Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor?

64 inlägg 39423 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4270 blir själv sugen på en sånn där :lol: vad kostar en me hytt?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4272
pgo_jim skrev:blir själv sugen på en sånn där :lol: vad kostar en me hytt?


Om vi säger såhär pgo,,,,,

När du skotat ut ca 6000 m3 på entr, med en beräknad kostnad av 60 spänn per m3 utan lön-utan bränslekostnader och ev reservdelskostnader
så ligger du på "plus/minus noll", för maskinen.

De e bara å sätta igång,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4275 hehe nae:P det kommern nog förbli en dröm! ganska dyr leksak dedär xD

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4276 btw vad ligger den på utan hytt? vore kul å veta

Användarvisningsbild

Re: Maskintillverkare har det inte så lätt som du tror !

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4296
Neeo skrev:Tex en skördare john deere 1070 utgångspris 3,5 milj,maskinen säljs med
inbyte en valmet 911.2 mellanskillnad 2 miljoner, Valmeten kommer in
till handlaren och det konstateras att renovering av transmisson och
aggregat måste renoveras innan försäljning. kostnad 359,000.
valmeten säljs den har kostat handlaren 1859 000 maskinen är i bra skick
men den säljs inte på en gång det tar 8månader innan den avyttras,och det till ett pris på 1,5 milj, försäljnings priset på 1070 uppgår nu till 3,141000 sek,sen tillkommer trailing och övriga kostnader,
1070 maskinen har levereras och endast uppstart och garanti åttaganden
har kostat 300 000 kronor, sen har vi marknadsföring mässkostnader utvecklingskostader som skall tas tillbaka på alla maskiner. på en serie
på 100 maskiner får man räkna med 800 000 per maskin som går tillbaka
till dom här områderna, utvecklingskostnaderna på en skördare hos ett
större företag är ca 140milj - 250 milj. Nu ligger vi på 2041 000sek. tillverknings kostnader på 1070 är ca 1,8 milj.
VINST 241 000 SEK ! OM INGET OFÖRUTSETT HÄNDER UNDER GARANTITIDEN. Jag tror att du tjänar mer i skogen rent procentmässigt.
En annan aspekt är stålpriserna dom ökar ständigt nästa år kan dom vara
fördubblad.
Jag tycker du ska prova att bygga en skördare liknande 1070 med 1,8milj som budget! Jag tror inte du lyckas, Och en fyrhjuling för 40-50 tusen
jag köpte en suzuki LT4Wd -90 då kostade den 39,000 +moms med kedjor och winch, det var en helt annan maskin och tid då det är 17år sedan,


Tjena neeo! Du har nog säkert rätt!! själv har jag inte tillverkat nån maskin! så om det vet nog du bättre!! för jag har en ganska stark misstanke om att du är "insyltad" i forestlinen!!?? :wink: eller ialla fall ganska nära!! eller? mycket fin maskin förresten!! det var länge sen jag hörde nåt om den!!??jag och en polare ska försöka komma iväg och kika på en nånstanns! går det nån i närheten av dalarna? du själv hade ju en har jag för mig att du sa i en annan tråd!!? eller du hade beställt en!!?

när det gäller lönsamheten så är ju bolagen en stor bov!! nästan kriminella!!(hårda ord) har hört priser på 45:-/m3 vid väg!!!!!! (slutavverkning)!! ska verkligen inte entreprenörerna och skogsbilarna kunna få en lite större del av kakan?? det är ju för tusan dom som gör jobbet!! både sågverk å massabruk går som tåget!!! + att skogsägarna svär över hög skatt på virkesförsäljning!! ja,men ge då nån krona extra åt enreprenörerna!! istället för finansministern!! men alla är som gamar!!

snackade med en entreprenör som körde åt sveaskog! han investerade i en ny tj1470 för att få ner bränsleförbrukning å därmed upp lönsamhet!! han hade en stor skogsjan före! dessutom skulle dom som bedriver jord och skogsbruk få tillbaka ca 2:-/liter på dieseln! då hade sveaskog sänkt hans ersättning i motsvarande grad!!!!!!! för dom tyckte att det var dom som bedrev skogsbruk och inte han!! :? dessutom sa dom att det var dom som drev utvecklingen mot bränslesnålare maskiner!!!! ja jösses!!

sen ska det väl i rättvisans namn sägas att många av dom entreprenörer som jag känner,inte är världens bästa ekonomer! duktiga som tusan att jobba! men skulle behöva några lektioner i "inkomster & utgifter"!! det där trampade säkert några på tårna,men det är den uppfattningen jag fått!! medan det går bra för vissa!! så nåt måste ju göra skillnaden!!? ja,någonting måste vara fel,när en entreprenör knappt ska kunna sätta en nybörjare på maskinen!! ändå tror jag att unga grabbar å tjejer lär sig snabbt!!( dom har ju kört playstation :D )

Berätta lite om forestlinen!!

Huj!

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4317
Huggarn skrev:
mitt problem är ju att jag måste hitta jobb som man kan ta någorlunda betalt för! jag har ju många andra typer av jobb i min verksamhet som kan vara med å betala den! men ändå!! det vore ju bra om den kunde betala sig själv!! hade varit kul att se om nån har nån typ av kalkyl eller liknande,på hur mycket man måste köra ut eller ta i timdebitering för att gå runt!!??


Kolla in den här länken Huggarn...

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/d ... px?p=11331

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4371 mmm.....intressant!! inte helt färska siffror men ändå!! hade varit intressant att räkna på en gallringsskördare också! men är lite skeptisk till för höga kostnader! i mitt fall skulle det nog handla om en beg rottne 2004 eller h8 för runt 1-1.5 miljoner eller mer!! :? det är ju fina maskiner och jobb finns det ju egentligen hur mycket som helst! men ändå!!?? :roll: men lite sugen är jag allt!! :D det man undrar över är hur dyr maskin man kan ha utan att köra tvåskift! jag vill kunna köra 1-1.5 skift själv! får man lån mm!? jag har ju inte heller nåt inbyte att komma med!! men jag tycker nog att man bör klara en maskin för runt 1 mille utan större problem,om man bara har jobb åt den!

hehe....jag får drömma vidare så får vi se vad som händer!! jag trivs jäkligt bra med att jobba manuell också!! dessutom vet jag inte riktigt hur man ska kunna lyckas gå i konkurs heller!! :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4421 Har du övergett planerna på en ny ALSTOR, Huggarn?.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4424 huggarn har du någon maskin nu??

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4432
Skogshuggarn skrev:Har du övergett planerna på en ny ALSTOR, Huggarn?.


Nej då! jag överväger flera alternativ av maskiner!men jag har goda kontakter i "gallringsbranchen" och "biobränslebranchen"också! så en liten gallringsmaskin som man även kan använda en "klipp" på är intressant! frågan är om inte rottnen blir för "klen" för klipp!! :roll: samtidig vill jag inte ha en större maskin än att man kan köra "beståndsgallring"! i mina trakter verkar dom flesta vilja ha beståndsgallrat!! och det finns inte så många småskördare här! finns lätt plats för en till..+ att det verkar bli mer å mer gallring! det är mycket på gång nu! så vi för se vad det slutar med!!.......man kanske tar sitt lilla förnuft till fånga å fortsätter med motorsåg & röjsåg trots allt!! :lol: men det bästa vore om man kunde kombinera maskin med manuellt arbete!! en egen liten "nisch"!! :D men då får inte maskinen bli för dyr!! därför hade det varit kul att räkna lite på det!!

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4434
pgo_jim skrev:huggarn har du någon maskin nu??


Nej, jag sålde min rottne rapid tvågreppare för nåt år sen,till olle hemmingson i jämtland!! han är uppfinnaren till bla "röjarskivan" som jag tror bräcke har köpt nu! olle skulle använda den för att testa röjarskivan! "klurig" gubbe den där olle!! :D när han var klar,erbjöd han mig att köpa tillbaka den! vilket jag ångrar bittert att jag inte gjorde!! :( det var en bra maskin som jag inte hade några större problem med! lite omodernt med tvågreppare kanske! men den fixade det mesta! dessutom var den ju inte speciellt dyr heller! det finns med två st likadana på blocket nu såg jag! :D

http://www.blocket.se/vi/10310593.htm?ca=6_s

http://www.blocket.se/vi/10289097.htm?ca=6_s

Den nyare 90an är utan fällhuvud men med samma dator som jag hade!!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4439 okej!, jo det verkar vara lite mer jobb med en tvågreppare, finns det ingen smidig engreppare med fällhuvud å "allt" sånt som en nyare skördare har??

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4446 Har inte Vimek kommit med en ny maskin som ska klara klipp+gallring mm? Den kanske är för liten.
Räkna på en ny maskin måste väl vara den enklaste delen..
Ränta+avskr+egen lön = Intäkter-driftskostnader
Går kalkylen ihop är det bara att sätta av till banken!

/Nisse

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4671 apropå alstor man ska inte betala för att arbeta, jag har en beg. artic cat
för 38.t och en kranmanvagn. kör ut värme till villan omräknat 20.000kr
plus lite leveransvirke för 5000kr vindfällen och dyligt per år.inklusive
avdrag i deklarationen,det ekipaget går ihop.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4678
granen skrev:apropå alstor man ska inte betala för att arbeta, jag har en beg. artic cat
för 38.t och en kranmanvagn. kör ut värme till villan omräknat 20.000kr
plus lite leveransvirke för 5000kr vindfällen och dyligt per år.inklusive
avdrag i deklarationen,det ekipaget går ihop.


Jag håller nog med dig ang alstorn! det är nog lite som att köpa sig ett arbete!! :roll: i alla fall för ditt behov! kan man ta specialuppdrag åt kommuner mm! kanske det kan funka! för det finns ju faktiskt dom som gör det! hur det däremot går för dom ekonomiskt vet jag inte!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).