Uppvärmning

Temperaturer i värmesystem

18 inlägg 10664 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428020 Ah, det missa jag att det var så stor skillnader i flödet.

Men är lite fundersam fortfarande hur systemet fungerar. Går det oshuntat från ack.tanken fram till danfoss-shunten? Vad händer med VP-retur om danfoss-shunten av någon anledning stänger? Går det då 70 grader tillbaka i tanken eller blir detta flöde 0?

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#428022
ocke skrev:Ah, det missa jag att det var så stor skillnader i flödet.

Men är lite fundersam fortfarande hur systemet fungerar. Går det oshuntat från ack.tanken fram till danfoss-shunten? Vad händer med VP-retur om danfoss-shunten av någon anledning stänger? Går det då 70 grader tillbaka i tanken eller blir detta flöde 0?


Här kommer en sanslöst dålig skiss men jag hoppas du förstår principen. Flödet i husets krets är konstant, lika mycket som shunten pytsar ut, lika mycket går tillbaka i botten på tanken.
värme.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428046 Det hjälpte.
Om jag förstår rätt så finns ingen pump i VP-kretsen bara i VS-kretsen. Du borde där med ha variabelt flöde i VP(d.v.s flödet i VP beror av ventilens läge. Flödet i VS är konstant och påverkas inte av ventilläget). Jag skulle jaga låga returtemperaturer på VS detta ger automatiskt låga flöden i VP(vilket borde vara huvudsyftet). Även om flödet är proportinellt med delta t så är det lättare att hitta temperaturtjuvar. Räcker med att gå och känna med handen på returen:-).

Risken med ett 70-30 system är att ventilöppningarna i radiatorerna är små vilket gör det känsligt för smuts som kan fastna. Alternativ är att testa att köra 60-30 om radiatorerna tillåter. Även om du får högre flöden i VS så blir det samma flöde i VP-kretsen som om du kört 70-30.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).