Skogsröjning

Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

16 inlägg 8603 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Hugin  
#426106 Väl medveten om alla råd, att vid röjning bara koncentrera sig på konkurrerande träd, och inte lägga onödig tid på att "putsa sly", kan jag inte klara att vara rationell.
Resultatet blir att röjningen tar orimlig tid, samtidigt som tillfredsställelsen av en perfekt ungskogsyta, där tillväxten (säsongen efter) kan beundras utan störande inslag av (inledningsvis) grönsly. Detta innebär således att röjningsarbetet blir onödigt orationellt och tidskrävande - allt för att man är överdrivet "petig" - .
Risken är väl uppenbar, att alltför tidigt undanröjt sly, mycket snabbt kommer att komma igen i form av flergrenat, alltför snabbt röjningsbehov återigen ... .
... Men detta är vad som ger mig njutning, efter röjningen.

Känner någon igen sig?

Tips för att växla till en mer rationell metod, med bibehållet njutningsvärde?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

isteskog  
#426119 Röj tidigt om det är löv! Även om man måste tillbaka efter några år så är det den viktigaste röjningen. :smile:
:geek:

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

jannee  
#426122 Först en rekorderlig brunnsröjning därefter ta HÖGA stubbar, ser visserligen ut som f*n gått fram men det blir bra .
Rena vansinnet att ta korta stubbar, först sågar man ofta i sten (egen erfarenhet) dessutom blir det massor av rotskott och dess växer fortare än vad man kunnat ana.

Användarvisningsbild

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

sundelius  
#426134 Jag känner igen mig Hugin :oops:

Användarvisningsbild

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

machonisti  
#426142 Förr höll jag på med kortstubbsröjning, nu har jag övergått till jannees modell.

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Kalleskog  
#426143 Rolig tråd! Jag känner igen mig alltför väl som trädgårdsmästaren i röjningsskogen. Vet att det jag gör inte är särskilt klokt men vill att det ska vara snyggt när jag är klar med en röjning. Försöker att såga av slyet ca 20 cm upp för att det då blir lättare vid röjning två när en hel buske med sly ska röjas bort.

När ni talar om höga stubbar vilken höjd menar ni då? Vad är vinsten med att såga av slyet högt? Buskar inte stubben upp sig eller är det till om med så väl att stubben dör?

Användarvisningsbild

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

JensSkoog  
#426164
sundelius skrev:Jag känner igen mig Hugin :oops:

Jag også. :mrgreen:
Men det blir vackert :-BD

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426171 Visst är det så, man är rädd om de små plantorna. Vid första brunnsröjningen använde jag t.o.m. en grensax för att ta löven som stod helt tätt mot plantan. Då var man också tvungen att lämna korta stubbar. Jag ser också att i den efterföljande röjningen, som sonen gjorde med höga stubbar, har inte björken kommit tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

bjed0001  
#426173 Nä här gör du en tankevurpa. Först måste du mentalt bestämma vilka konton din arbetstid ska belasta. Eftersom du tycker att det är roligt så säger vi halva din arbetstid belastar nöjeskontot tillsammans med skidåkning kanske och annat onyttigt. Den andra hälften belastar företaget/skogsbrukandet och vipps är den tiden väldigt rationellt utnyttjad med tanke på hur mycket du röjer. Så kör på som du brukar!

Kan man inte belasta "nöjeskontot" så är sällan det självverksamma ekonomiskt försvarbart [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Eremiten 74  
#426174
jannee skrev:Först en rekorderlig brunnsröjning därefter ta HÖGA stubbar, ser visserligen ut som f*n gått fram men det blir bra .
Rena vansinnet att ta korta stubbar, först sågar man ofta i sten (egen erfarenhet) dessutom blir det massor av rotskott och dess växer fortare än vad man kunnat ana.

Vad räknas som höga stubbar ? Varför blir det mindre uppslag med denna metod ?

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

ÅsaNisse  
#426175 Jag testade att köra "höga stubbar" för ett par år sedan i en gudrunplantering. Kan inte säga att jag blivit nöjd med resultatet för nu när jag ska röja igen och kapa under busken så får jag en rishög som är lika hög när den ligger ned som när den stod. Det blir bara en massa merarbete för att kapa sönder busken så det går att ta sig fram. Ska säga att det är ett ganska fuktigt område där jag lämnat mycket björk för att suga vatten. Tror jag ska fortsätta med lågstubbar för då blir det inte så grova stammar att kapa heller. Bara många och klena.

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Lindianerna  
#426177 Ja sågar också höga stubbar. I knähöjd tar jag dom. Det blir ju mycket lättare att rikta och få ner trädet. Och man slipper stensågningen.
Denna metod har dock varit extremt bespottad av markören i vårat SBO.

Erkänner också att jag sågar mycket sly i onödan... men det blir fint :grin:

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426180 Låga stubbar har gått i arv :mrgreen: Farsgubben var mycket tydlig om vikten av låga stubbar.
Det man fått i sig vid köksbordet sitter kvar.

Användarvisningsbild

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

Pannben  
#426183 Visst känner jag igen mig :oops:

Men den stora fördelen är att man inte behöver åka så långt i världen för att se något vackert. Det räcker med att gå ut i sin skog. Dessutom värmer det själen så mycket när man ser resultatet så det blir ett rent nöje att fortsätta med arbetet :P

Jag har tyvärr inga tips att ge för effektivisering. Jag har röjningen som mentalt avbrott från övriga vardagen som jag försöker unna mig att ta mig tid till. Det blev iaf 2 tankar i förrgår och 3 igår.

Avatar Fallback

Re: Att inte bli trädgårdsmästare i skogen ... , !?

jannee  
#426185 Ni kan vara lyckliga som har tid att städa och göra det precis så fint som ni vill ha det. Att ni sedan gör en massa onödigt är ganska oväsentligt, viktigast är att ni blir nöjda.
För övrigt förklarade en gammal skogvaktare (Karlsson från Gullabo), att det är lite av att bita sig själv i svansen om man städar i skogen, desto slarvigare du är desto bättre mår på naturen (skogen) men inte minst det vilda.
Detta var visserligen på 70 talet men gäller nog även idag.
När du röjer går du bara med motorsågen och sågar i midjehöjd av allt som ska bort - innan röjsågens genombrott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).