Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Norlett

7 inlägg 14815 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga Norlett

j-eg63  
#425709 En -80 tals Snowblaser 10/33 med Tecumseh motor :surp: . Svårstartad ger smällar från ljuddämparen när den är kall :surp: Har bytt stift bra gnista Är det förgasaren som orsakar detta ? Blir väl en fråga till Totte eller någon annan av experterna på forumet



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Norlett

totte  
#425715 Skulle nog börja med att kolla ventiler och ventilspel, eftersom den skjuter i ljuddämparen. Inte så lätt att diagnostisera sånt här över Internet.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Norlett

j-eg63  
#425733 Har öppnat sidoluckan ser fjädrarna o att ventilstängerna rör sig när man drar runt . Totte du nämnde i en annan tråd ventilspel 0.15 respektive 0.20 mm. Ser inte ut att det går att justera dessa ?:surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Norlett

Pabene  
#425803 Jag kan mest om Briggs motorer. Där justeras ventilspelet så att om det är för litet, slipas ventilskaftänden, tex i en verktygsslipmaskin. Om det är för stort spel så ska man fräsa ned tätytan i ventilsätet så att ventilen "bottnar djupare".
Jag tror att det är på samma sätt med Tecumseh.
Ventilspelet skall mätas med vevaxeln roterad till ett läge där kolven passerat övre dödläget och gått ner ca 6 mm (1/4") och båda ventilerna skall vara stängda.
Jag har uppfattningen att de här enkla och billiga motorerna är förvånansvärt driftsäkra . Normalt håller ventiler och även annat i motorn bra, under hela motorns livslängd om man bara byter olja ibland. Men de tål inte för mager bränsleblandning och etanol som kom i bensinen här i Sverige, har orsakat många problem. Etanolen gör att det gummi som användes i membran och O-ringar, sväller upp och det leder till driftstörningar.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Norlett

totte  
#426024 Instämmer, har inte koll på siffrorna för Tecumseh, men det som duger för en B&S bör funka lika bra där. Som sagt, justering genom avslipning. Har inte testat, men ett platt diamantbryne borde fungera med lite tålamod.

Driftsäkra är dom vanligen. Ventilspelet är en svag punkt, främst på 190xxx-serien (8 hk) av Briggs, där ventilsätena sjunker in i cylindermetallen. Ingen aning om det är ett problem på Tecumseh, men kolla att det i alla fall finns ventilspel.

Tecumseh är mycket känsliga på för låg oljenivå. Kör man med för lite olja så kommer vevstaken ut i sidan på blocket, Det är inte fråga om om, utan när.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Norlett

Pabene  
#426035 Först, jag hade fel i inlägget om vilken ventil som tillåts "pysa", det ska vara insugsventilen. Det är 25 år sen jag renoverade en 8 Hp Briggs. Nu letade jag fram manualen och där står den här funktionen under "Easy-Spin" starting. På dyrare motorer finns en motsvarande easy-start-lösning där centrifugalvikter styr tillbaka pys-funktionen när motorn går igång. I det fallet påverkas avgasventilen. Slutsats: kontrollera alltid kompression genom att dra motorn baklänges.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Norlett

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426044 Jag uppfattar det som att det bara är när den är kall som den är svårtstartad och smäller?
Isåfall tror jag inte att det beror på för litet ventilspel, då skulle det bli än värre när motorn blir varm.
Om det finns chokespjäll på den så kolla att den stänger ordentligt, om det bara finns primer så kolla att den verkligen sprutar in bensin i förgasaren.
Om de sakerna är OK så är det nog smuts i förgasaren, har den stått med gammal bensin i sig eller varit tömd under sommaren? Har felet kommit plötsligt?

Edit: Som totte säger, kolla oljenivån sen, de är kinkiga med det. Ska alltid vara nära max-strecket. Jag har också en Tecumseh i min slunga, det är bra motorer om man bara ser till oljenivå och att inte ha för höga maxvarv på dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).