Traktorer och processorer

Valtra N4 i skogen

83 inlägg 41970 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427675 Har skrivit detta innan och står för de, även om du har ståltanken behövs bukplåt för dels blir den bulig och bottenpluggen tål inte brutal närkontakt med sten!
Svårt att få den tät efter påkörning.
Däremot hänger inte de inte så mycket löst runt

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenolof56  
#427687 Är nu inne på min tredje Valmet/Valtra. 705 var bäst skyddad i standardutförande. Jag vill minnas att det enda tillbudet var att staget ner till inkopplingen av 4-hjulsdriften en gång gick av och det kunde tom. jag fixa. På 6850 hade jag bara ett litet skydd vid ett hydraulfilter. Ock klarade mot i övrigt med ett ventilhaveri på ett framdäck. På min nya 134 Active ansåg jag mig tvungen att skaffa bukplåt och ståltank samt även bakrutekil för att få in spakarna för hydrauliska förstyrningen.
Sammantaget har det alltså gått i fel riktning med standardutförande i takt med att traktorn blivit modernare och fått hög komfort. Jag tror att skillnaden till andra traktorer har minskat avseende lämplighet för skogskörning i standardutförande.
Jag försöker återkomma angående vikten efter att ha talat med min försäljare som har direktkontakten till Jyväskylä. Han skall få noggrant få redogöra för sina uppgifter till mig vid försäljningsdiskussionerna!

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427688 Som Svenolof skriver ovan, så är åxå mitt intryck av Valmet.
Så då kan vi äntligen lägga ner propagandan att Valmet skulle ha nån särskilt
stor fördel över andra märken för skogsbonden.
Men som nämnts tidigare, det vore skoj för mig att verkligen långtidstesta fler märken utöver New Holland
bara för att se vad som kan göras bättre/annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

Førland  
#427695 Er helt enig med deg stegmaster,kvist som henger fast i kjettingene å følger med rundt for så å knuse baklyktene er det vanligste problemet,har ikke ødelagt noen på valmeten(ennå).men på fiaten jeg hadde før gikk det mange glass...den hadde hel buk under å det var helt nødvendig på fiat,der er det mye raml som er fort å ødelegge.men jeg skjønner gnisten ang dieseltankens plugg,men med det terenget vi har her sør i norge blir det ikke like mye kjøring i tereng som i det fine slette terrenget de har i sverige.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

valtra mega  
#427701
Så då kan vi äntligen lägga ner propagandan att Valmet skulle ha nån särskilt
stor fördel över andra märken för skogsbonden.

Håller med om att utvecklingen på valtra de 10 senaste åren har gjort den till en sämre skogstraktor men inte sämre än andra märken .Men är rätt vanligt att köra med en äldre traktor i skogen och valtrorna från 80 talet och framåt finns ju kvar ännu .
Har sedan 2 månader en valtra X115 som huggare och en midjestyrd valtra är svårslagen som skogstraktor

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Seb macahan  
#427703 Något som jag reagerar på är priset på den nya traktorn. 2012 köpte jag min Nh t6020 för 690' då valde jag mellan den och valtra N111 direct. Då skulle valtra kosta 620' lika dant specaad som Nh jag köpte. Nu tog jag in offert på den nya N4'an. Lika specad som den jag har idag fast med twintrack skogtak och skogsdäck o bukplåt. Totalt kostar detta ca150'. Annars i princip "samma" traktor som för 5år sedan kostade 620 kostar i dag 1,4milj listpris. Efter lite kampanj pris o andra erbjudanden landade det på.1,3milj. Är inte detta en extrem prisskillnad på endast 5år för i stort sett samma maskin? Det blev inget byte för min del. Dessutom ansåg jag den äldre N-serien som mer oöm i skogen. Men det är en fin maskin den nya N4.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenssons  
#427704
Seb macahan skrev:Jag har medstyrande framaxel och frontlyft på min new Holland "super steer". Detta är fantastiskt bra vid snöröjning (bladet i frontlyft)

Du menar Super glapp...[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#427708
Seb macahan skrev:. Efter lite kampanj pris o andra erbjudanden landade det på.1,3milj. Är inte detta en extrem prisskillnad på endast 5år för i stort sett samma maskin?

Håller med om att det er vansinnigt dyrt, men att detta er samma maskin som en valtra N111 er vel inte helt korrekt.
Numera finns vel N4 med minst 3pto varvtal(mot 2 tidligare).
Sen er vel direct lådan från Fendt numera. (vil minnas det er slut för Valtras egen direct låda).
Får anta att det blivit en del andra uppdateringer ochså??
Som t.eks, er vel 50km/t traktor aktuelt numera??
Motorana får stadig högre miljöklass, och detta kostar.
Er det inte ochså integrerad frontlyft standard numera.
Finns säkert en del mer, men har ingen koll själv.

Forsöker inte bortförklar nånting, utan bara forsöka reda ut lite av denna prishöjning.
Va kostar den nya motsvarigheten til en NH 6020 du har då??

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

svenolof56  
#427717 N4 har en jätterymlig och tyst hytt. Med basic-armstödet går det att svänga runt även utan att fälla fram ratten, vilket jag måste göra i 6850. Därtill är N4 mycket smidig och svänger fint.
Även om det numera krävs mera anpassningsåtgärder på traktorn även för en skogsbonde så håller jag ändå Valtra som lämpligast för mina behov. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Seb macahan  
#427719 Det var frontlyft även på den jag fick pris på 2012 integrerad eller ej men inte ska det skilja så mycket i pris, de nya N4 säljs som 40km än så länge i Sverige. Jag håller med att det är en fin traktor men det enda som gör den mer lämplig i skogen jämfört med deutz eller New Holland är skogstaket. Hytten på NH6 serie är minst lika rymmlig. Den nya N4 har tex plasttank som standard. Och plasttank för ad-blue. Fin maskin absolut men vad som gör den mer unik än konkurrenterna ser jag inte riktigt längre. Ska då vara för turbin kopplingen vilket många anser nödvändigt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#427725 Ok, men frågan blir ju då va andra tillsvarandet traktorer koster numera.
Såg just et test i en tidning av Fendt 516 (tror jag det var), på ca 160hk.
Listpriset på denna var 1,2 mill, men med lastare, och alt annat lull,lull, så var priset på testtraktoren 1,9mill, (NOK) eller drygt 2mill. SEK.
Eller er din åsikt, att just Valtra har blivit mycket dyrare enn andra märken???

Vil minnas att priset låg på ca 1,2 mille på en ombyggd Valtra N163 som Anders Skördare gjordet ifjol, eller minns jag fel??
(Minns inte om der endast N eller NX modellen)

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

d@nne  
#427728 Valtra n och t direct har valtras egna låda och inget med fendt att göra. Vad gäller priserna så har samtliga märken gjort ett stort hopp upp i pris i och med sista miljökraven. Ett andersskördare bygge till n serien kostar som du säger ca 1,2 miljoner men det är utan traktorn tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#427732
d@nne skrev:Valtra n och t direct har valtras egna låda och inget med fendt att göra. Vad gäller priserna så har samtliga märken gjort ett stort hopp upp i pris i och med sista miljökraven. Ett andersskördare bygge till n serien kostar som du säger ca 1,2 miljoner men det är utan traktorn tyvärr.

Er du säker på det med lådan?? Det er et bra tag sen jag läste att alla märken i konsernet skulle köra med Fendt sin trinnlöslåda(Fendt, MF och Valtra), och det sto vilken modell som blev den sista med valtra direct.
Tyvärr minns jag inte mer, men ska forsöka hitta igen det. Er minnst 1 år sen jag läste detta.


Nä priset var inte utan traktor, men priset var utan vagnen (eller kran/skördaraggregat) som tilkom med ca 1,1 mille.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

d@nne  
#427733 Helt säker på det ja. Har själv en fendt och en valtra. Men valtra s som byggs i MF lokaler har nog vario transmission.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

stegmaster  
#427741 Ja det du har helt rett, beklager rotet.
Så det måste vara modeller som kommer efter N4 och T4 som kommer med Fendt sin trinnlös låda.
Tror dock inte mange kommer gråta av det, då flere inte anser Valtra direct som en " riktig" trinnlös låda, då man visstnog i vissa lägen får växla manuelt om man kör med tungt lass. :???:
Fendt lådan er ju "top of the line" enligt dom fleste.
Er vel samma som Fendt konverterar sina traktor til Sisu motorer (eller va dom nu heter numera) och skippar Deutz.
Sökte snabbt i några tidningar men hittade inte det jag sökte.
Notera att jag själv inte har någon erfarhet av tinnlösa låda, utan bara saker som jeg lest på nätet eller tidningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).