Skördare

Valmet 901 rotation hytt

7 inlägg 2662 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901 rotation hytt

avverkning  
#426073 Har fått problem med svängning höger på hytten!
Någon ide vad det kan vara :oops:
Indikerar teleskåpsgivare men har ingen ide var dessa sitter



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 rotation hytt

skogsjan695xl  
#426137 Spelar det nån roll om hytten är långt till vänster, rakt eller något till höger? Går den sakta?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 rotation hytt

avverkning  
#426166 Det går bara att rotera vänster åt höger är den stendöd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 rotation hytt

skogsjan695xl  
#426172 Går det stångsköra den genom den lilla knappen som sitter i magneterna?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 rotation hytt

JoTh  
#426186 Teleskopgivare klingar inte igenkännande. Men det kanske är en riktigt gammal maskin? 901 säger inte så mycket för mig, då de har tillverkats från 1984 och modellen finns fortfarande kvar som ny maskin. Men under många år så har det i suttit tre induktiva givare på svängfunktionen.
Det har funnit möjlighet att kolla hur dessa funkar i felsökningen från gamla maskiner med VMM system och framåt. En mittreferensgivare som sitter bakåt på svängkransen, om du lyftar hytten. Den fungerar som det låter! Ger referens då maskinen svänger förbi mittpunkten och ger en nollning på räknarvärdet. Måste funka för att det skall bli rätt så ändlägesräddningen inte skall gå in felaktigt. Sedan sitter det två induktiva givare som sitter ungefär vid bakre vänstra hyttinfästningen på svängplattan, vilka räknar upp och ned beroende på åt vilket håll man svänger. Inte helt ovanligt att mittreferensgivaren lossnat, eller skruven den skall indikera mot har gått av, eller så är det kablage eller givarfel. Men brukar vara enkelt att konstatera genom att kolla i maskinens felsökning, bara man vet hur det fungerar. Går också att stänga av denna nedrampning i styrsytemet för att enkelt konstatera om det är det som är orsaken, men det görs på lite olika vis beroende på vad det är för styrsystem och årsmodell, men principen är den samma sedan VMM2000 och många år frammåt i tiden.Logga in med högre service behörighet typ 7716. Och gå därefter till meny basmaskin och givare tror jag det ligger under.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 rotation hytt

skogsjan695xl  
#426191 Teleskopgivare säger mig nått att det är en gammal kran, 998 kanske? Kan ju vara möjligt det satt nått på kran så inte man körde i bakänden på bommen rakt i huven. Den tar ju endast i på höger sväng.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 rotation hytt

avverkning  
#426223 Var och testade idag och helt plötsligt funkar allt igen :smile:
Årsmodell 96 förresten och 998 kran
Får prova att köra och se om det dyker upp igen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).