Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461056 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Kroken3  
#413579 Kör ni med kedjor på minitraktorn? I så fall vilken typ? Tips tas emot tacksamt!
Grannen säger att jag ska ha kedjor på min Iseki när jag kör upp (och ner) i min bohusbergiga skog, även på sommaren.
Vad säger ni?

/Christina

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#413588
Kroken3 skrev:Kör ni med kedjor på minitraktorn? I så fall vilken typ? Tips tas emot tacksamt!
Grannen säger att jag ska ha kedjor på min Iseki när jag kör upp (och ner) i min bohusbergiga skog, även på sommaren.
Vad säger ni?

/Christina

Generellt är det väl inte fel att ha extra grepp i skogen, men om man har hällar och dyligt blir dessa rätt snabbt förfulade. Men det viktigaste är väl om du upplever att du har problem med greppet, både vid drivning, men också att traktorn inte trycks iväg i oönskad riktning av en tung vagn i nedförslut.

Tips på några speciella kedjor har jag dock inte, men piggkedjor av känt märke är väl inte fel. För traktordäck är inte alltid diamantmönster det bästa. anersimyra har väl någon TK-kedja som verkar väldigt vettig, men då kostar det. Annars är det väl bara att mäta avstånd till skärmar så att det verkligen får plats, samt även att framhjulen har tillräckligt med avstånd vid fulla rattutslag. Lycka till.

Du har ju så fint ekipage att jag allt tycker att du får bjuda på någon bild framöver. :)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Kroken3  
#413602
1476909836_dsc_1487.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ratelle  
#417604 Hej. Någon som har erfarenhet av Branson av 00 serien, ska användas till skogskörning i förstagallring. Tacksam för svar. Mvh Ratelle

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#422657 Hej Ratelle,
Jag har ingen erfarenhet av 00serien, däremot har jag en ut 25 serien som jag är nöjd med. Det som stört mig lite är avgaserna, man har ju glömt hur en virvelkammardiesel luktar [emoji36]
Jag har löst det genom att köra på Ecopar ist för diesel. Skicka PM om du vill veta mer.
IMG_1481310556.020515.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#422742 Testat HVO-diesel? Kanske blir samma, men hade varit intressant o veta.

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#422849 Nix har inte testat HVO.
Det blir lättare om 10 år när man kör en eldriven traktor [emoji2][emoji609]

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Ratelle  
#423271 Hej Gaffe. Hur skickar man PM ?
Mvh Ratelle

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

totte  
#423343
Ratelle skrev:Hur skickar man PM ?


Enklast klicka på användarnamnet så får du upp användarens profil. Där i rutan "Personlig information" ser du nere till höger en liten ikon som ser ut som ett kuvert. Klicka på den så kommer PM-sidan upp, bara att skriva och klicka "Skicka".

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424376 Jagat lite vindfällor idag.
1481996608_branson6.jpg
1481996595_branson5.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#426006 Wranglerstar har en ostoppbar traktor: en Yanmar :!: :surp:


Det verkar som om dom lägger ner mycket energi på att få till alla sina videoklipp.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

aerostaffan  
#426805
Mikael skrev:Jagat lite vindfällor idag.
1481996608_branson6.jpg
1481996595_branson5.jpg

Spännande! Vad är det för grejor du kör med?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426944
aerostaffan skrev:
Mikael skrev:Jagat lite vindfällor idag.
1481996608_branson6.jpg
1481996595_branson5.jpg

Spännande! Vad är det för grejor du kör med?

Traktorn är en Branson 5025C och vagnen är en Kranman 4,5 ton.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JörgenO  
#427337
1483104447_img_5303.jpg
En del av oss minitraktorägare har ju köpt t.ex. Yanmar som importerats begagnade från Japan.
Är det någon av er som har eller funderat på att registrera den så att det är tillåtet att köra på vägen?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#427361
JörgenO skrev:En del av oss minitraktorägare har ju köpt t.ex. Yanmar som importerats begagnade från Japan.
Är det någon av er som har eller funderat på att registrera den så att det är tillåtet att köra på vägen?


Nej, ser ingen fördel i det.

I vart fall min YM186D går ju på vägen/gatan som en lite äldre L70, L60 osv.

Det har fallit ur minnet vad den regformen heter. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).