Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416138 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

klahr  
#426564 Hej
Här kommer lite bilder på mitt hemmabygge.
Bm400 i botten med dumper midja och egenbyggd vagn. Fmv kran.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Blivande snickare  
#426566 Snyggt! Ser kort och smidig ut! :-BD

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

halvproffs  
#426568 Såg väldigt smidig ut! Vill gärna se mer bilder på ditt fina bygge! Blev det plant golv i hytten?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

grålle-68  
#426570 Vi är nog flera som vill se mer , ser fint ut

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

klahr  
#426572 Plant golv i hytten och dubbelkommando.
2spaks ventil paket.
Rulldrift i bak med hydraulmotorer.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#426573 Riktigt fint bygge! ^:)^ :-BD

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426575 Prydligt!
Har du hunnit testa den praktiskt än?
Vad skulle du gjort annorlunda om något?
Höfta en totalkostnad förutom eget arbete?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

hinowa  
#426577 Å vad jag blir imponerad! Måste vara härligt att vara så teknisk att få till allt och snyggt! :-BD
Älskar maskiner av alla slag,men mest mindre skotare :-BD
Finns det goare än en maskin i skogen som luktar diesel

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427290 Ser bra ut. Det blir roligt att se filmen... Jag har tänkt i 15 år på hur man skulle
bygga men att bara tänka räcker inte... Inte pengar och tiden heller. Grattis
till ett fint bygge.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427464 @klahr
Har jag fattat rätt att du sålt TGB912 skotaren efter du reparerat den, och nu byggt en helt egen skotare?
Mycket kul att se att du lyckas få till det så bra.
Om du har möjlighet får du gärna visa mycket bilder och beskriva dina lösningar av te.x. midja, drift osv.
Antar att denna maskin är bättre än TGB912, men berätta gärna på vilka områden.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

klahr  
#429554 Japp precis, har sålt 912an och tog över ett påbörjat projekt med som jag tyckte var rätt bitar. Traktorn fanns och vagn och midja var grundkonstruerat.
Största skillnaden mot 912an är att denna har bättre markfrigång och har manuell växellåda vilket jag tycker i mitt fall är en fördel för den funkar bra både i skogen och på vägen. Dock så hade det varit bra med några extra hästkrafter ibland i riktigt branta backar. Denna maskinen är betydligt lättare också vilket märks i skogen när det blir lite surt. Dock så saknar jag vinchen som jag hade på den förra.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#429781
klahr skrev:Japp precis, har sålt 912an och tog över ett påbörjat projekt med som jag tyckte var rätt bitar. Traktorn fanns och vagn och midja var grundkonstruerat.
Största skillnaden mot 912an är att denna har bättre markfrigång och har manuell växellåda vilket jag tycker i mitt fall är en fördel för den funkar bra både i skogen och på vägen. Dock så hade det varit bra med några extra hästkrafter ibland i riktigt branta backar. Denna maskinen är betydligt lättare också vilket märks i skogen när det blir lite surt. Dock så saknar jag vinchen som jag hade på den förra.


hej på dej har du eventuellt några bilder på midjan

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437293 Hade funderingar på att bygga miniskotare av min ena Myra.
Som ni ser på bilderna är axeln stel, tycker ni det är värt besväret att bygga om till boggi eller bara förlänga bakdelen och köra med 4x4?
Tips och råd tack...

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#437297 Hur är markfrigången på dessa?
Spårningen blir ju taskig med denna maskin som grund om man inte flyttar midjan men då kanske det är enklare att börja med en ny ram att sätta över motor, pump osv till.
En liten maskin blir inte så liten om den genar i kurvor. Ett alternativ skulle kunna vara att göra det till en lunnare med klämbanke baktill.....?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437301 Jo, fast klippmyror har jag redan. varav jag monterat traktorprocessor på den ena.
Förklara gärna vad du tycker jag skall göra för att undvika att den genar för mycket...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).