Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd snöskoter

38 inlägg 79022 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd snöskoter

Johan60  
#427561 Jag är relativt nybliven skogsägare och funderar på att köpa snöskoter och timmerdoning för att kunna ta hem lite ved och vindfällen i områden som är svårtillgängliga på annat sätt. Det blir inga större mängder och jag kommer inte att använda skotern till något annat, så ur ekonomiskt perspektiv får den gärna vara billig i inköp. Samtidigt vill jag inte ha något skrot som riskerar att haverera ute i skogen, så den ska vara driftsäker. Komfort, topphastighet och bränsleförbrukning spelar ingen roll. Såvitt jag kan se finns det grovt förenklat tre ”kategorier” som verkar intressanta (jag har inte exakt koll på modeller och årtal):
- En gammal arbetsskoter från 80-talet för 10-20 000 kr, t.ex. Ockelbo 8000 eller Lynx 5900.
- Från 90-talet för 20-30 000 kr, t.ex. Lynx 5900 eller Yamaha Viking.
- Från 00-talet för 30-50 000 kr, t.ex. Polaris widetrak, Yamaha Viking eller Lynx yeti 550.
Vilken prisnivå bör jag sikta på för att få en tillförlitlig skoter (jag inser frågan inte har något exakt svar, att det beror på skick och vad man menar med tillförlitlig)? Är det några särskilda (års)modeller som är särskilt intressanta eller som man bör undvika? Tacksam för tips och råd.



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

axwell  
#427577
Johan60 skrev:Jag är relativt nybliven skogsägare och funderar på att köpa snöskoter och timmerdoning för att kunna ta hem lite ved och vindfällen i områden som är svårtillgängliga på annat sätt. Det blir inga större mängder och jag kommer inte att använda skotern till något annat, så ur ekonomiskt perspektiv får den gärna vara billig i inköp. Samtidigt vill jag inte ha något skrot som riskerar att haverera ute i skogen, så den ska vara driftsäker. Komfort, topphastighet och bränsleförbrukning spelar ingen roll. Såvitt jag kan se finns det grovt förenklat tre ”kategorier” som verkar intressanta (jag har inte exakt koll på modeller och årtal):
- En gammal arbetsskoter från 80-talet för 10-20 000 kr, t.ex. Ockelbo 8000 eller Lynx 5900.
- Från 90-talet för 20-30 000 kr, t.ex. Lynx 5900 eller Yamaha Viking.
- Från 00-talet för 30-50 000 kr, t.ex. Polaris widetrak, Yamaha Viking eller Lynx yeti 550.
Vilken prisnivå bör jag sikta på för att få en tillförlitlig skoter (jag inser frågan inte har något exakt svar, att det beror på skick och vad man menar med tillförlitlig)? Är det några särskilda (års)modeller som är särskilt intressanta eller som man bör undvika? Tacksam för tips och råd.

Alla dom där är ju lämpliga arbetsskotrar, så dyra är dom inte.
Hade en 5900 -00 luftkyld med 340 mil som jag var inne på att bjuda ut för drygt 20´, gav istf bort den till en anhörig.
En bekant som inte är rädd för att fixa ev. problem köpte en vätskekyld(sämre) 5900 -94 med osäker mätarställning på 300 mil för 8000 kr. Det är en "Strong" som kostar mer än dubbelt så mycket att försäkra.
Undvik dom vätskekylda som är utan kylfläkt, får ingen kylning när mattan inte transporterar dit snö.

Har du timmerdoning, ev. kan jag tänka mig att sälja.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

mooos73  
#427604 Har en Polaris Widetrack -96 som är en helt ok arbetsskoter. Dock är den vätskekyld och vill gå varm om jag drar skotersladd. Har aldrig fått den gå varm med timmerdoning. Har också en Lynx Yeti 800 -08. Mkt fin skoter om man låter bli att köra fast för den är tung.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427649 Trevlig tråd.
Jag är inne på min sjätte Polaris WideTrak, redan det säger väl en del?
Många nämner varmgång på vätskekylda men jag har bara råkat ut för det
vid varmt väder och långsam körning på hårda spår, kanske 2 eller 3 ggr totalt sen 90-talet.
Så antingen har jag haft tur eller så har de andra haft otur, sen finns det ju knep som man kan
ta till om det är plusgrader nämligen att fara ut i mjuksnö och burka lite så det sprättar snö
dit det ska sprätta snö, samt lägga snö/is uppe på fotstegen, samt gasa på lite så vattnet cirkulerar.
Nåja, det var mkt ord om ett extremt litet problem.

Om du inte har nån riktig vana av skoter och inte vet hur pass mkt du ska använda den så känns
det som att du ska titta på en halvny från en handlare, så kan du sen byta in den när du vill köpa en ny.
Min senaste WideTrak är köpt beggad med 300 mil på mätaren, jag fick den för 29K:-
och den ser ut som ny, man kan inte se att den är använd och det var det som fick mig att slå till.
Här ser du en bild på finingen:
1483230879_nov2016widetrak.jpg

Fördelar med WideTrak jmfr andra är att den känns behändig för sin storlek, den drar bra och har
hög/låg så remmen räcker länge, det går att köra touring med den på fritiden och den är mkt prisvärd.
Det finns allt att köpa till den ifall man vill extrautrusta, den är välkänd, den är vanlig.
Jag tycker dessutom att den pryder sin plats och har en tidlös design som tilltalar mig.
Okänslig konstruktion som tål risig skog och att mangla över tvåtums björkar om det kniper.
Det jag har kört sönder inskränker sig till en trailingarm som gick av mot en markfast sten
men det gick att svetsa och måla över så det var mest en irritation över alltför våghalsig körning
och risk att själv flyga över styret som blev av det tillbudet.

Fråga på, jag har kört fler märken och modeller i varierande förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

SvenE  
#427651 En riktig dragare till bra pris är Lynx 650.
Jag har själv en sådan och är kanonnöjd. Ingen risk för varmgång eftersom den är luftkyld. Har 60 matta ger bättre egenskaper än en med 60 matta.
Är förvånansvärd smidig för sin storlek. Jag tar hellre 650 än 5900 både i skogen och lössnön.
Det är en kanonskoter helt enkelt i mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427691 Ja kör en Lynx 5900 luftkyld årsmodell 02. Den har funkat bra inga större fel. Syncrolådan är bra då man kan växla i farten(upp till 20km/h). Men ändå inget man måste ha. De sämsta är nog placeringen av batteriet, sitter gömt långt ner i huven under luftburken. Men man kan dra om lite kablar o ha de under dynan istället. Har kört en heldel ved med den o de går bra. Dom är ganska eftertraktade begagnade va ja kan förstå av priserna iaf.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

BM Buster  
#427726
1483293065_dscn1493.jpg
1483293453_dsc01591.jpg
Jag kör en Lynx 5900 luftkyld som är en mkt bra o smidig dragare, tidigare har jag kört aktiv grizzly en helt suverän dragare men den kräver sin man. Köper du en 59:a har du en billig o bra skoter som bara går o går.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427799 Japp, Lynx 5900 är en behändig mackapär, vi har en sån på gården sen länge.
Går dock inte att jämföra med WidTraken öht, känns som en moped mot en Harley Davidsson.
Jag kör aldrig med den.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

fretchi  
#427864 Jag har en 90:s Yamaha Viking. Ärvd efter min morfar som köpte den ny.
Den har gått ca 900 mil, eller mer, för mätaren har lagt av sedan den gick genom isen och fick ligga på sjöbotten en vecka innan vi lyckades bärga den. Den ser ut som kriget självt men har trots oöm behandling endast krävt, förutom normal service som slides, styrstål osv, en ny kolv och cylinder. Troligen för att morfar mot slutet bara körde fram ved från vedboden, med mycket tomgång så den aldrig fick bli varm.

Som ledskoter är den hopplöst omodern. Men däremot visar den att gammal är äldst när det kommer till att dra eller tråckla sig genom skog i lössnö. Inte för att den tar sig bäst i klassen, men det går i princip alltid att backa sig ur en knipa!

Som ren arbetsmaskin är inte en gammal Viking så dum. Det verkar finnas mycket att slita på också.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#427888 Tusen tack för intressant information. Några frågor:

Jag har hyfsat stor erfarenhet av begagnade bilar och motorcyklar, men har aldrig köpt snöskoter. Vad bör man kolla efter, är det något särskilt som brukar trassla eller vara slitet?

Är det några särskilda årsmodeller eller versioner av skotrarna ni nämnt som är mer eller mindre intressanta? Ibland kommer nya versioner med samma beteckning (som att Volvo V70 uppgraderades 2001 och 2008).

Finns det något bra web-sida med data för olika märken och årsmodeller av snöskotrar? T.ex. liknande denna för motorcyklar:
http://www.motorcyclespecs.co.za/index.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

tallen100  
#427893 Kolla så mattan ser bra ut, provkör och se om variatorn växlar och fungerar som den ska och att det inte skramlar, och att växlarna fungerar och går lätt att få i..
det är väl det viktigaste om skotern ser och verkar bra för övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428028 Polaris WideTrak LX ser ut ungefär likadan från 1989-2017 men sannolikt är det väl från 2007 och framåt
som är intressant, äldre än tio år känns ju onödigt på en bruksmaskin.
Och jodå, det är en liten skillnad 2008 nämligen högre sits och bättre styre, men den riktigt intressanta
förändringen kom 2015 när det kom en alternativ fläktkyld version med enklare växellåda som är lite lättare
och har de bredare ProFloat-skidorna, men då börjar åxå priserna krets kring 50 papp och det är kanske
inte var det du var ute efter.
Så om du för enkelhets skull kollar på WideTrak LX från början av 2000-talet till 2015 så är det inte nåt
som avgör annat än skick, utrustning och pris.
Kollade just på Blocket och det finns tre stycken kring 30000:- och handlarna ordnar frakten.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

broder tuck  
#428095 Nu fanns det i och för sig en fläktkyld Polaris Widetrack även tidigare. Widetrack GT tror jag den hette, har inte i huvudet vilka årsmodeller den fanns. Om jag inte missminner mig hade den en kortare matta också. Torde vara svårt/dyrt att finna en matta till vettigt pris till en GT skulle jag tro.

Hur mycket kommer du att preparera spåren innan du drar? Om man ska dra på lite mer lösa spår så kan det vara bra med en skoter med 60cm band. Lynx 6900 har jag kört mycket i jobbet jag hade tidigare (både med 503 och 550 motor) men inte dragit med annat än då man bogserat någon annan skoter som havererat. Utan tvekan en riktigt bra dragare. 550 klart piggare än 503 (kan också bero på att de var fräschare) även om de inte några rakter. Skulle jag leta efter en dragare för egen del så skulle jag gärna ha en 6900 men det kan vara svårt hitta en fräsch. 6900 är samma maskin som 5900 fast man har breddat bandtunneln för att rymma den bredare mattan. Så bandtunnlen sticker ut lite mer än vad sadel gör, det kan kännas ovant i början. Grym maskin på att ta sig fram med, gick även att backa väldigt långt i lössnön. Före vi hade Lynx 6900 hade vi Ockelbo 8000 men det var ju som ett straff att köra dessa maskiner. :wink: Lynx 650 har jag aldrig provat men antar att den är bra också. Numera har jag bytt jobb så jag kör inte skoter på arbetstid längre.

Privat så har jag Arctic Cat Bearcat Widetrack från -99 eller -00 (längsta skoternamnet någonsin?) vätskekyld 550. Den har bara fram och back men har en variator som växlar bredare än brukligt. Nackdelen är att den är ”surrig” i låg fart. Den lever om men den är en bra dragare men klumpigare än Lynx 5900 av samma årsmodeller. Har även en Yamaha RS Viking -06, stark som få med sin trecylindriga 1000cc fyrtakt men den är rejält tung och har hög tyngdpunkt. Låter dock väldigt gott! Är väl egentligen mer av en touringmaskin som jag ser det. Den har dock även en kylfläkt och en liten extra kylare under huven förutom den obligatoriska kylarna i bandtunneln. Drar skotersladd med denna ibland och det går bara fint. När det är före så det nästan bär är den dock snudd på vidrig att köra då den har så hög tyngdpunkt. I lössnö och då det är hårt så funkar det bra mycket bättre.

Polaris widetrack har jag aldrig provat så den vill jag inte uttala mig om.

Ski-Doo Skandic WT är samma som Lynx 5900. Ski-Doo Alpine 3 är samma som Lynx 6900.

Lås dig inte vid en specifik modell utan kolla vad du hittar för maskin, vilket skick den är i och vad du får för pengarna. En tidig Viking med bladfjädring får man ju för en struntsumma. Lynx 5900 har i alla tider varit måttstocken men en del gånger kan de vara lite högt prissatta. Det skiljer ju även i körställning mellan de olika skotrarna så prova vad du kan tänkas att trivas med. Lillebror min har en Bearcat wt 550l/c från -96 som han drar mycket med men den har lägre dyna och lägre styre än min som är några år nyare även om det i övrigt är samma maskin. Min går dock bra mycket hårdare, misstänker nästan att min är trimmad då den är så mycket piggare. Mer att köra med än den smala Bearcat 550l/c jag hade också. Provdrog med smalbandaren vid något tillfälle och det går också bra men det kräver bättre spår än om man har en bredbandare.

Mattan är väl det som är dyrt. Lägg gärna upp skotern på sidan och kolla under. I övrigt finns det de som kan detta så mycket bättre än jag.

Skoterdelar hittar man på Rinab, skoterdelen. eller liknande.

För egen del så är man väl lite ”arbetsskadad” så jag har alltid med mig: en variatorrem, några tändstift och lite verktyg plus sorselelyft, yxa/såg och rep samt den obligatoriska spaden. Funkar bara skotern så vet jag att det är en tidsfråga innan den är lös om den nu skulle sitta fast av någon anledning. Minns när jag hade kilat fast en stubbe mellan banden på Ockelbo 8000, då behövde jag faktiskt hjälp för jag hade ingen lyft och kom inte åt stubben med sågen...

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

hinowa  
#428100 Det kan vara svårt med scoter och timmerdoning med last ibland beroende på vilken snö det är, kanske är bra att tala om
det kan bli en helsikes jobb att köra fast och sedan få på timmerdoningen.
På en Järnhäst kan du även sätta på broddskenor och även göra dom själv.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

SvenE  
#428124 Broder Tuck

Väldigt intressant inlägg du hade.
Jag blev intresserad av dina erfarenheter ang Lynx 6900 resp Viking RS.

Själv har jag idag en Lynx 650 i min ägo.
Jag har även kört en del med Lynx 5900-
Har även kört några vedlass med smalbandare Yamaha ET 340 T, samt Skidoo Touring.

Det går ju naturligtvis att köra i skogen med ovan nämnda smalbandare och liknande. Då ställs ju större krav på planeringoch bra underhållna leder/spår.

Själv föredrar jag Lynx 650 före 5900, både i dragkraft, framkomlighet i lössnö, utan att på något sätt säga att 5900 är dålig för det är den definitivt inte.
Jag är kanske insnöad men om jag jämför de båda, samma årsmodell, då tycker jag 650 är smidigare att köra totalt sett på varierande underlag.
På 650 är en finness att höja dragkroken bak, då spänns förlängningsdelen och ger större skidtryck, bättre styrning.

Var egentligen inte det som jag hade på hjärtat. utan.
Dina erfarenheter om 6900.I jämförelse mot 5900

Hur är hanterbarheten i lössnö?
I skråkörning ( 650 har ju ett extra brätte fram som när mina 100 kg ställer sig på, då har jag ett extremt tag
vid skråkörning. Finns det motsvarande på 6900? )

Hur bedömer du motsvarande med Vikingen?
Både Vikingen och 6900 är ju potenta dragare. Hur är dessa om du jämför deras för- nack-delar.

Jag frågar därför att dom är intressanta för mig vid ett ev byte av skoter.

PS! Nu är det rejält snöfall ute DS!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).