Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35097 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Långt eller kort svärd?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426138 Jag använder 13" till 95%.
Jag må vara konservativ men jag har fått lära mig vila sågen mot stammen samt att ju längre ut mot topptrissan man sågar, desto större risk för kast. 15" är bra att rotkapa vindfällen med. Till syvende och sist tror jag dock att det är en vanesak. Vid kvistning funkar både 13" och 15", men vid fällning har jag bättre koll med 13".

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

SawTroll  
#426141
Mangan skrev: .....

Vad som "räcker" är en sak, frågan kanske borde vara vilket som passar bäst?



Helt enig i det, og i hvert fall her er 13" svært sjelden det som passer best. 16" passer som oftest bedre, selv om det går an å gjøre jobben med 13".

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426211 13 tum, 15 om det skulle så att det är övergrovt. Räcker och är säkrare.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

halvproffs  
#426221 Trådskaparens fråga var; Varför har dom så långa svärd i Amerika för? Har själv funderat lite på det. Ser otympligt ut med så toklånga svärd i mitt tycke. När man ser filmer därifrån så verkar det inte vara så mycket säkerhetstänk. Kollade nyss på reklamfilmen för traktorn som Axwell länkade till. Han som skulle använda motorsågen satte på sig ridchaps :shock:
Själv har jag både 12,13 o 15 tum på olika sågar beroende på användning.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

protwia  
#426232 Använder nästan uteslutande 13". Fullt tillräckligt i gallring och avverkning, sen är det ju mycket smidigare vid kvistning. Kör med 15" i vindfällshuggning.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426252 Amerikaner är som dom är. Det gäller att ha störst och längst oavsett om det är någon nytta med det.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426259 Ja, och i Sverige gäller det att ha 13" oavsett nytta. :)

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Göt  
#426261
Mangan skrev:Ja, och i Sverige gäller det att ha 13" oavsett nytta. :)


Gick på skogsbrukskola i början på 80-talet och det var det de lärde ut då, handlade om säkerhet

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426262 I naturvårdshuggning är 15 " perfekt då bestånden består av allt från tunna slanor till övergrovt.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426265 Och nu har vi använt motorsåg I skogsbruket ungefär dubbelt så lång tid som då. Metoder har tillkommit, teknik har ändrats.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Göt  
#426267 Till och med jag har köpt en såg med 15 tums svärd så världen förändras :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

jannee  
#426270 13 eller 15 tum allt handlar om en vanesak.
När man gått någon/några dagar går det bra med vilket som.
Dock bekvämare att gå från 13 till 15.
Största nackdelen med 15 tum är att det blir betydligt mer att fila efter en stenkänning :oops:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426272
Göt skrev:Till och med jag har köpt en såg med 15 tums svärd så världen förändras :mrgreen:


Bägge fötterna kvar? :)

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

tallen100  
#426292 13 tum räcker gott till det mesta, tänk på SÄKERHETEN :wink:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426296 Tror du det är säkrare med kort svärd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).