Inomgårdsmaskiner

Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

44 inlägg 28928 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426656 Ta tex,en Fergusson 35:a halvandare den klarar sig både i skogen och allt annat som nämn ovan av axwell och drar nog inte heller mycket diesel på en timme,nu har jag aldrig kollat,men vet att dom är mycket snåla,och delar finns.
Men som Axwell säger man skall allt bo in sig och inte stressa vid ett köp :-BD

Trejon
Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426657 Glömde att tala om du kan skicka ett PM till mig med om du tex,behöver en riktig timmervagn för traktor,vet vad det står en boggie,
beror kanske vad i Medelpad skall flytta.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#426667
hinowa skrev:Ta tex,en Fergusson 35:a halvandare den klarar sig både i skogen och allt annat som nämn ovan av axwell och drar nog inte heller mycket diesel på en timme,nu har jag aldrig kollat,men vet att dom är mycket snåla,och delar finns.


Nja, en MF 35 har med få undantag diffspärr och är inte heller 4wd. Ingenting man vänder "på fläcken"med, dvs bedrövlig vändradie. Minitraktorn snor runt utan omtag på väg där 2 bilar knappt kan mötas i krypfart.

Med halvband blir den än mer otymplig utom att ta sig fram i rätt så djup snö skogen, i normal snöröjning mest ett hinder. Snökätting på 4 hjul räcker långt.
35:an har för få växellägen som dragare, minitraktorn 9 framåt och 3 bakåt (alltid nå´t som passar mot snöslungan, jordfräsen eller timmervagnen).

Ja det är lättare att hitta delar till MF än till BM-traktorerna, där verkar det kärvt.

Bränsleförbrukningen får vi nog svårt enas kring, vet ungefär hur mycket min 135:a drog.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#426669 Går inte 135an riktigt billigt?
Enda nackdelen med 35 och 135 tycker jag är den låga markfrigången.
Men såklart är minitraktorn oslagbar i framkomlighet eftersom den driver i alla ändor...

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426706 Ja klart att det är för och nackdelar med alla maskiner,hur ens marker mm är,och klart att en minitraktor blir lite smidigare med vändradier,
man kan ju använda styrbromsen ibland.En 35:a fraktade min systers man på ett vanligt bilsläp.Går bra också att lyfta upp med en kranbil på flaket om inte det finns tillgång till en lastväxlare.Med en 35:a hittar du redskap som nästan är gratis plogar, slotteraggregat, bakskopor, harvar, även skidor till framhjulen .Tillgången på redskap är nog mer och till en mindre kostnad. Och klart att halvbanden inte behövs vid snöröjning,men det går och du kan braka rätt över drivorna om du vill.En nackdel med en liten bonntraktor är att inte stolen går att vända när man har kran på timmervagn,men allt går.Sedan är det skönare med en hytt på vintern,värme element under sits och på båda sidor,vindrutetorkare,och på sommaren hakar man bara av dörrarna. Jag är nog ett Fergusson fan :grin:

Axwell kollade på dina klipp på Tuben,blev riktigt imponerad!Många som skrattar åt småmaskiner men dom blir lite tysta när dom ser vad man kan göra med en mini maskin! :-BD

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#426717
hinowa skrev:
Axwell kollade på dina klipp på Tuben,blev riktigt imponerad!Många som skrattar åt småmaskiner men dom blir lite tysta när dom ser vad man kan göra med en mini maskin! :-BD


Tack, kul att du uppskattade klippen.

hinowa skrev:Ja klart att det är för och nackdelar med alla maskiner,hur ens marker mm är,och klart att en minitraktor blir lite smidigare med vändradier,
man kan ju använda styrbromsen ibland.En 35:a fraktade min systers man på ett vanligt bilsläp.Går bra också att lyfta upp med en kranbil på flaket om inte det finns tillgång till en lastväxlare.

Visst är det en kompromiss som får vägas utifrån sina tidigare erfarenheter och målinriktning.
När jag köpte 135:an i Matfors ingick hemleverans till mig i avtalet, säljaren skulle frakta den på ett större bilsläp. Sedan han forskat mer i verkliga vikten för traktorn kom han några ggr med demonterbara tbh på sin släpvagn, sen kom traktorn med lastbil. Lossningen lyckades tack vare en bra motbrant och rejäla ramper på lastbilen.
Vid min försäljning kom det en bil med lastväxlarflak och en chaufför som utan synlig ansträngning lyfte snöskopan för hand, han vägde enl. upg. 160 kg. Traktorn hamnade åter på en ny adress i Matfors. :surp:

hinowa skrev:Med en 35:a hittar du redskap som nästan är gratis plogar, slotteraggregat, bakskopor, harvar, även skidor till framhjulen .Tillgången på redskap är nog mer och till en mindre kostnad. Och klart att halvbanden inte behövs vid snöröjning,men det går och du kan braka rätt över drivorna om du vill.En nackdel med en liten bonntraktor är att inte stolen går att vända när man har kran på timmervagn,men allt går.Sedan är det skönare med en hytt på vintern,värme element under sits och på båda sidor,vindrutetorkare,och på sommaren hakar man bara av dörrarna. Jag är nog ett Fergusson fan :grin:

Ja det finns gott om överblivet mtrl. till småtraktorer, varav mycket även passar till 4wd minitraktorer. Stolen är inget större problem på vare sig liten MF eller minitraktor, använder inte originalstolen, kör med sits utan ryggstöd och vänder "på fläcken" vid krankörning och grävning. Stöd för ryggen fås mot ventilpaketets upphängningsanordning. Hade en kort tid snurrbar stol men återgick till den här lösningen.

Betr. hytt så har jag ett mellanting,inte så kul med kondensvattnet som droppade från innertaket på 135:an.
Har bara frontruta och tak samt lite sidovägg, trodde att jag skulle slippa kondensdroppet i nacken men ibland händer det. En lösning på det testar jag nu i halv skala, halva innertaket har klätts med ljuddämpningsmatta, fungerar perfekt utan dropp från den ytan. Borde fungera i alla traktorer med liknande hytter.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/
Det gäller nog att hushålla med batterikapaciteten i dom där äldre maskinerna som ofta har kvar likströmsgeneratorn och ibland plusjord.

Att du är ett Fergusonfan råder det inget tvivel om, heller inte att jag är ett Yanmarfan. :D

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426733 Min väger 1.750Kg totalvikt men vet inte om det är inkls frontlastaren \M/

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#426736
hinowa skrev:Min väger 1.750Kg totalvikt men vet inte om det är inkls frontlastaren \M/

Standardvikt 1465 kg :ugeek: , vet ej om störtbågen är inräknad där... men det bör den vara.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Blivande snickare  
#426739
tallen100 skrev:
hinowa skrev:Min väger 1.750Kg totalvikt men vet inte om det är inkls frontlastaren \M/

Standardvikt 1465 kg :ugeek: , ej om störtbågen är inräknad där... men det bör den vara.

Med vätskor inräknat, tallen? :geek:

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#426741
Blivande snickare skrev:
tallen100 skrev:
hinowa skrev:Min väger 1.750Kg totalvikt men vet inte om det är inkls frontlastaren \M/

Standardvikt 1465 kg :ugeek: , ej om störtbågen är inräknad där... men det bör den vara.

Med vätskor inräknat, tallen? :geek:

Osäker men vätskorna består av.
Bränsle, 34 L
Kylare, 8,5 L
Olja motor, 6,8 L
Olja transmission 30,3 L
Alltså snabbt räknat knappt 80 liter, så det blir ingen större viktökning.

Men med 75% vätskefyllning i däcken blir vikten 1765 kg.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#426778 Tractordata har haft fel och kan ha det igen men här skiljer det en hel del mellan Bensin resp. Diesel, betr. vikten i kg.
I ena fallet Bensin (shipping) 1352 kg och Diesel(operating (fulltankad ?)) 1614 kg.
Men hydraultryck runt 190 bar kan väl inte stämma :surp: :?:

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... sions.html

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#426785
axwell skrev:Tractordata har haft fel och kan ha det igen men här skiljer det en hel del mellan Bensin resp. Diesel, betr. vikten i kg.
I ena fallet Bensin (shipping) 1352 kg och Diesel(operating (fulltankad ?)) 1614 kg.
Men hydraultryck runt 190 bar kan väl inte stämma :surp: :?:

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... sions.html

Jo man får ta det med ett par matskedar salt, siffrorna jag har ska iaf gälla den fyrcylindriga diseln.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426967 Min är en 3 cylindrig diesel,har haft en med en 4:a som jag sålde.
Jag köpte en Terrier ifrån Jockmock av en gubbe i utställningskick en bensinare,den gick som ett skållat troll så man fick stå och köra :lol:
Men den var för fin för mig,och jag drog en vagn med lövruskor till midsommar med barn och vuxna mer var det inte.
Den går nu på Alnön utanför Sundsvall,2 gubbar kom och köpte den och var helt saliga dom skulle ha den till snöröjning i en tomtområde,
Hade lite roligt när dom skulle köra upp den på ett biltransport släp,med vickande flak,gubben åkte ned och upp ned innan han fick stopp
längre fram på släpet. :lol:

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

issa  
#427873 Har du sett en annons på blocket Bm 2254 med takmonterd kran för 60 tusen. Finns i Ljusdal.
Perfekt maskin för dej.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427891 Ang. bm 2254
Har för mig att det stod driftsäker i önskelista;-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).