Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35385 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426412 Men de är som sagt tunga vilket märks väldigt tydligt vid en jämförelse med laminat eller lättviktsditon.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426413 http://www.skogsverktyg.se Vill man köpa på hemmaplan har Sven SugiHara i sortimentet om än i begränsad omfattning. Men han kan säkert ta hem på anmodan.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426414
anersimyra skrev:Men de är som sagt tunga vilket märks väldigt tydligt vid en jämförelse med laminat eller lättviktsditon.

Då lär det bli än mer framtungt med 18" solitt på 560.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426415 Annars är Oregon Pro Lite ett mycket bra laminatsvärd. Tycker man inte att vikten spelar någon roll är ett Oregon Powermatch det självklara valet.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426417
Niking skrev:
anersimyra skrev:Men de är som sagt tunga vilket märks väldigt tydligt vid en jämförelse med laminat eller lättviktsditon.

Då lär det bli än mer framtungt med 18" solitt på 560.
/Niklas

Det blir det ju, jag skulle själv välja Oregon Pro Lite till 560.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426420
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Men de är som sagt tunga vilket märks väldigt tydligt vid en jämförelse med laminat eller lättviktsditon.

Då lär det bli än mer framtungt med 18" solitt på 560.
/Niklas

Det blir det ju, jag skulle själv välja Oregon Pro Lite till 560.


Å det svärdet anser du vara klart bättre än Husqvarnas original?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426423
anersimyra skrev:Vad gäller balans på 550, 346 och liknande ligger sågen med fulla tankar i våg med både 13 och 15 " det är först med 18 " de tippar framåt.


Då kan det ju inte vara stor skillnad på vikten i alla fall.
Senast redigerad av Mangan mån 26 dec 2016, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426424 Jag vet inte om HVA gjort något åt kvaliten på sina svärd då jag slutade att köpa dessa för ca tre år sedan p.g.a usel kvalite.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426426 http://www.hylte-lantman.com/skog-lantb ... 5-quot-1-3 Men det kan kanske vara värt att prova till detta pris.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426428 Jag får slita ut mitt lager av 18" 1,5 mm svärd + kedjor först, innan det kan bli dags för byte.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

SawTroll  
#426450
anersimyra skrev:Annars är Oregon Pro Lite ett mycket bra laminatsvärd. Tycker man inte att vikten spelar någon roll är ett Oregon Powermatch det självklara valet.

Pro Lite er også ganske tunge sverd, til å være laminat - men om det er en ulempe varierer jo med lengde, type (stor eller liten nese, de finnes med begge varianter), og sag-modell - med tanke på balanse. Husqvarna sine egenproduserte 13" sverd er notorisk for lette for en 50cc sag - sagen blir bak-tung, noe som er verre enn (litt) frem-tung.

I tillegg er 13" nesten alltid en ulempe i forhold til 15 eller 16" av andre grunner, så det er ganske uforståelig at flere sagmerker insisterer på at det skal være "standard" lengde på 50cc sager i vår del av verden.

At jobben kan gjøres med 13" betyr ikke at det er optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426466 Smaken är som baken.. :grin: själv anser jag en framtung såg vara i det närmaste obrukbar vid kvistning. Sågkroppens tyngd bakom rotationsaxeln styr till viss del hastigheten vid kvistning. Är sågen framtung förlorar man det momentet. Ju kortare svärd desto snabbare kvistning helt enkelt. Sågen ska alltså hellre vara något baktung.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

MartinH  
#426492 Sen är det väl lite vad sågen klarar av också. Körde min 242:a med 15", 1,3 mm spår, 0.325 och 8 pinnars drivhjul. Det tyckte jag inte riktigt att sågen mäktade med på ett optimalt sätt, det var ganska grova tallar som fälldes.
Körde också med min Stiga SP 52 med 15", 1,5 mm, 0.325 med 7 pinnars drivhjul och den mäktade med dessa träd betydligt bättre, 52 kubiks motorsåg.

Däremot 13", 1,5 mm. 0.325 och 7 pinnars drivhjul på 242:a då blir det en annan spänst i sågen. Varvar på ett helt annat sätt fast hela svärdet är begravet i stocken.

För att se SP 52:an in action sök på Youtube med denna fras "Taking down tree the Swedisch way, fälla träd med säkra hörnet" (det är inte detta bestånd som träden ovan handlar om).

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426495
den här antar jag..

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

MartinH  
#426497 Stämmer bra det. En fin marsdag 2015 utanför Umeå (la upp klippet nästan ett år efter). Gillar denna såg ska jag säga. /MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).