Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd snöskoter

38 inlägg 79024 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428129
broder tuck skrev:Nu fanns det i och för sig en fläktkyld Polaris Widetrack även tidigare. Widetrack GT tror jag den hette, har inte i huvudet vilka årsmodeller den fanns. Om jag inte missminner mig hade den en kortare matta också.

Jepp, men den fanns nog bara 1990-1997 inte sett så många såna, fanns en i byn och en jobbpolare hade en
så jag har ingen erfarenhet av den tyvärr.
Den nya luftkylda är betydligt intressantare men finns nog inte som begagnad ännu.

broder tuck skrev:Skoterdelar hittar man på Rinab, skoterdelen. eller liknande.
För egen del så är man väl lite ”arbetsskadad” så jag har alltid med mig: en variatorrem, några tändstift och lite verktyg plus sorselelyft, yxa/såg och rep samt den obligatoriska spaden. Funkar bara skotern så vet jag att det är en tidsfråga innan den är lös om den nu skulle sitta fast av någon anledning.

Helt rätt, nog har man fått ta sig hem på annat sätt och hämta grejer ibland.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

broder tuck  
#428233
SvenE skrev:Broder Tuck

Väldigt intressant inlägg du hade.
Jag blev intresserad av dina erfarenheter ang Lynx 6900 resp Viking RS.

Själv har jag idag en Lynx 650 i min ägo.
Jag har även kört en del med Lynx 5900-
Har även kört några vedlass med smalbandare Yamaha ET 340 T, samt Skidoo Touring.

Det går ju naturligtvis att köra i skogen med ovan nämnda smalbandare och liknande. Då ställs ju större krav på planeringoch bra underhållna leder/spår.

Själv föredrar jag Lynx 650 före 5900, både i dragkraft, framkomlighet i lössnö, utan att på något sätt säga att 5900 är dålig för det är den definitivt inte.
Jag är kanske insnöad men om jag jämför de båda, samma årsmodell, då tycker jag 650 är smidigare att köra totalt sett på varierande underlag.
På 650 är en finness att höja dragkroken bak, då spänns förlängningsdelen och ger större skidtryck, bättre styrning.

Var egentligen inte det som jag hade på hjärtat. utan.
Dina erfarenheter om 6900.I jämförelse mot 5900

Hur är hanterbarheten i lössnö?
I skråkörning ( 650 har ju ett extra brätte fram som när mina 100 kg ställer sig på, då har jag ett extremt tag
vid skråkörning. Finns det motsvarande på 6900? )

Hur bedömer du motsvarande med Vikingen?
Både Vikingen och 6900 är ju potenta dragare. Hur är dessa om du jämför deras för- nack-delar.

Jag frågar därför att dom är intressanta för mig vid ett ev byte av skoter.

PS! Nu är det rejält snöfall ute DS!


Ja du. Nu har jag inte kört 5900 så speciellt mycket utan bara provkört någon enstaka gång, det har varit 5900 från sent nittiotal med 503 motor och LTS framvagn. Jo någon vätskekyld med ”riktig” framvagn har jag också provat men det är så länge sen. Den gamla klassiska lite mer kantiga 5900 har jag aldrig provat så den kan jag inte jämföra med. I mitt tycke så är 5900 från slutet av 90 talet början av 2000 talet smidiga att köra. Ordentligt mycket smidigare att köra än min Bearcat. Som dragare strå sig nog dock Bearcaten rätt bra, sen har den mer motor (om man nu tycker det är viktigt) och man fick mer skoter för pengarna vilket var största anledningen att det blev en sån istället för en 5900.

Köra 6900 på skrå är väl inget jag mäktar med speciellt långt men då väger jag knappt 80kg och är bara 177cm lång. Jag är inte karl nog att väga över maskinen med min egen vikt någon längre sträcka mao. Någon slänt har man väl tagit på skrå med 6900. Men å andra sidan var det väldigt sällan man behövde köra på skrå. Oftast pekade man maskinen uppför backen och gav järnet om det var brant. När man kände att det inte gick längre slog man stopp på mattan direkt så den inte hann gräva ner sig. På det viset var det bara att backa en bit och ta fart på nytt.

Jag jobbade på den tiden med prospektering så ofta hade vi ett ställ på pakethållaren och kabelrullar. Torde väl ha haft en 70-80kg på pakethållaren när rullarna var fulla. Ungefär som att ha en idiot längst bak på skotern som inte burkar med. :lol: så man körde ju mycket med att nyttja skoterns obalans. Skulle jag svänga vänster i lössnön så gjorde man ju som brukligt att man vek skidorna till höger och lutade sig själv till vänster för att få tyngden att jobba med istället för emot i svängen.

RS Vikingen som jag har ser jag mer som en touringmaskin även om den drar ordentligt. Hur tvåtakts vikingen är ska jag inte uttala mig om då jag inte ens provat någon. Körställningen på RS tycker jag personligen är bra. Hyfsat hög körställning. Största anledningen att det blev en RS Viking för min del var för att jag ville ha en fyrtaktsskoter då jag skulle dra barnen i pulkan. Sen är det ju skönt att slippa tvåtaktsoset själv också plus att man slipper odören i hallen när man tagit in skoterkläderna. Den går ju ganska tyst och den låter skönt. Jag trivs bra med RS Viking men den är tung och det märks när föret är ”misslagom”. Om det är lössnö tycker jag att den är bra även om man känner av den höga tyngdpunkten. Minns när jag nyköpt Yamaha och skulle visa sonen hur mycket man kan lägga omkull en skoter i lössnö. Han stod och tittade på när jag vek skidorna åt höger samtidigt som jag kastade mig åt vänster. Den la omkull sig mer än jag önskade då den hade så hög tyngdpunkt, gav fullgas och 120hk fick bekänna färg för att försöka räta upp ekipaget. Fick sladd liggandes och så högg det i den plöjda åkern, höll på göra en highsider men skotern hamnade på rätt köl medan jag kastades av likt en rodeoryttare. Behöver väl inte säga att pojken var så där lagom imponerad. Komforten och ljudet är väl den största behållningen med Yamaha och att den är rejält byggd. Om man varit karl nog så gissar jag att man kan lyfta den i bågen fram för den är den stadigaste jag sett på en skoter.

När det gäller att köra i lössnö är 6900 betydligt bättre även om jag aldrig kunnat jämföra dem rakt mot varandra då jag inte hade Yamahan under tiden som jag körde 6900 på arbetet. Däremot vet jag att 6900 är betydligt smidigare än min Bearcat WT. Skulle jag ha en renodlad arbetsskoter skulle jag nog vilja ha en 6900 eller motsvarande. Å andra sidan klarar man sig rätt bra med en 50cm maskin också. Beror ju hur mycket pengar man vill spendera och om man vill ha tvåtakt eller fyrtakt. Jag kör så lite skoter nuförtiden annars hade jag nog köpt en nyare maskin. Bästa är väl om man har möjlighet att prova lite olika för vi tycker alla olika.

Slurfi skrev:
broder tuck skrev:Nu fanns det i och för sig en fläktkyld Polaris Widetrack även tidigare. Widetrack GT tror jag den hette, har inte i huvudet vilka årsmodeller den fanns. Om jag inte missminner mig hade den en kortare matta också.

Jepp, men den fanns nog bara 1990-1997 inte sett så många såna, fanns en i byn och en jobbpolare hade en
så jag har ingen erfarenhet av den tyvärr.
Den nya luftkylda är betydligt intressantare men finns nog inte som begagnad ännu.

broder tuck skrev:Skoterdelar hittar man på Rinab, skoterdelen. eller liknande.
För egen del så är man väl lite ”arbetsskadad” så jag har alltid med mig: en variatorrem, några tändstift och lite verktyg plus sorselelyft, yxa/såg och rep samt den obligatoriska spaden. Funkar bara skotern så vet jag att det är en tidsfråga innan den är lös om den nu skulle sitta fast av någon anledning.

Helt rätt, nog har man fått ta sig hem på annat sätt och hämta grejer ibland.


En jobbarkompis har tror jag har Widetrack GT men jag har aldrig provat eller ens sett den. En annan skoter som jag är lite nyfiken på är Bearcat 570 XT. Samt givetvis nyare 59Yeti och motsvarande Skandic. Men det är ju jag det. Kör dock så lite skoter nuförtiden så jag vet inte om jag vill lägga några pengar på skotrar denna säsongen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

broder tuck  
#428238 https://www.blocket.se/varmland/Ski_doo_skandic_alpine_lll_70783705.htm?ca=2&w=3
Om jag var ute efter en renodlad arbetsskoter och bodde närheten skulle jag kolla in denna eller liknade. Ski-Doo har kortare dyna men längre bagageutrymme än 6900, vet inte om det skiljer något mer än så? Ser ju fin ut på bilderna i alla fall.

Skulle jag skjutsa frugan och eller barnen skulle jag dock kolla på någon annan skoter.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428257 Fyrtaktare i skogen är bara att glömma direkt.
De väger för mkt och är för dyra och känsliga.
6900/Alpine är nog onödigt klumpiga för lite skogsarbete
och den vill man nog inte färdas på annat än med fullt lass efter.
Vikingen den luftkylda modellen är rätt så högbyggd, känns klumpig jmfr WideTrak

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

broder tuck  
#428280 Om man ska skotern till lite av varje skulle jag satsa på en maskin med 50cm matta som jag skrev tidigare. Men att 6900 skulle vara för klumpig till lite skogsarbete håller jag inte med om.

En del dagar körde man bara lite skoter och åkte mest skidor men jag vet några veckor då jag körde skoter hela veckan så det torde ha blivit närmare 35 timmar skoterkörning på en vecka. Då körde man i alla slags terräng i och med att vi körde i raka linjer och man kunde inte välja sin väg speciellt mycket. På en del ställen skulle man aldrig ha kört med sin egen skoter.

På tiden jag jobbade med prospektering (malmletning) skulle jag inte ha velat ha någon annan skoter, men det har ju kommit en del intressanta modeller sen dess. Viss är den bred över bandtunneln och lite klumpigare pga 60cm band men den är fortfarande smidigare i skogen än min Bearcat 550 WT som jag kört med i sju år nu...

När jag träffade mina före detta kollegor för ett par år sedan så körde de Yeti 69 med 600 Ace motor (fyrtakt). Tyvärr hade jag inte möjlighet att prova köra den då så jag kan inte uttala mig om hur dessa är.

Personligen vill jag ha en hög körställning för att orka köra längre. I det fallet har ju skotrarna blivit bättre med tiden. Men tyngdpunkten på själva skotern får gärna vara så låg som möjligt och där skiter det sig rejält för fyrtakts Vikingen. Jag står helst när jag kör i terräng, oavsett om det är skoter, mc eller atv.

Tyvärr har jag aldrig provkört någon Polaris. Deras Widetrack IQ 600 har jag varit lite nyfiken på men då kommer den inte att användas som renodlad arbetsskoter heller. Samma sak med Lynx Commander och Ski-Doo Expedition. Har dock svårt att motivera att lägga dessa pengar när jag kör så lite som jag gör nuförtiden. Det blir mest till att dra upp spår för att motionera oss själva och hundarna samt någon liten utflykt då och då. Så det jag drar med skotrarna är skotersladden och spårmaskinen ibland. Ska försöka att få mig ut och dra lite virke i vinter nu när det för en gångs skull inte är lämpligt att köra ihop det med traktor.

När man körde så mycket med 6900 som man gjorde på den tiden det begav sig så lärde man verkligen att uppskatta modellen och visste precis vad den var kapabel till. Vi upptäckte bla hur mycket man kunde lägga omkull den innan den slutade gå då flottörerna slog för så den slutade få bensin. :lol:

Det är väl samma sak för dig att du kört du så mycket med Widetracken att du känner den utan och innan.

Men som sagt vi gillar ibland olika det är därför det är så bra att prova vad man trivs med. Ibland får man kompromissa, speciellt om man ska hålla kostnaderna på en vettig nivå.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428292 Så är det nog ganska exakt, jag känner WideTrak LX utan och innan.
Tidigare hade jag en WideTrak IQ fyrtaktare och det är ju samma chassie som IQ 600 2t
men tyngre och svagare.
Den var helt underbar som touringmaskin och drog stenhårt det lilla jag drog med den.
Tyvärr för tung för sitt eget bästa så man tordes inte ut i djupsnö onödigtvis.
Nu har jag en Rush 800 som ledpiskare och WideTrak LX som arbetsmaskin och spårare.
Det jag saknar är en lång Rocky Mountain King för bergsklättring, men har inte haft råd än.

En ren veddragare ska ha låg körställning så man snabbt kommer på och av samt kan köra
halvstående med ett knä i dynan, det talar starkt emot IQ-modellen som är hög för långfärdskomfortens skull.
Prisvärdemässigt är WideTrak LX svårslagen, billig i inköp, håller andrahandsvärdet och är vanligt förekommande.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

hinowa  
#428312 Varför inte en SKOGIS finns en på blocket idag 29.000:- Där allt är färdigt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

maltejonsson  
#428411 Hej! Vi har en ockelbo 5000 -88. Jätte fin skoter som vi kört mycket ved med. Driftsäker och bra. Kollar du på tråden som heter "Ved & Timmerkörning med skoter". Där finns det bilder på den.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

fretchi  
#428503 Jo, instämmer med tidigare talare. En gamm'viking är en riktig drög, på spår eller hårt före.

Men så fort du kommer in i lössnö förvandlas den till en helt annan maskin. Då är de riktigt smidiga. Framför allt de tidiga modellerna som har bladfjädring. Den smala spårvidden gör de lättkörda, om än lite mer vingliga om man är ovan.

Men på hårdspår infinner sig en känsla av stridsvagn ganska fort :lol:

Jag skulle tro att alla uppradade modeller och fabrikat har för och nackdelar. Man blir nog inte direkt missnöjd med någon av dem. Frågan är ju vad som finns till salu och till vilket pris också.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

Plassarn  
#428505
fretchi skrev:Jo, instämmer med tidigare talare. En gamm'viking är en riktig drög, på spår eller hårt före.

Men så fort du kommer in i lössnö förvandlas den till en helt annan maskin. Då är de riktigt smidiga. Framför allt de tidiga modellerna som har bladfjädring. Den smala spårvidden gör de lättkörda, om än lite mer vingliga om man är ovan.

Men på hårdspår infinner sig en känsla av stridsvagn ganska fort :lol:

Jag skulle tro att alla uppradade modeller och fabrikat har för och nackdelar. Man blir nog inte direkt missnöjd med någon av dem. Frågan är ju vad som finns till salu och till vilket pris också.


Har en gammal Viking som jag fått 'ärva' efter farsgubben, har stått still senaste året pga haveri på primärvariatorn, och det allmänna skicket på maskinen gör nog att man tvekar om det är lönt att reparera eller inte :lol:

MEN den har till detta hände fungerat klanderfritt sedan 1988, har dryga 2300 mil på mätaren, och de flesta av dem har den dragit timmerdoning, spårsladd eller nilapulka. Den är ful som stryk ,lappad och lagad men motorn har aldrig rörts, det största ingreppet har varit att byta fläktrem. Med tanke på hur min far handhar sina maskiner så är detta ett väldigt bra betyg. Startar i stort sett alltid på tredje rycket, även om den stått hela sommaren parkerad bakom en lada med timmerdoningen tillkopplad.

Yamaha är väl kända för att hålla bra kvalitet på sina tvåtaktare, och de nya Vikingarna är bog inget undantag. Brodern köpte en ny förra året, och jämför man maskinerna så är den nya modellen helt klart trevligare att handskas med, stridsvagnskänslan är åtmintone halverad.

Själv kör jag Lynx, och deras fördel stavas 'Syncro' - helt oslagbart! Du kan starta på ettan om det går lite tungt och växla till tvåan under färd. Vad jag vet är det enda märket som erbjuder denna finess just Lynx. Att sedan Rotax kanske inte är lika driftsäkra som Yamaha är väl inget som är bevisat, men jag har i alla fall fått byta motor i bägge mina Lynx;ar. Har även fått byta kolv på vänstra cylindern (den på variatorsidan) på 59;an då den värmenöp och en ring gick av. Å andra sidan hade den också knallat över tusen mil innan den 'dog'.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

fretchi  
#428507 Syncro låter helt klart som en trevlig grej, även om jag inte direkt känt behov avv att peta i tvåan med doningarna bakom :P

En äldre femnia tror jag kan vara en trevlig bekantskap, men hur är det med dagens BRP-tjosan? Nya skotrar andas ju inte direkt kvalitet och hållbarhet överlag.

(Förutom vikingen då, för den ser likadan ut nu som när den lanserades :lol: :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Kse  
#428514 Alla maskiner du föreslår är väl lämpliga veddragare och man får väl i regel vad man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Tallberg  
#428548 Det allmänna skicket är viktigast.
Maskinen bör inte ha gått mer än tusen mil, det bra om den använts varje år. 50x396 matta räcker bra, helst ska kammarna vara runt 32-38 mm på en dragare.
Räkna med att byta driv, boggie, och bakaxellager ganska omgående på en tio år gammal maskin.
Sedan är det lite mer tycke och smak om man vill ha stål- eller aluminiumchassie, tum eller mm gängor, vattenkylning i bandtunnel eller under fotstegen alternativt luftkylning.
ÅF och verkstad i närheten är ett plus.
Kvalité skiljer sig mellan modeller, fabrikat och årgångar.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Tama76  
#428557 Fläktkyld, hög o lågväxel är det som jag prioriterat i detta fall, sen vilket märke på maskin som kan erbjuda dessa spec hade jag inte stirrat mig blind på, skotrar överlag kräver sitt underhåll då dessa oftast får jobba i extrema förhållanden, så köp den som faller dig i smaken. Har själv genom åren ägt alla stora märken, men måste ändå säga att favoriten som aldrig svek då det fanns vargavintrar var farbrorns ockelbo 4000 årsm 83! :P

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428577
Slurfi skrev: den riktigt intressanta förändringen kom 2015 när det kom en alternativ fläktkyld version med enklare växellåda som är lite lättare och har de bredare ProFloat-skidorna, men då börjar åxå priserna krets kring 50 papp och det är kanske inte var det du var ute efter.


Det vore kanske intressant, om det gick att hitta en 2015 för 50 tkr som man kan lyfta momsen på så blir det inte så mycket dyrare än att köpa en som är 10 år äldre för 30 tkr. Men det är väl inte så många till salu, hittade en på Blocket för 67 tkr inkl moms från 2016 som bara gått 31 mil. Om man skulle hitta en från 2015, som gått längre och som säljs privat så kanske det kan närma sig 50 tkr?

https://www.blocket.se/jamtland/Polaris ... m?ca=2&w=2

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).