Uppvärmning

Temperaturer i värmesystem

18 inlägg 10583 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427518 Hej alla vedeldare!
Jag håller på att balansera värmesystemet hemma och skulle vilja ha lite input angående framledning och returtemperatur. För tillfället har jag justerat efter 70-30 vid DUT som är -22 i gävle.
Det är 2 hus på ca 200m2 styck som värms från en acktank på 6kbm.Det sitter en danfoss ECL110 per hus som sköter shuntningen. Det jag jagar är bästa möjliga skiktning (och minsta möjliga flöde?) och därigenom mindre eldning.
Vad har ni för temperaturer i era system?

Med vänlig hälsning, Daniel



   TS
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427563 Skulle nog behövas lite mer info om systemet i övrigt, typ ett enklare kopplingsschema. Om det är trevägs- el tvåvägsshunt, växlare m.m.

Jag skulle nog börjat justera på radiatorerna för att få balans. Ta bort alla termostaterna och känn dig sedan fram på returen från varje radiator och stryp tills det blir så lågt som möjligt utan att det blir kallt i rummet. Sedan kan man börja finlaborera med shunten och pumphastighet.

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427566 Jag har ritat upp systemet i cadprogram och kör balansberäkning när jag ändrar så injusteringar av raddar är inga problem. Det jag söker är input på hur låg retur man kan få innan komforten försämras, där kommer era personliga erfarenheter in. Systemet har en 3-vägs shunt för varje hus, STAD ventiler på stammarna.

Gott nytt år!

   TS
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427662 Har ingen praktisk erfarenhet men lite teoretiskt.

Tror det blir svårt att få bättre än 70-30. Eftersom teorin är väldigt trubbig är det svårt att få den att stämma med verkligheten där ett flertal andra faktorer spelar in t.ex. vind, fukt, värmelagring, strålning m.m.

Är det något som ska byggas eller ett befintligt system?

P.s. skulle nog försöka klara mig utan STAD då systemet är litet och troligen ganska jämt fördelat räcker det med radiatorventilerna och tryckstyrd pump. I fjärrvärmesystem brukar man ta bort 3-vägare för att få variabelt flöde på hetvattenkretsen. Kan ej pannsystem men tänker mig att det borde vara samma om man har ack-tankar att jöra mot?

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

Fredrik Reuter  
#427762 Hej,
Jag håller med ocke. Det känns som du ligger nära optimalt med 70/30, jag förstår detta då som 70 grader i framledning och 30 i retur.
Det kan ju bli trögt vid tempväxlingar om man jagar optimal skiktning, men kan man leva med det så.

Jag installerade en fyrvägsshunt när det begav sig och har inbillat mig att den gjort stor inverkan på skiktningen. Den tar mellan 0-50% endast från mittendelen av tanken och först i toppen mellan 50-100%.

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427772 Hej, jag fick faktiskt testa systemet lite idag då det hunnit kyla ur lite ur huset innan man makade sig ner i pannrummet. :D Det är bara det ena huset som är injusterat än då jag har golvvärme på undervåningen och radiatorer med nya ventiler på övervåningen. Andra huset har endast radiatorer och där kommer jag byta alla ventiler i sommar när man kan tappa ur systemet i lugn och ro.
Efter 2 timmar höll framledningen på stammen 70 grader, returen 30 grader samt framledning till golvvärmefördelaren 41 grader , så projekteringen med MagiCAD stämmer väldigt bra angående KV-värden på raddar och instrypningen mot golvvärmen. Även golvvärmen är strypt med en STAD ventil så jag kan köra golvvärme utan shunt. Det skulle behövas en köldknäpp på 2 veckor eller nåt så man fick testa ordentligt.
Fredrik Reuter skrev:Jag installerade en fyrvägsshunt när det begav sig och har inbillat mig att den gjort stor inverkan på skiktningen. Den tar mellan 0-50% endast från mittendelen av tanken och först i toppen mellan 50-100%.

Det har jag också funderat på att fixa, du har alltså ett uttag på mitten av tanken som du tar första 50% ifrån? Problemet för mig är att jag inte har något mittenuttag då jag inte tänkte på det när jag måttbeställde tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427775 Hej ocke!
ocke skrev:I fjärrvärmesystem brukar man ta bort 3-vägare för att få variabelt flöde på hetvattenkretsen. Kan ej pannsystem men tänker mig att det borde vara samma om man har ack-tankar att jöra mot?

Jag förstår inte riktigt hur, alltså med en sätesventil som öppnar och pytsar ut värme när det behövs, istället för att ha ett konstant flöde i radiatorkretsen?

Nuvarande flöde är ca 0,2 kbm/h till det huset som är bäst isolerat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427790 Jag kan vara ute och cykla då jag har lite kunskap om pannsystem. I fjärvärmesystem vill man ha variabelt flöde på hetvattenkretsen(VP) via en 2-vägare(går även att få till med 3-vägare åt rätt håll men inte lika vanligt) för att slippa skicka tillbaka outnyttjat hetvatten. I pannsystemet motsvara VP från ack-tanken fram till shuntarna. Radiatorsystemet(VS) är i teorin konstant så länge inte alla termostater stänger. Så pumpstopp eller tryckstyrd pump rekomenderas.
Hoppas länken till 2-vägshuntkopplet funkar.
http://www.proshunt.se/shuntgrupper/kopp_09.jpg

Ps. I bilden sitter pumpen fel för att vara ett värmesystem. Då ska den sitta på kalla sida för att ökad livslängden.
Senast redigerad av ocke sön 01 jan 2017, 23:34, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427796
pointman87 skrev:Hej, jag fick faktiskt testa systemet lite idag då det hunnit kyla ur lite ur huset innan man makade sig ner i pannrummet. :D Det är bara det ena huset som är injusterat än då jag har golvvärme på undervåningen och radiatorer med nya ventiler på övervåningen. Andra huset har endast radiatorer och där kommer jag byta alla ventiler i sommar när man kan tappa ur systemet i lugn och ro.
Efter 2 timmar höll framledningen på stammen 70 grader, returen 30 grader samt framledning till golvvärmefördelaren 41 grader , så projekteringen med MagiCAD stämmer väldigt bra angående KV-värden på raddar och instrypningen mot golvvärmen. Även golvvärmen är strypt med en STAD ventil så jag kan köra golvvärme utan shunt. Det skulle behövas en köldknäpp på 2 veckor eller nåt så man fick testa ordentligt.
Fredrik Reuter skrev:Jag installerade en fyrvägsshunt när det begav sig och har inbillat mig att den gjort stor inverkan på skiktningen. Den tar mellan 0-50% endast från mittendelen av tanken och först i toppen mellan 50-100%.

Det har jag också funderat på att fixa, du har alltså ett uttag på mitten av tanken som du tar första 50% ifrån? Problemet för mig är att jag inte har något mittenuttag då jag inte tänkte på det när jag måttbeställde tanken.

Hmm,
kanske jag missuppfattat hur systemet ser ut.

70 fram och 30 tillbaka tänker jag gäller endast vid DUT och för radkrets. Är det varmare ute sänks framledningen och returen ska hänga med ned. Primärkretsen(fram) från acktanken är något högre än fram radkrets för att börvärdet ska uppnås alternativt konstant 70 om det går oshuntat från ack-tanken.

Hur är golvvärmen kopplad om du inte har shunt? Känns lite riskabelt om du har 70 fram på rad och ingen shunt på golvvärmen.

Det är klurigt när man inte vet hur systemet ser ut men desto större utmaning.:-)

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427803
ocke skrev:Hmm,
kanske jag missuppfattat hur systemet ser ut.

70 fram och 30 tillbaka tänker jag gäller endast vid DUT och för radkrets. Är det varmare ute sänks framledningen och returen ska hänga med ned. Primärkretsen(fram) från acktanken är något högre än fram radkrets för att börvärdet ska uppnås alternativt konstant 70 om det går oshuntat från ack-tanken.

Hur är golvvärmen kopplad om du inte har shunt? Känns lite riskabelt om du har 70 fram på rad och ingen shunt på golvvärmen.

Det är klurigt när man inte vet hur systemet ser ut men desto större utmaning.:-)


Ja precis det gäller vid DUT, men eftersom ingen eldade igår och man sov lite längre än vanligt idag så hade det kylt ur ca 3 grader i huset, vilket fick Danfoss ECL 110 att forcera värme för att värma upp igen, då körde den ut 70 grader tills tempen var tillbaka i huset, sen sänker shuntautomatiken framledningstempen efter kurvan. just nu med -3 ute så matar den ut 38 grader på framledningen. Primären är kopplat med T-rör på huvudstammen. Primärflödet till golvvärmen är beräknat på 70-30, golvvärmen snurrar som sin egen flödeskrets så inblandningen från primären är konstant. 0,026 l/s på primären, 0,24 l/s totalt över golvvärmefördelaren. Primären till golvvärmen är intrimmad med en STAD-ventil. I takt med att primärens temp stiger så stigen tempen på sekundären (golvvärmefördelaren). vid 70 grader på primären får jag 40-41 grader på sekundären.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427805 Det finns inga termostater på radiatorerna och ingen rumsstyrning på golvvärmen. Det ändå som rör sig i systemet är shunten vid ack-tanken i pannrummet då jag inbillar mig att ett helt statiskt, väl intrimmat system borde vara bättre än ett system med massa olika styrningar i. Flöde och tryck i husets system är konstant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

Rolfnilsson400  
#427816 I teorin kan du få bra reglering på detta sätt, men du har inte ett statiskt värmebehov i dina hus.
Beroende på aktivitet i de olika rummen och solinstrålning kommer du att få övertemperatur i ett antal rum.
Shunten ska leverera tillräckligt med flöde/värme så att det räcker till rummet med störst värmebehov.
Du försöker i ditt fall att minimera flödet genom ack.tanken för att uppnå maximal skiktning, normalt försöker man att minimera den totala energiförbrukningen i anläggningen. Med har du "gratis" energi och vill försöka minimera antal vedinlägg kan ditt sätt kanske fungera.

Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427830 I testet har du goda förutsättningar till bra retur. Du går från kallt till varmt och har bra värmeutbyte i rad-rum(DT rad 50 rum 3) även golvvärme är kall och medför bra retur. I normalfallet har du sämre värmeutbyte på systemen då systemen är varma vilket medför högre retur.

Tror ändå att du har mycket bra förutsättningar för att få ett bra system. Går nog inte att få ut bättre värden ur modellen utan nu får man gå på känsla och finlira.

Avatar Fallback

Re: Temperaturer i värmesystem

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427832
pointman87 skrev:Det finns inga termostater på radiatorerna och ingen rumsstyrning på golvvärmen. Det ändå som rör sig i systemet är shunten vid ack-tanken i pannrummet då jag inbillar mig att ett helt statiskt, väl intrimmat system borde vara bättre än ett system med massa olika styrningar i. Flöde och tryck i husets system är konstant.


Om man godtar att rumstemperaturen får variera så funkar det nog. Något som de flesta vedeldare brukar godta, fjärrvärmekunde är mer kräsna 21grader ska det vara hela tiden;-).

Tror det kan bli lite knepigt att få till golvvärme att gå jämt då den ligger på samma kurva som rad. Golvvärmen brukar vara något planare jmf med rad.

Det svåra brukar vara att få rätt styrning runt 0 grader ute.

Om man drar lite paralleller med fjärrvärme skulle man kunna testa "returvärme". Tror ingen lyckats med detta men du har förutsättningarna.
Fungerar som så att du tar returen från radkretsen och kör den genom golvvärmen. D.v.s du kör t.ex 70-40 i radkretsen och sedan 40-25 i golvvärmen. Men det gäller att man har koll på att temp och flöden blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Temperaturer i värmesystem

pointman87  
#427900
ocke skrev:Om man godtar att rumstemperaturen får variera så funkar det nog. Något som de flesta vedeldare brukar godta, fjärrvärmekunde är mer kräsna 21grader ska det vara hela tiden;-).

Tror det kan bli lite knepigt att få till golvvärme att gå jämt då den ligger på samma kurva som rad. Golvvärmen brukar vara något planare jmf med rad.

Det svåra brukar vara att få rätt styrning runt 0 grader ute.

Om man drar lite paralleller med fjärrvärme skulle man kunna testa "returvärme". Tror ingen lyckats med detta men du har förutsättningarna.
Fungerar som så att du tar returen från radkretsen och kör den genom golvvärmen. D.v.s du kör t.ex 70-40 i radkretsen och sedan 40-25 i golvvärmen. Men det gäller att man har koll på att temp och flöden blir rätt.


Just detta med returvärme har jag också funderat på, det fina är att då kan jag gå ner på 60-40 till radkretsen, alltså lägre framledning. Det negativa med det är att ska jag köra igenom golvvärmen så blir det 1,2 kbm/h istället för 0,2 kbm/h på systemet, vilket borde sabba skiktningen rejält. Eller?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).