lör 31 dec 2016, 22:49#427620
Ja det var uppgiften för N143 HiTech. Tittar in i manualen för N3 Direct och ser att N163 där väger 5 590 kg. De förtydligar att fjädrande framaxel drar upp det med 150 kg också. N163 väger mer än N143 och N123 p.g.a. den standardmonterade HD-framaxeln på 140 kg extra.
Vad säger vägtrafikregistret?
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extwebJag vet inte om vikten där är en schablon från tillverkaren eller om varje fordon vägs. Men jag har för mig att jag konstaterat att t.ex. Valtra med frontlastare är märkbart tyngre. Men eftersom de monteras vid fabrik så skulle de kunna ingå i en "Traktor N### med lastare ##" -kategori för inregistreringen.
Du skrev inte om du hade frontlastare men frontlyften och bukplåt borde dra upp vikten en del.
Jag ska också komma med en rättelse. Jag hade på något vis hittat en engelsk manual. Utrustningen skiljer väl sig en del. Så här står det för svenska N143 HiTech:
"With tyres 18.4R38" "Total weight with full fuel tank and without ballast weights (kg)". "5 050 kg"
(ja, det står på engelska i svenska manualen...)
Lite större däckdimension alltså.
Nu var det en N134 Active som var inköpt och N3-serien hade ingen Active (typ HiTech fast med lastkännande hydraulik, dock mekaniska hydraulventiler). Man kan notera att N143 Versu (som har fullpowershift) väger 5450 kg (enligt manualen).
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.