Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91734 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42626
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Skal studere den nærmere. Har problemer med avspillingen av videon, antakelig min Firefox som ellers er utmerket.
Det er vel en "småbrukers processor", haha

Rolfo

Er du på veg inn i proffsklassen?
Er det info om stora maskiner som gjelder nå? :lol: :lol:


Javisst, det utvikler seg hele tiden :lol:

Du skjønner, om noen få år får jeg god tid tror jeg, og da skal skogen til pers..Jeg vil holde meg i gang med hugging og noe vedproduksjon. Og kanskje levere noe virke til biobrenselanlegget vi har i kommunen. Jeg er kommet til et punkt der jeg må velge gode men rimelige løsninger (noe jeg forsåvidt har gjort hele tida). Ser at min ene skikkelige traktor er fastlåst utviklingsmessig med vinsja foran og en laster jeg aldri tar av, ikke skogshytte etc. Hvis jeg dedikerer den til transport, snøbrøyting etc.., ja så kansksje skulle jeg se meg om etter en ny maskin. Hvis du lover å ikke le, skal jeg i neste post fortelle om det siste jeg funderer på :geek:

Rolfo

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42631 Du virker som en svært innovativ(les.oppfinnsom) person.Så her er der ingen som ler , vi venter i spenning på neste
prosjekt!

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42646 Vel, du har mer erfaring enn meg i skogen, oppfinnsom er du også, så jeg deler gjerne noen tanker og funderinger..
1. Som jeg har sagt før, en gravemaskin er alltid ei løsning for å bære en stegmaster, så var det dette med forflytning..

2. Jeg likte konseptet med Vimek 404t, men ikke prisen. Så hvis jeg hadde entraktor til av omlag samme type som den jeg har, kanskje litt større så vil jeg montere en kran foran på den med stegmaster, enten på festet på spesiallaget brakett eller på et trepunktsløft. Da vil den ligne litt på en skörder som svenskene sier. Tror du det går :?:

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42676 kunne dette vært noe?
Bild

Bild



Eneste problemet jeg kan se med en vanlig traktor er belastningen på framsakselen.
Men har ikke du bruk for en graver til å grave med om sommeren?
jeg bruker min til vanlig graving(grøfting, traktorveier o.l) om våren /sommeren og til stegmasteren på høsten og vinteren, så nå er den i bruk året rundt. flytting blir selvsagt mer tungvint en med en hjulgående(men du kan ikke kjøre så langt på veien med en vimek heller uten å bruke henger). Jeg har en Weckman vanlig 9t henger som jeg kjører graveren på(hengeren brukes også til å kjøre ut ved med, samt grusmasse) og så tar jeg stegmasteren, skuffer og diesel i fronlasteren.
Problemet (hvis du ikke er proff)slik jeg ser det er at en spesialmaskin må nesten gå kontinuerlig for å kunne forsvares økonomisk og den kan jo ikke brukes til mer en 1ting. Men en traktorløsning som du beskriver er sikkert bra, viss du får til flere bruksområder for den.
Det var forresten en billig kran på blocket
http://www.blocket.se/vi/19345518.htm?ca=6_s

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42701 Javiss stegmaster, du har funnet et driftskonsept som virker. Jeg er ikke fremmed for å gå for samme.

Jeg tror jeg vil satse slik, ut fra det at ett utgangspunkt må velges:

1) Bygge løsning rundt Naarva stegmaster . Er rimelig sikker på det. Kjøpe denne først

2) Prøve stegmaster på grenet bjørk med den traktoren jeg har, henge i lastern sannsynligvis

3) Vurdere gravemaskinløsning evnt traktor m/kran løsning deretter

Takker for gode innspill, vi blir nok fortsatt å diskutere litt videre :smile:

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42710 Og her er jo ett alternativ,

http://www.impodan.dk/cgi-bin/impd/7103 ... minigraver

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42766 min hensikt er ikke å prøve å få deg til kjøpe det som funker for meg, du har kanskje helt andre forhold i skogen en det som er her sør? Jeg prøver å fortelle om hva som som funker bra og mindre bra med det jeg har.F.eks ville jeg ikke anbefalt stegmaster til en som skal drive proff. drift, men til sitt bruk er den glimrende( billig, robust , enkel konstruksjon, lite vedlikehold, krever lite oljeflyt), derfor passer den fint til oss private/halvprofffe brukere.
En ting du bør huske på før du evt. handler et aggregat uansett type er at alle fungerer relativt dårlig på krokete trær, så har du mye av dette bør du kanskje heller pleie motorsaga godt :lol: :lol:
Her hos meg er det ikke så mye som kunne vært avvirket med en vanlig skogmaskin uten først og grave litt først uansett(terrenget er kuppert og steinete), så derfor er det like greit å ha en maskin som jeg kan gjøre begge deler med selv.
Et tips om disse kinesiske graverne er at de somregel "lyver" litt på størrelsen. Det som oppgis som en 4t er somregel det som tilsvarer en 3,5 japansk i tekniske spec..
Min maskin er oppgitt som en 4t men veier ifølge maskinskiltet 4450kg, og det ganske stor forskjell på denne og 3,5t selv om det kanskje ikke høres sånn ut.Bare noen tanker som måtte luftes før leggetid!!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42770 hei igjen, ja dette med vekt og løftekraft skal jeg undesrsøke. Har sendt en mail til impodan. jeg har nok et terreng som krever noe veilaging ja, noe skjæringer og planeringer. Trenger nok en graver, enten som traktorløsning eller minigraver.
Vedr stegmater, ja jeg har sett på Naarva'n i 5 år nå. Du har i grunnen bare bekreftet mitt inntrykk. Den vil jobbe fort nok for meg, og antakelig være best egnet for bjørkeskog med noen kraftige grener her og der. Og ikke minst den krever lite vedlikehold..

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42819 steg, hva kreves av hydraulikk uttak framme for å koble til stegmateren? Ett eller to doble uttak? Er i kontakt med Danmark på en brukt kineser 4t. Den løfter 700 kg på lang arm, med skjæret nede 1200 kg sier dem..

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42834 Du må ha to dobble dobbletvirkende. et til rotator og et til stegmasteren. Jeg kjøpte en splittventil hos økononmideler til 2100,-
og bruker hydraulen til skuffesylinderen, da denne ikke brukes når aggragetet er på. Under bruk så går oljen normalt til aggregatet
og bruker fløyteknappen som sitter på toppen av den ene gravespaken til og endre for olje til rotator. enkelt forklart er at det blir det samme som til rotator og kloa på en tømmerkran. Vi kan snakkes senere om detaljer og bilder viss det er av interesse senere(men jeg er sikker på at du ordner dette bedre enn jeg har gjordt). Hørtes voldsomt ut med disse oppgitte løftekreftenen, men skal ikke kommentere dette da jeg ikke har sjekket det.Men priset var jo bra

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42835 sjekket denne siden om spec.http://traktorsalg.dk/html/specifikationer.html
Som du ser her så bekrefter dette en del av min antagelser beltebredde på 30cm ( normalt 40cm på en 4t)
bredde maskin 162cm(min er 185cm) og lengde på understell er 219( min ca 250cm)
Gravekraft på skuffe 23,1kn og for arm 16,2 (på min er dette 33,5kn og 24kn), så dette er knapt som på en 3,5t
Det står ikke noe om selve løftekraften, men det kan umulig stemme når gravekreftene ikke er større, ellers må den ha en veldig stor løftesylinder for bommen i forhold til de andre sylinderene.Men jeg tror nok at den er sterk nok allikevel , da jeg har krefter i overflod med min maskin.
Så også på bildene at den ikke har fjæring i sete(står i teksten , men ser ikke det på bildene). dette er ganske typisk på alle maskiner som er importert og ikke specificert
etter nordisk standard, men dette går det jo ann og gjøre noe med. Men dette er ting som er viktig og tenke på for det blir fort kr av ettermontere. Kan ikke se at hutigkopling og skuffe heller inngår i prisen( blir fort 30000,- inkl.mva i tillegg)

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42838 steg, her en demo


   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#42840 Det som taler til dens fordel er at den har god oljeflyt 2x55l , så den bør være rask og fin å jobbe med, dessuten er jo ekstra hydraulikkuttak standard, så da er det bare å splitte dette i to kretser med en el. ventil samt justere ned trykket til max 200bar, så er du klar til drift med stegmaster.
fint at den også har aircondition
Senast redigerad av stegmaster fre 05 dec 2008, 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#42841 Den ser ju oerhört snabb ut i rörelserna och verkar ha flöde nog för flera rörelser samtidigt. Skicklig förare i demon, snyggt flyt i rörelserna.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#42842 Javisst, tror nesten jeg tør ta denne framfor alternativet som er en 8-10 år gammel maskin som er gått 3-4000 timer. Må tenke noen dager :???:

Rolfo

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).