Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

83 inlägg 25701 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#427379 Nu är det gjort! Men det blev en 576 XPG AT :surp:

Jag hoppas och tror inte att överhettning ska bli ett problem. Den är säkert klumpigare än min 560 vid kvistning men jag vänjer mig nog! Kommer till att börja med köra med 24" oregon powermatch svärd och 73 LPX kedja.

Jag återkommer när jag sågat ett par dagar med den :arrow:

Tack för alla goda råd som skrivits i tråden!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#427383 Kul! Tomten kommer lite senare till dig :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427394
Allan W skrev:Nu är det gjort! Men det blev en 576 XPG AT :surp:

Jag hoppas och tror inte att överhettning ska bli ett problem. Den är säkert klumpigare än min 560 vid kvistning men jag vänjer mig nog! Kommer till att börja med köra med 24" oregon powermatch svärd och 73 LPX kedja.

Jag återkommer när jag sågat ett par dagar med den :arrow:

Tack för alla goda råd som skrivits i tråden!

Sökning på nätet gav internationellt två träffar på överhettning på 576 varav den ena gällde en portad såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427423 Du har säkert rätt. Jag baserar min erfarenhet lite annorlunda än Internet sökning så det är nog inte rätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#427472 Jag hoppas jag kan motbevisa dig Mange! Eller så får du rätt... jag ska i alla fall pressa sågen så mycket jag kan, men det blir mest fällning av gran och asp.

Gott nytt skogsår allihopa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427492 Om nu ett utbrett problem funnes med överhettning av 576 beroende på användning av skärutrustning över 20 " så borde dessa problem vara väl kända, inte minst sagt internationellt. Även från hemmaplan och från övriga nordiska länder borde detta vara ett känt och omtalat problem. Men nätet är tomt på uppgifter förutom från denna tråd.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#427557 Håller med Anders i saken, och att döma av trådskaparens behov till mjuka trädslag som asp och gran kommer det säkert gå utmärkt! Gott nytt år på er!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427773
anersimyra skrev:Om nu ett utbrett problem funnes med överhettning av 576 beroende på användning av skärutrustning över 20 " så borde dessa problem vara väl kända, inte minst sagt internationellt. Även från hemmaplan och från övriga nordiska länder borde detta vara ett känt och omtalat problem. Men nätet är tomt på uppgifter förutom från denna tråd.. :???:


Det var väldiga diskussioner om denna såg före släppet och första åren efter släppet.
Borde inte vara så svårt att hitta nåt utanför denna tråd...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427776 Ännu svårare att hitta nåt om 570 vilket är märkligare eftersom de (570/575) kom samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427779 Er det ikkje på tide med ei ny sag på ein 70 til 80 kubikk. Fra HVA Noke liggnande 560 berre større. Den er jo lett og sterk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427781 Finns en hel del om 575 även här på detta forum som skrivits under åren.
Det är 10-11 år sen den kom nu.. Jag minns en del trådar det diskuterats i så det borde gå att söka fram.
Den av mig oerhört saknade Sågmek la upp lite bilder då 576AT kom. Jag råkade snubbla fram till en bänk de monterade AT i 575 på ett HVA besök vid ett tillfälle innan detta...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427783
Mange skrev:
anersimyra skrev:Om nu ett utbrett problem funnes med överhettning av 576 beroende på användning av skärutrustning över 20 " så borde dessa problem vara väl kända, inte minst sagt internationellt. Även från hemmaplan och från övriga nordiska länder borde detta vara ett känt och omtalat problem. Men nätet är tomt på uppgifter förutom från denna tråd.. :???:


Det var väldiga diskussioner om denna såg före släppet och första åren efter släppet.
Borde inte vara så svårt att hitta nåt utanför denna tråd...

Jodå, det finns. På amerikanska arboristforum förekommer uppgifter om att handlarna hade : piles of burntout 576. Alltså högvis med skurna 576. Men uppgiftslämnaren kunde aldrig bekräfta uppgiften. Men det fanns problem med autotuningen precis som på de mindre sågarna. Men de allra flesta användare av 576 är numera nöjda med sågen. Inget fanns dock att hitta om överhettningsproblem just med 576. Med det inte sagt att det inte kan uppstå problem med värme om man sågar grovt med längre skärutrustning. Till " sågverkssågar " rekommenderas ju en fetare blandning vilket inte går att ställa själv på sågar med autotuning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427784
Mange skrev:Ännu svårare att hitta nåt om 570 vilket är märkligare eftersom de (570/575) kom samtidigt.

Angående 575 hittade jag uppgifter från staterna där det sas att de hade dåliga vevhus.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427847 Skärning av kolv cylinder, skurna lager, def vevhus är resultat av problem.
Problemen är det man ska åtgärda för att undvika mer skador. Åtgärdas bara resultatet återkommer det oftast.
De problem jag sett är att de av någon anledning gått varma.

När man ser sågarna och har skadan framför sig ska man således hitta problemet och åtgärda det.
Är det då en såg med skärning på kolv/cylinder så går det oftast att se lite vad som hänt genom att studera skadan i detalj.
Är det för det gått varmt, dålig smörjning, mekanisk defekt brukar man se det.
Svårast att rätt åtgärda är när det gått varmt. Är det för de överbelastats så är det inget fel på sågen, har de skadan pga luftläcka går det med att hitta oftast. Felaktig bränsle inställning likaså om et inte är AT.

Att leta info om såg i USA är lättare än här eftersom det finns massor med media o välja på. Dock säger det inte dig ett smack för de har inte samma förutsättningar så du har inget o jämföra med.
Bränslesystem, bränsle, arbetsmiljö, arbetssätt, etc är några exempel på förutsättningar som är olika.
Anpassade såg för olika marknader är en annan sak..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427849 Exempel:
Du läser att de har dåliga vevhus.
Detta är för att det har hittats sågar med lager som flyttat sig på axel, sitter löst i själva huset eller på axel. Det ger förr eller senare luftläckage Vilket gör att de går varmt och skär antingen i lager eller kolv/cylinder. Oavsett så har den gått varmt och skada uppstått.
Varför de flyttar sig på axel, sitter löst i hus etc är svårare att sätta fingret på men man brukar kunna bilda rätt stabila teorier baserat på ålder, skick, drift timmar.
Ofta har lager gått varmt vilket expanderat lager, lagerhus eller båda. Skärning i lager kan vara orsak eller resultat och ibland både och.
Detta är inget unikt för denna modell utan förekommer i flera modeller.
Värme är det som är den största utmaningen för en luftkyld tvåtakts spolad sugmotor.

Bränslesystemet är direkt inblandat i detta eftersom smörjning och kylning är i detta. Då det strävas fina emisioner så är höga temperaturer och fullständig förbränning nåt man jagar hårt. Detta står i direkt intressekonflikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).