Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket Danfoss PVG32?

35 inlägg 22475 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426744 Hur vet man om man har ett Danfoss PVG32 ventilpaket?

Farsan vill byta ut de klumpiga Danfoss-spakarna till minispakar nämligen.

Jag kollade på ventilpaket men såg inte någon beteckning som ger något.

Weimer har ett paket med minispakar men de sa att om det är ett PVG32 ventilpaket så är man låst till Danfoss.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426751 Spakarna heter DJP1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Jim_90  
#426768 Du är nog tyvärr bunden till danfoss.. spakarna ska ju passa ihop med "solenoiderna" på ventilbordet. Danfoss har ju andra varianter tex "apskalle-spakarna" men dom är ju inte avsevärt mindre än dina. Bäst gör du nog att köpa helt nytt båda ventilbord och spakar från tex rotec och sedan sälja de gamla billigt till kanske mig :wink:

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426769 Jag undrar om du kanske är lite partisk? =))

Det blir väl helt andra pengar om man måste byta ventilblocket med. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Jim_90  
#426775 Haha tänkte ja skulle skoja till det lite :lol: men hursom haver så är kanske det smartaste att köpa allt nytt och sälja det gamla. Spakarna blir nog på 14 000 å det är ju hälften av vad komplett paket kostar. Allt är löjligt dyrt när det kommer till hydraulik 😡

Jag kollade på priser på rotec och såg de hadde även endast spakar med extern spänningregulator.. kanske nån kunnig kan reda ut om det går att ersätta dina spakar. Om så är fallet skulle det bli bra.
http://www.rotecengineering.fi/produkter/hydraulik/

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426787 Jag vet inte riktigt om jag tycker om utseendet på Rotecs spakar, annars verkar ju priset vettigt jämfört med andra tillverkare/återförsäljare...

Med minispakar gillar jag bättre de här, liknar de jag haft i skotare/skördare, även om det inte är IQAN.
Detta är dessa Weimer säljer.
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#426810 Hej De bilder du bifogat visar att det är en Danfoss ventil, däremot så går det inte tyda om det är proportional magneter på alla. Ventilen verkar inte sitta på en skogsmaskin eller vad? är det en fjärrstyrning med "låda på magen"?
Danfoss har små linjära spakar som kan vara lämpliga

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426832
ulfgustav skrev:Hej De bilder du bifogat visar att det är en Danfoss ventil, däremot så går det inte tyda om det är proportional magneter på alla. Ventilen verkar inte sitta på en skogsmaskin eller vad? är det en fjärrstyrning med "låda på magen"?
Danfoss har små linjära spakar som kan vara lämpliga



Ventilpaketet sitter på en Moheda skogsvagn, med eget hydraulsystem.
Spakarna är också Danfoss, heter DJP1.
1482951004_spakar.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

hayabusa 08  
#426895 Intressant, denna tråd. :grin:
Samma spackar som jag har, samma fundering på att byta dom har jag, men jag har inte kommit så långt så jag har kollat upp om det ens går.
Vad har du för ngr kontaktstycken i ventilpaketet?
På mitt paket så är det hirschmankontaker.

Japp, såg nu på din första bild att det har nog du med. Låter sannolikt att vi har samma ventilpaket.
Nu ska jag bara springa ut i maskinhallen o kolla om jag kan hitta en märkplåt.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426908 Tänker du på de här?
1482958235_img_20161228_112619.jpg


Ja, visst är det intressant. :grin:
Men ska man behöva byta ventilpaket och spakar blir det nog alldeles för dyrt.

Speciellt när traktorn precis fått ny drivaxel till pumparna, startmotor, koppling, kuggkrans och renoverad dieselpump...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Førland  
#426928 skulle det ikke gå greit å bruke disse spakene fra rotec???
Ergonomisk styrspake med inbyggd elektronik
12/24 VDC, PWM 100 Hz
3 proportionella funktioner och 1 on-off funktion
Inbyggd strömmatningskabel
Tillverkare: Rotec Engineering, Finland .

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

hayabusa 08  
#426937
1482960362_image.jpeg

Japp Danfoss pvg32 heter mitt paket.
Är det så illa så att vi måste byta ventilpaket oxå om vi byter spakar??? 😈 😈

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#426947
Førland skrev:skulle det ikke gå greit å bruke disse spakene fra rotec???
Ergonomisk styrspake med inbyggd elektronik
12/24 VDC, PWM 100 Hz
3 proportionella funktioner och 1 on-off funktion
Inbyggd strömmatningskabel
Tillverkare: Rotec Engineering, Finland .


Som jag skrev innan gillar vi inte utformningen på spakarna, nästan lika klumpiga som de nuvarande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#426982 OK ventilen sitter på skogskran, jag uppmärksammade inte att bilden på spakarna kom från din hytt. Dessa spakar blev väldigt populära när de kom pgav sin ergonomiska utformning, i dem kan också finnas inställningsmöjligheter (beroende på vilket utförande som du har). Håller med dig om att de är lite stora i en trång hytt
De magneter som Danfoss ventilen har är spänningsstyrda, det innebär att du måste ha spakar som matchar den signalen. Det går inte att använda t.ex Rotec spakar då den är avsedd för strömstyrning med PWM signal.
Danfoss har ett spakprogram, men tyvärr inte sk "minispakar" för spänningsstyrning

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426984 Det som gör det knepigt att bygga om dom där är att Danfoss använder bara en magnetventil per funktion medan tex Parker ( som sitter i skogsmaskiner från JD,Komatsu osv ) har 2 magnetventiler per funktion.
Vi har Danfoss 32 på Bräcke harven och vill minnas att det var så att när det är 5 volt på spolen så är ventilen i mittläge,lägre volt så går han ena vägen och högre volt så går han andra vägen....
När det blir knas på en sån där ventil på harven så antingen slår han full back lr full fram på tallriken.
Om jag tycker om tänkesättet?
Nej,borde inte ha lämnat ritbordet :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).