ATV och UTV i skogen

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

44 inlägg 43668 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

tallen100  
#426822 Man har väl rätt att vara upprörd över vad man vill, särskilt onödig byråkrati som ställer till det för folk. :surp:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

jannee  
#426826 Jag läste någonstans för länge sedan att som svensk medborgare är jag SKYLDIG att informera mig om de lagar och regler som gäller i Sverige, detta innebär även att jag införskaffar information om de lagar och regler som alltid förändras och förnyas vid varje årsskifte.
Troligtvis är det endast bättre bemedlade som kan skylla på att de inte blivit informerade om det eller det :mrgreen:
Det är just sådan här information LRF bör gå ut med, i alla fall till sina medlemmar.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#426845 Jo, så är det väl, att man är skyldig att känna till lagen. Därför offentliggörs direktiv, lagar och förordningar innan de träder i kraft. I det här fallet var det väl sisådär tre-fyra år innan.

Om det är "nån annans problem" att se till att just jag får serverat den info jag vill ha, hur ska det fungera? Ska man registrera sina intressen i ett statligt eller överstatligt arkiv för att möjliggöra ett personligt urval om nya direktiv, lagar och förordningar samt ändringar i gamla? Eller ska alla få all information om allt?

Angående "onödig byråkrati" så undrar jag vad det var i den här vändan som var onödigt?

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

tallen100  
#426851 Byråkraterna skulle själva ha ansvar för att informera, så kanske dom inte hann med att hitta på så många dumheter.

Vänd på frågan, vad var nödvändigt? Vad blir bättre? Allt som ställer till trassel för folk utan att göra något bättre (oftast blir det sämre) det anser jag är onödigt.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

åberg  
#426858
tallen100 skrev:Byråkraterna skulle själva ha ansvar för att informera, så kanske dom inte hann med att hitta på så många dumheter.


Risken är att de ändå skulle hinna hitta på mer grejer än du har tid att lyssna på. :wink:


tallen100 skrev:Vänd på frågan, vad var nödvändigt? Vad blir bättre? Allt som ställer till trassel för folk utan att göra något bättre (oftast blir det sämre) det anser jag är onödigt.


ABS och lägre utsläpp tycker jag verkar vara rätt fiffigt. Så det bokför jag på plussidan. OBD (på rätt sätt) kan vara bra att ha också så att det inte bara är märkesverkstäderna som kan göra nåt.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426888
åberg skrev:Men att säga "det är nån annans problem", betyder inte det att man liksom avsäger sig rätten att vara upprörd över problemet?


Bara för att man är kritisk till vissa saker så innebär inte det en skyldighet att komma på lösningar till dom. Hur dom löser det är upp till dom för som jag skrivit tidigare så är det inte jag som har varit i Bryssel och förhandlat. Hur ska folk få veta något om allt är hemligt in i det sista? Det måste finnas en öppenhet och framför allt en vilja att informera berörda.

På transportstyrelsen så står det inget om detta. När man ringer dit så vet dom INGENTING! Hur kan det komma sig? Det är väl dom som har hand om registreringen! Nu blev man kopplad vidare för att få mer info. Före man blev skickad dit så blev man informerad om att det var svårt att komma fram. Telefontider ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddagen. Efter 1 timmas väntan på förmiddagen i telefonkö var det bara att lägga ner det. På eftermiddagen så gick det lite bättre. Till slut fick man fram info att om man har en äldre registrering med länsbokstäver så är allt ok.

Tydligen så är dom totalt nedringda av folk som undrar. Enligt handläggaren så har det kommit ut felaktig info. (Troligen av folk som tolkat saker på sitt eget vis) Visst har det gått att lösa med info på deras hemsida istället för att slingra sig undan med att det har kommit ut felaktig info? Då har dom säkert sluppit en massa telefonsamtal också. Viktig info ska levereras av berörd myndighet och inget som man ska höra ryktesvägen eller läsa en notis i någon tidning. Detta påminner om Arbetsförmedlingen när någon ny regel ska gälla. Det brukar ta 1-2 veckor efter det att beslutet ska gälla innan personalen har fått info om vilka regler som gäller och hur det ska tolkas. Detta tyder på att informationen har varit dålig från högre ort. För många paragrafryttare som ska vara med och leka.

Jag har ingen skyldighet att hålla mig informerad om vilka lagar eller annat jävelskap dom hittar på.

av jannee » ons 28 dec 2016, 20:44

Jag läste någonstans för länge sedan att som svensk medborgare är jag SKYLDIG att informera mig om de lagar och regler som gäller i Sverige, detta innebär även att jag införskaffar information om de lagar och regler som alltid förändras och förnyas vid varje årsskifte.



http://lawline.se/answers/8025
Det finns ingen lag eller särskild paragraf som stadgar en skyldighet att känna till vad som står i lagen. Däremot så kan man om man är åtalad för ett brott normalt inte försvara sig genom att hävda att man inte visste att det man står åtalad för var olagligt.
I brottsbalkens 24 kapitel 9 paragraf anges vad som menas med straffrättsvillfarelse. Om straffrättsvillfarelse föreligger så innebär det att man slipper det straff man annars skulle ha fått för brottet. Kraven för en tillämpning av bestämmelsen är dock mycket hårda och det krävs att villfarelsen varit uppenbart ursäktlig, vilket exempelvis kan inträffa om det skett något fel när lagen kungjordes. Troligtvis är det att (påstådd) straffrättsvillfarelse ytterst sällan leder till att åtalade frikänns som är upphovet till uttrycket att man har en skyldighet att känna till lagen. - See more at: http://lawline.se/answers/8025#sthash.4RrmRPF6.dpuf

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Fredrik Reuter  
#427010 P4 Uppland tar nu upp frågan också: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6597686

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427015 Regler kända sedan 2013 men Transportstyrelsen har inte informerat förrän 19/12 😡
Finns det andra regler som vi borde känna till?

Användarvisningsbild

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Huggar Herman  
#427017
T24X4 skrev:Jag har ingen skyldighet att hålla mig informerad om vilka lagar eller annat jävelskap dom hittar på.


Jo, i praktiken så är du det, och det är ju precis det som står att läsa i texten från Lawline som du länkar till.

Avatar Fallback

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427028
Huggar Herman skrev:
T24X4 skrev:Jag har ingen skyldighet att hålla mig informerad om vilka lagar eller annat jävelskap dom hittar på.


Jo, i praktiken så är du det, och det är ju precis det som står att läsa i texten från Lawline som du länkar till.


Där har du fel.
Det finns ingen lag eller särskild paragraf som stadgar en skyldighet att känna till vad som står i lagen. Däremot så kan man om man är åtalad för ett brott normalt inte försvara sig genom att hävda att man inte visste att det man står åtalad för var olagligt.


Läs det fetmarkerade. Bara för att man inte kan bli friad genom att hävda att man inte kände till lagen eller regeln när man åtalas så innebär det ingen skyldighet för mig att ta rätt på vad som gäller. Visa var du hittar stöd i lagen i så fall att man är skyldig att känna till alla lagar och regler. Du kommer inte att hitta något utan det är upp till var och en vad man vill veta om vissa lager och regler för någon skyldighet finns inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Huggar Herman  
#427031 Notera att jag skrev "i praktiken".
Du kan, precis som det står i texten, aldrig undgå att bli fälld för ett brott, undvika att betala skatt osv. osv. genom att hävda att att du inte kände till att det inte var tillåtet.
Detta innebär att du I PRAKTIKEN är skyldig att känna till de lagar och förordningar som påverkar just dig i din dagliga verksamhet.
Att det uttryckligen inte står i en specifik lagtext blir i och med det underordnat.

Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427042 Att man i praktiken är skyldig att hålla sig informerad om lagar stämmer inte heller. Det är upp till var och en att ta rätt på vad som gäller någon skyldighet finns inte ens i praktiken. Det går att göra rätt utan att veta vad lagen säger. Man kan ta det till domstol och där kan man bli friad eller fälld. Sen kan det vara så att man vill hålla sig informerad för att göra rätt och därför tar rätt på vad som gäller men någon skyldighet finns inte eftersom det inte finns någon lag på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

Huggar Herman  
#427050
T24X4 skrev:Man kan ta det till domstol och där kan man bli friad eller fälld.

Givetvis har du all rätt i världen att göra det. Och du kommer att bli fälld varje dag i veckan av den enkla orsaken att det inte räknas som ett giltigt skäl att inte känna till lagen.

Du kan vrida ord hur mycket du vill, men den praktiska verkan av detta är att var och en måste veta vilka lagar som gäller för en själv och det man gör.
Det är en implikation av hur lagen tillämpas och inte hur den är ordagrant skriven.

Avatar Fallback

Re: Sv: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427061
Huggar Herman skrev:
T24X4 skrev:Man kan ta det till domstol och där kan man bli friad eller fälld.

Givetvis har du all rätt i världen att göra det. Och du kommer att bli fälld varje dag i veckan av den enkla orsaken att det inte räknas som ett giltigt skäl att inte känna till lagen.


Det är inget som jag förnekat. Man kan bli friad eller fälld om man har andra argument. Men det finns fortfarande inget stöd i lagen att man är skyldig till att känna till alla lagar. Det är som jag sagt tidigare det är upp till var och en om man vill ta reda på vad som gäller eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

jannee  
#427064 Det är din skyldighet som svensk att förvissa dig om att det du gör i Sverige är lagligt, så tolkas lagen. Du kan senare komma med vilka ursäkter som helst men det lär lagen inte ta någon hänsyn till - tyvärr.
Finns även något som heter nödläge/nödvärn och då "kan" man få få straffrihet vid lagbrott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).