Socialt (mer om oss)

Ny tävling - månadens skogsbild

112 inlägg 31725 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny tävling - månadens skogsbild

Fredrik Reuter  
#428091 På Skogsforum finns riktigt många bra skogsbilder som laddats upp av oss användare genom åren. Ett sätt att lyfta fram dessa tror jag kan vara att vi löpande varje månad röstar fram månadens #skogsbild. Denna bild får sedan agera framsida hela nästkommande månad och kommer även användas när ex en tråd utan bild sprids vidare på webben.

Tanken är enkel; kring varje månadsstart så startar jag en ny tråd som heter “Månadens skogsbild - [månad] 2017”. I denna tråd laddar vi upp våra egna skogsbilder och den bild som får flest gillamarkeringar vinner.

Medlemmen som laddar upp den vinnande bilden får sitt alias skrivet på bilden och jag ordnar så den kan laddas ner och ex användas som skrivbordsunderlägg.

För att få en start på det hela så har jag tagit mig friheten att välja ut Januaris bild, du kan se den här nedan. @larsi laddade upp denna bild i december och personligen tycker jag den är riktigt fin.

Bild


Regler:
Det måste vara din egen bild, hittar du en bild som du tycker borde vara med, tagga då medlemmen i tråden eller kontakta vederbörande och tipsa att denne kan lägga upp bilden på Skogsforum.
Bilden måste ha skoglig anknytning och dessutom spegla den årstid som är aktuell.
Bilden måste vara minst 1920x1080 i bildstorlek.
Bilden behöver inte på något sätt vara professionellt tagen, det kan vara en ögonblicksbild tagen med en telefon eller liknande.

Förutom äran så ingår varje månadsbildsvinnare i en årlig dragning vid årets slut då vi korar “Årets bild” på skogsforum. I samband med denna omröstning delar vi ut fina priser till vinnare, silver och bronsplats.

Tänk alltså på att för att en bild ska vara med i tävlingen så måste den läggas upp i respektive månadstråd, det räcker inte att länka till en bild om man tycker den är bra, utan man måste ladda upp den själv (om man tagit bilden), eller varsko bildägaren och tipsa om att lägga upp den i aktuell tråd.

Här under kommer jag länka till de olika månadstrådarna allt eftersom de skapas, den här tråden är alltså inte en tävlingstråd och du ska inte ladda upp bilder till denna.

Vad tror ni om detta?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

hfab  
#428092 Trevligt initiativ!

Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Fredrik Reuter  
#428094 Vad kul, tack!
Jag tror också detta kan bli en höjdare. Det finns ju medlemmar spridda över i alla fall hela Skandinavien så det borde kunna komma fram riktigt häftiga bilder med givna årstidsteman.

Jag drar igång februaris tråd snart då! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

JohannesG  
#428097 Bra idé! Gillas skarpt!

Är dock osäker på om systemet med "flest gillamarkeringar vinner" kommer fungera. En bild som läggs upp i början på en månad har chansen att hinna få fler gilla än en bild som läggs upp senare av den enkla anledningen att fler hunnit se den. Något röstsystem efter månadens slut tror jag är bättre.

Tävlingstråden bör endast innehålla bild och eventuell bildtext, inget annat.

Max en bild per användare?

Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Fredrik Reuter  
#428101 Hej,
Ja, röstningsfunktionen är alltid ett gissel, jag är medveten om det. Men jag tycker vi testar nu under januari med gilla och se hur de funkar. Blir det pannkaka får vi ändra.

En beskrivning av bilden är alltid bra att ha med, men diskussioner om bilder i tävlingstråden bör vi undvika, annars kan det bli svårt att få ett grepp om alla bidrag.

Det finns utmaningar i detta, men vi testar och kör. Förhoppningsvis får vi in många fina bilder att titta på! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428119 Jätteskoj!
Nu gäller det bara att fota massa. <-- ordvits

Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

anersimyra  
#428131
Skogssiluett över Solö södermanland.

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Skogen i boden  
#428155 [attachment=0]1483461675_20150814_192251.jpg[/attachment
En bild från röjningen förra sommaren

Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

JohannesG  
#428156 Tävlingsbidrag laddas upp i tråden Månadens Skogsbild Februari 2017 [tävling], detta är diskussionstråden omkring tävlingen.

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

RONiL  
#428158 Ja då kan det har lika gärna bli mitt första inlägg här på SkogsForum (efter att ha häckat här ett antal månader[emoji268][emoji102][emoji268][emoji16]).
Eftersom det är januari så kanske tävlingen kan heta just "Månadens skogs bild januari" och vinnaren presenteras i februari. För mig skulle det bli lättare att hålla reda på att den bild jag tagit under januari månad ska in i tävlingen januari och inte januaris bild i tävlingen månadens bild februari (ja jag har diagnosen utmattningssyndrom[emoji17])
En liten fundering till....
I appen för IOS går det inte gilla en bild, om jag inte går till Webbvy. Kanske något att se över[emoji6][emoji106].

Användarvisningsbild

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

stegmaster  
#428167 Får inte helt i hop detta.
Varför börjar du med Februari?? Varför inte januari 2017 som ju just har börjat??
Sen får jag inte riktig tag i vilken bild som kan nyttas.
Ska inte bilden vara tagen i den mnd, det talas om, eller kan man bruka en bild som er tagen när som helst bara den håller sig innom ämnet (altså en vinterbild)???

Ser ju att det redan er uppladdad bilder til Februari 2017 tråden?? :o

Sen håller jag nog med johannesG om tvekan med gillaknappen som röstning, men hur som helst en bra initiativ.
Et önske rent allment kunne even vore en enklare gilla knapp som inte ladder om hela sidan man när trycker "Gilla"(vilket gör at åtminstone jag mycket sällan brukar denna knapp på detta forum)
Och even vilket medlem som gillat vore trevligt (samma som finns på t,eks maskinisten.net, var man ser vilka medlemmer som gillat et inlägg när man håller musen över "antalet").
Men detta kanske inte er så enkelt att fixa, eller??? :???:

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Simon.M  
#428174 Vet inte ens hur man gillar något är det tacka ni menar

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

tallen100  
#428178
Simon.M skrev:Vet inte ens hur man gillar något är det tacka ni menar

Sitter en fyrkantig sak till vänster nere i inlägget som det står gilla på, trycker du på den så gillar du inlägget.

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

mrvimek  
#428180

Avatar Fallback

Re: Ny tävling - månadens skogsbild

Gaffe  
#428189 Max en bild per användare? Eller...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).