ons 04 jan 2017, 01:58#428261
JörgenO skrev:@Slurfi... om amerikanarna föredrar egentillverkat före Transit, Vito, Toyota van ET.c lär vi ju få veta den dagen de kan säljas där.
Åter till ämnet. Snart är den här... jag tror Tesla3 kan bli en riktig game changer för elbilar
https://www.tesla.com/sv_SE/model3?redirect=no
Hoppas bara de kan hålla kvalitet o leverans o få lönsamhet så övriga biltillverkare (Ford kanske undantaget) känner sig hotade
Världens största elbilstillverkare Nissan kan komma att slå på stort med Leaf 2.
Förhoppningen är att den blir billig, i nivå med en bensinbil, och att den har en räckvidd på 400-500km.
På nätet kan man läsa att Leaf 2 kan presenteras på CES mässan (5-8 januari).
"Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit, sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt".
"Nissan hoppas på prischock på elbilar"
"Nissan får med sig koncernsyskonen Renault och Mitsubishi i plattformen för den kommande nya versionen av elbilen Leaf. Resultatet ska bli avgasfria bilar som inte kostar mer i inköp än motsvarande fossila modeller."
http://www.svd.se/elbilssamarbete-mellan-biljattar"Den kommande generationen Nissan Leaf ska bli mycket billigare än den nuvarande modellen. Nuvarande Leaf kostar från 220 000 kronor i Japan, men målet är att få ned det priset till 160 000 kronor, skriver den Japanska tidningen Nikkei.
Det skulle innebära att nya Leaf uppskattningsvis kommer att kosta omkring 230 000 kronor i Sverige, räknat på dagens prisskillnad mellan Sverige och Japan som är ungefär 44 procent. Hos svenska bilhandlare kostar Leaf från 317 000 kronor i dag."
http://teknikensvarld.se/nasta-nissan-l ... il-369620/Om priset blir runt 230.000kr minus 15% LRF rabatt, blir 195.500kr, minus 40.000kr miljörabatt(höjs till 60.000kr 2018) blir 155.500kr.
Tänk också på att LRF ger 15% i rabatt på Nissan Leaf.
http://www.lrfsamkop.se/leverantorer/al ... er/nissan/Vanliga Leaf1 reas ju nu ut i USA, för löjligt låga priser.
"A new Nissan LEAF group buy in Texas brings the price of the electric vehicle down to $11,500"
https://electrek.co/2016/12/16/a-new-ni ... -to-11500/"Next Nissan Leaf confirmed for 60-kwh battery, 200 miles of range"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... s-of-rangeOch i Frankrike får man 4000€ i skrotningspremie och 6000€ i elbilspremie, totalt 10.000€.
När får vi 40.000kr i skrotningspremie i Sverige?
Google translate
"Bonus € 6000 och premium omvandling av € 4000 för förstörelsen av en diesel personbil sätta i omlopp före den 1 januari 2006 enligt dekret nr 2016-1980 av 30/12/2016"
https://www.nissan.fr/vehicules/neufs/l ... ffre3.htmlEDIT:
Behöver verkligen elbilar service?
The Chevy Bolt EV requires ZERO maintenance
Not only do electric vehicles cost literally cents per kilometre to drive, (or fractions of a cent per km with roof-top PV) but they also revolutionise car servicing. The maintenance schedule for Chevrolet's soon to be launched Bolt electric hatchback comprises tire rotation every 12,000 km (7,500 miles) and that's about it. If a wheel alignment is performed with every new set of tires then rotation can be skipped which means the Bolt requires practically zero maintenance.
Chevrolet does recommend a coolant system flush @ 240,000 km (150,000 miles) and replacing the brake fluid every five years but that's it. Typical consumable parts like brake pads and rotors can be expected to last in excess of half-a-million km (~300,000 miles)
And that's only the tip of the iceberg. What goes unsaid is that in EV applications electric motors practically last forever. The international standard for rating motor insulation is based on a half life of 20,000 hours. For every 10c increase in insulation rating life expectancy doubles. For example, the insulation systems of a class H (180c) motor that runs at 150c would lose half it's mechanical strength after 160,000 hours. Power electronic components such as those found in motor inverters are typically rated at up to 100,000 hours.
To put that into context, with average annual motoring of 15,000 km @ an average speed of 60 km/h, a typical EV motor will comfortably cover a minimum 1.2 million kilometres, or 80 years of maintenance free reliable motoring.
No wonder dealerships hate selling EVs!
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... ro_12.htmlhttps://3.bp.blogspot.com/-4FPIva1IuHM/ ... hedule.JPGEDIT2:
Elbilen Opel Ampera-e(samma bil som Chevy Bolt) började säljas den 14 december 2016 i Norge.
Pris 299.000NOK
Räckvidd 500km
http://www.opel.no/EDIT3:
Tror att bensinbilars pris kommer att höjas med 10-20.000kr från 2018 på grund av höjda avgaskrav som bla. obligatoriskt partikelfilter mm.
Den som har mest korrekt information vinner.