Motorsåg och handhållet

Eia kil.

19 inlägg 5970 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eia kil.

kennethkk  
#426192
1482748327_img_0419.jpg
.Hittade en gammal kil efter min morfar när han var skogsarbetare. Kilen med snöret fick jag lägga upp som jämförelse. Det är nog den mista kil jag har sett.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Eia kil.

axwell  
#426196
kennethkk skrev:.Hittade en gammal kil efter min morfar när han var skogsarbetare. Kilen med snöret fick jag lägga upp som jämförelse. Det är nog den mista kil jag har sett.


Jag är inte helt övertygad om att det är en fällkil för skogsbruk. :???:
Skulle ju även passa vid montering av tex. fönster- eller dörrkarmar. 🧠

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

kennethkk  
#426197 Jag har hittat flera halv kilar som var sågade i så jag tror att han hade dom i skogen på 60-70 talet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

johan eriksson  
#426207 Ingen ovanlig storlek när dom högg med svans, då hade man bara kilen i för att det inte skulle nypa, det var inget fällhjälpmedel då.

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

rikard_e  
#426208 Brukar ha en kort liten kort kil när jag fäller småträd just som sägs här , bara för att inte nypa fast.

Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

halvproffs  
#426218
johan eriksson skrev:Ingen ovanlig storlek när dom högg med svans, då hade man bara kilen i för att det inte skulle nypa, det var inget fällhjälpmedel då.


Så är det, har själv en kvar efter farsan. Även sparat en bågsåg och timmersvans med fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

ananders  
#426245 Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen inte ska klämmas fast.
Senast redigerad av ananders mån 26 dec 2016, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

halvproffs  
#426253
ananders skrev:Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen ska klämmas fast.


Blev det fel nu?

Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

ananders  
#426263
halvproffs skrev:
ananders skrev:Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen ska klämmas fast.


Blev det fel nu?


?

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

bgl  
#426278 I min gamla Skogsdon-katalog från 1971 sidan 89 finns varunummer 2740: "Fällkil av röd nylon. Dimension 45x70mm. vikt ca 20g"
Det är bara att mäta och väga får du se om jag gissat rätt!

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

Blivande snickare  
#426280
ananders skrev:
halvproffs skrev:
ananders skrev:Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen ska klämmas fast.


Blev det fel nu?


?

Tror du tappade ett litet men ganska väsentligt "inte" på slutet ;)

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

kennethkk  
#426282
bgl skrev:I min gamla Skogsdon-katalog från 1971 sidan 89 finns varunummer 2740: "Fällkil av röd nylon. Dimension 45x70mm. vikt ca 20g"
Det är bara att mäta och väga får du se om jag gissat rätt!

Det ska jag göra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

ananders  
#426284
Blivande snickare skrev:
ananders skrev:
ananders skrev:Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen ska klämmas fast.


?

Tror du tappade ett litet men ganska väsentligt "inte" på slutet ;)


Ett ord hit eller dit.... :???:

Avatar Fallback

Re: Eia kil.

Blivande snickare  
#426287
ananders skrev:
Blivande snickare skrev:
ananders skrev:[quote="ananders"]Vi har sådan små kilar på jobbet när vi hugger ädellöv och sätter i när vi kapar stammen så sågen ska klämmas fast.


?

Tror du tappade ett litet men ganska väsentligt "inte" på slutet ;)


Ett ord hit eller dit.... :???:[/quote]
Jo det är inte så viktigt, vi förstår ju varann iallafall. Å halvproffs hade nog glimten i ögat när han skrev det :)

Användarvisningsbild

Re: Eia kil.

halvproffs  
#426300 Ja absolut! Ber om ursäkt om du tog illa upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).