Logistik, Transport

Lektion för trailerchaufförer!

7 inlägg 26035 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lektion för trailerchaufförer!

bgl  
#427743

En länk till Youtubefilm. 2,18 in i filmen ser vi en chaffis som verkar kunna köra sitt fordon!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lektion för trailerchaufförer!

Lamarhult  
#427834 Ballt

Avatar Fallback

Re: Lektion för trailerchaufförer!

axwell  
#427901 Beträffande trailerchaufförer så hörde jag några dar sedan en olycksutredare uttala sig om trailer + dragbil.

Han menade att dessa fordon från övriga Europa var kraftigt överrepresenterade i statistiken, inte bara pga. olämplig däcksutrustning, utan främst oförmågan att kontrollerat väja för hinder.
Svenska lastbilar med släp var så mycket bättre.

Orsaken skulle vara att maxlängden för hela kombinationen styr åkeriägarna att välja en så kort dragdel som möjligt. Hjulbasen blir då för kort på dragbilen, han ville istf. tillåta 13,5 meter för trailerdelen mot, som han sa, dagens 16,5 för hela ekipaget.
@jannee, vad säger du, har den här svenske utredaren rätt ?

Avatar Fallback

Re: Lektion för trailerchaufförer!

jannee  
#427962 Rätt är bara förnamnet. Låt mej förklara lite med risk att bli långrandig.
Ett internationellt trailerekipage (ej Norge, Finland Nederländerna eller Sverige speciella regler) är totalvikten 40 ton.
Speditörer och åkare försöker alltid maximera vikten vilket i sin tur innebär följande.
Dragbils totalvikt 16 ton och trailerns trippel 24 ton.
Dragbilen och trailern är oftast också byggda för att vara så lätta som möjligt = lasta så mycket som möjligt.
När du kör rakt fram är ekipaget helt ok, kanske lite hoppigt trots luftfjädring.
När du svänger vid torrt väglag inga problem, MEN när du svänger vid blöt eller hal vägbana vill trailern gå rakt fram p.g.a. att trippeln bak har en belastning på 24 ton (minst) vilket gör att den blir styv.
Dragbilen har då en belastning av ca 8 ton på framhjulen och ca 8 ton på drivhjulen eftersom den bara är 2 axlad.
Detta i sin tur gör att den lätt knyter sig, inte minst om du släpper gasen (eller gud nåde) bromsar = fällknivseffekten.
På den gamla goda tiden var inte detta något större problem eftersom ALLA lastbilar var utrustade med en släpvagnsbroms. Då bara bromsade man släpet (eller trippeln på trailern)
Detta finns även idag att få men är en ganska dyr extrautrustning.
Maxlängden på ett trailerekipage söderut är 16.5 meter varav trailern får var 13.6 meter, detta i sin tur innebär att man inte får plats med en 3 axlad dragbil inom de stipulerade måtten, dessutom förlorar man något ton i lastvikt.
En tvåaxlad dragbil med tillkopplad trailer tar sig annars fram väldigt bra i snö och halka, när den är fullastad och har rätt däckutrustning (i Norge kedjor) jämfört med ett normalt svenskt inrikes ekipage.
Är den olastad är det tvärtom, räcker med en vindpust för att den ska blåsa av vägen eller lite rimfrost i en motluta och den står där och spinner. :grin:
Man kan lugnt sitta och ratta ett 25.25 bil o släp ekipage. Vid halt väglag kan lastbilen ibland glida något dock märker man halkan först på att antispinnen slår till (dock har man anat den långt tidigare - man hör på vägljudet + att det inte stänker runt andra fordon). En dragbil går på tvären och småglider lite smått jämt och ständigt, man kan bli svett av mindre, där märker man att det är halt betydligt långt tidigare - MEN som chaufför har DU pressen på dig att hinna dit och dit INNAN din körtid är slut.
MEN vi ska nu inte gnälla på chaufförerna eller bilarna eller deras utrustning, eller brist på utrustning.
Det är väghållaren som INTE vill( eller kan) hålla vägarna i farbart skick. Vad tror du huvudskyddsombudet skulle säga om det hux flux vore isgata på fabriksgolvet och inte åtgärdades förrn efter 2 till 4 dygn.

Avatar Fallback

Re: Lektion för trailerchaufförer!

axwell  
#427992
jannee skrev:Rätt är bara förnamnet. Låt mej förklara lite med risk att bli långrandig.


Långt men inte långrandig, ett innehållsrikt svar.

Som jag förstått är utredaren inne på rätt linje men åkeriägarna ser inget bra motiv för att investera i en längre dragbilsdel.

Tillåta högre totalvikt i förhållande till hjulbasen på dragdelen, straffskatta för kortare ? :???:

Avatar Fallback

Re: Lektion för trailerchaufförer!

jannee  
#428041 EU lär inte bry sig speciellt mycket om vad vi i norr tycker och tänker, i alla fall inte när det gäller hur ett trailerekipage ska vara utformat.
Vi i norr kan få ha våra egna regler (vilket vi också har) men du kommer inte längre söderut än till Kastrup.
I Sydeuropa är trailerekipage synnerligen väl lämpat, men även Tyskland och Schweiz. Till skillnad från Sverige har dessa länder dock en effektiv snöröjning och halkbekämpning.
Du kan få köra med både bredare och längre fordon inom EU dock kostar dessa tillstånd multum.
Hansons åkeri i Ljungbyhed körde med en nosbyggd trailerdragare på Spanien i några år. Ekipaget var närmare en meter för långt och efter att blivit bötfälld "några" gånger insåg även de att det bara var att stånga pannan blodig genom att fortsätta.
Karlssons åkeri i Växjö experimenterade med lite olika fordonskombinationer på Italien (både längd och bredd).
Där var det tydligen Österrike som satte stopp för allt "ofoget". I dag ser man bara 2 axlade dragbilar med 13,6 meters trailrar.
Tidigare hade EU t.o.m förslag på att 40 tons totalvikt skulle gälla ALLA medlemsländer i Europa, fick dock lägga dessa planer på is.
Dessa 25.25 meters bilar som idag trafikerar Sverige och Finland var från början ett tidsbegränsat undantag.
Nu ska det bli tillåtet med 74 tons totalvikt, endast där de INTE konkurrerar med järnvägen - sicken byråkrati :!: .

Avatar Fallback

Re: Lektion för trailerchaufförer!

jannee  
#428081

Filmsnutten visar visserligen en amerikansk trailer, samma effekt dock ännu mer extremt blir det med en europeisk 13,6 meters trailer. Oberoende om du har trailern kopplad på en dragbil eller på en dolly får du INTE hålla ut för långt eller köra för närma något (yttersida) när du ska göra en skarp sväng (90 graders eller mer).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).