläggas att jag hade ett urval av maskiner till hands, så behövde inte lyfta något för hand. Kanske att man skulle haft ett annat tillvägagångssätt då.

Hoppas detta hjälper lite, annars får du höra av dig. Ska försöka vara bättre på att kolla PM framöver :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428242
haltegarden skrev:Har haft ett läckage som sakta men säkert ökat, har börjat ta isär maskinen idag, har inte delat utskjutet, bara släppt slangar, kolv mm enligt Mikaels anvisning. Hittills ser slangarna fräscha ut, det är tvillingslangar.
Slog av donet när fjäderspinten i fästet till hydralkolven skulle tas loss. Skall fortsätta imorgon.
En fundering som dyker upp är hur svårt det kommer bli att få tillbaka kolven, slangarna och alla fäste inne i bommen. Någon som har tips på tillvägagångssätt.

När jag ställt bommen i transportvägen har bommen glidet ut, räknar med att det är läckaget som gör detta.ö
Funderar på om det är någon som gjort något fäste för bommen, dvs så att den inte kanar ut, sprint, kätting etc.
Idag använder jag ett spännband, en sprint känns som ett smidigt alternativ.
Någon som gjort detta?


Ofta ger sig slangar som DESSA vid kopplingarna, och flera gånger visar det sig genom att det bara läcker lite. Detta speciellt om slangarna varit med ett tag.

Förstår inte din fråga till fullo om bommen vid transportläge, är det så att Stickan med kvistknivarna vill vandra utåt? Aldrig haft detta problemet, men läckage kan vara ett svar eller att o-ringarna är slitna i ventilerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428251 Tack för svaret "frågande - vetande.
Räknar med att allt rivs isär imorgon kväll.
Det som bekymrar mig lite är återmontaget, hur det skall gå att få i splintar och skruv när kolven ligger lös inne i utskjutet.

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428383 Hej frågande - vetande, har kört fast, får inte ut Stickan ur bommen, det fattas ca 6 - 6,5 cm.
Finns det någon stoppklack på stickan.
Tittar man på sprängskissen ser det ut som om det ligger glidklackar i både bom och sticka.
Funderar på om rullarna i underkant längst ut på bommen kan bromsa glidklackarna.
Hur får man bort dessa rullar, ser ingen låsning.

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428418 Fjädrar det emot lite när det tar stopp, eller det känns mer stumt som att den går emot en klack?

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428420 Har du missat lossa insex skruven på utskjutet

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428423 Nej jag har släppt och tagit ut rören/röret, det sitter med den insektsskruven i botten på Stickan.
Jag har Stickan nästan helt utdragen, inbillar mig att det kanske kan hjälpa att få bort rullarna som möjligen glidklackarna kan fastna i.

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428437 Kan tyvärr inte komma ihåg vad jag gjorde här, men har för mig att det var någon sorts klack som tog emot. Ska ringa en som hjälpte mig med detta imorgon och se om han har bättre minne...

Tycker du kan prova att ta bort rullarna, är ju ingen jätte operation.

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#428605 Löste det sig för dig?

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

haltegarden  
#428697 Ja nu är stickan utdragen/demonteras., kolven kvar att ta ut.

Användarvisningsbild

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

Blekingeskog  
#428913 Hej!
Jag sitter i samma sits som dig, får inte ut stickan sista biten!
Skruvade du bort glidrullarna???

Användarvisningsbild

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

Erre  
#428915 Orkar ni med det får ni gärna fota lite och dela med er.

Uppskattas alltid!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).