Skogsekonomi

Uttag från skogskonto

12 inlägg 17628 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uttag från skogskonto

Clisse  
#425804 Finns säkert flera trådar med denna fråga men inte det klara svaret att finna tar ett exempel kan man ta ut pengar på Skogskonto och använda dom till vad som helst tex betala skulder mm har så man kan ha räntefördelning å vad blir då skatten är ny med detta få alla tips mottages gärna



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Vedproducent  
#425805
Clisse skrev:Finns säkert flera trådar med denna fråga men inte det klara svaret att finna tar ett exempel kan man ta ut pengar på Skogskonto och använda dom till vad som helst tex betala skulder mm har så man kan ha räntefördelning å vad blir då skatten är ny med detta få alla tips mottages gärna

Är det avdragsgilla kostnader så blir det ingen skatt. i övrigt kan du använda pengarna till vad du vill. Med räntefördelning så är skatten 30 procent kapitalskatt. Annars blir det inkomst av tjänst och då beror det på din övriga inkomst.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Elias Granqvist  
#429485 Tanken med pengarna på skogskontot, är att de skall användas till skogsbruket. Det är dock ingen strikt regel och Skatteverket bryr sig normalt inte så mycket om att kontrollera saken.

Avatar Fallback

Re: Uttag från skogskonto

Tuss  
#429536 Om man har ett underskott i verksamheten efter tio år på ex 100 000 kr och samtidigt har 100 000 kr på skogskontot efter tio år, kan man då ta ut dessa 100 000 kr från skogskontot och kvitta dom mot underskottet - dvs få dessa pengar utan att skatta för dom?

Avatar Fallback

Re: Uttag från skogskonto

jannee  
#429543 Ja

Avatar Fallback

Re: Uttag från skogskonto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429604 Tanken med skogskonto är att man skall kunna jämna inkomsterna - som skall gå till bla mjölk o smör - mellan åren, och inte få hög marginalskatt ett år. Man vill inte att det skall göras många små, ineffektiva, avverkningar bara av skatteskäl.

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Tomas88  
#689884 Vill bara få bekräftat så jag förstått detta rätt.
Man behöver alltså inte ta ut pengarna från skogskontot samma år som man har utgiften för att undvika skatta på uttaget?

Tex om jag haft utgifter på 10 000 kr i år och inga inkomster och tex har utgifter på 5000 kr nästa år också utan inkomster. Kan jag då plocka ut 15000 kr från skogskontot nästa år utan att skatta på beloppet?

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Vedproducent  
#689887
Tomas88 skrev:Vill bara få bekräftat så jag förstått detta rätt.
Man behöver alltså inte ta ut pengarna från skogskontot samma år som man har utgiften för att undvika skatta på uttaget?

Tex om jag haft utgifter på 10 000 kr i år och inga inkomster och tex har utgifter på 5000 kr nästa år också utan inkomster. Kan jag då plocka ut 15000 kr från skogskontot nästa år utan att skatta på beloppet?

Du redovisar uttaget samma år som du tar ut pengarna. Men har du som i detta fallet sparat ett underskott på 10000 kr förra året och en utgift på 5000 kr det året uttaget görs och du tar ut 15000 kr så hamnar du på nollresultat och då blir det ingen skatt.

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Tomas88  
#689890 Tack för snabbt svar!

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Vedproducent  
#689891 Sen ser jag inga fördelar med att samla på sig underskott om det finns pengar sparade på skogskontot. Lägsta uttag är 1000 kr men annars är det ju skogskontot till för att jämna ut resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Tomas88  
#689943 Nja, om man inte är i behov av pengarna men samtidigt vill ha de säkra (statlig insättningsgaranti) så kanske det inte är så dumt alternativ att låta de ligga. Inte många sparkonton som ger mer än 0,8% ränta.
Men visst är man långsiktig så är väl börsen ett bättre alternativ.

Eller missar jag något?

Användarvisningsbild

Re: Uttag från skogskonto

Mellberg  
#689972 Om man gott om eget kapital(privata pengar) med noll avkastning, kan man lägga in dessa i verksamheten. Detta blir då ett underskott som ackumuleras över tid. Men är en tillgång och skattade pengar eller hur.

Skogskontot är oskattade pengar och räntan där läggs till kontot och beskattas först när uttag sker. Så beroende på skattesats har du bättre avkastning på eget kapital än 0,8%

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).