ATV och UTV i skogen

Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

16 inlägg 19456 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#422902 Hej

Har nyligen köpt min första fyrhjuling, vilken blev en Yamaha Bigbear 350 -97 och har i princip inte hunnit köra den ännu så jag har några riktiga nybörjarfrågor! Fyller på tråden senare med fler funderingar.
Min maskin har (såvitt jag vet) fem växlar framåt + back. Halvautomat med fotväxel. Ser på andra inlägg att många även verkar ha hög-låg-växel, har jag missat något reglage eller?
Hur ska jag handskas med växellådan? Ska man alltid starta på 1an och sedan peta växlar uppåt (och neråt igen) vartefter hastighet/belastning eller ska man välja en växel som man sedan kör på, typ som åkgräsklipparen och snöslungan?

Tacksam för svar!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

mullhytting  
#422916 Grattis till en bra fyrhjuling. Lägsta växeln på min är krypväxel, så om du kör i skogen med lass så är det den som gäller, annars bara köra som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#422930 Ok, men om du bara ska skjutsa dig själv utan last, startar du på 2an då eller? Jag tänker att man ska skona slungkopplingen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

tallen100  
#422933 Hög och lågväxeln har du väl i spaken för backen, spaken har tre lägen, längst fram=hög, i mitten=låg, bak=back.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#422939 Om jag räknar nerifrån på fotväxeln så har jag R-N-1-2-..5

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

tallen100  
#422942 Har du inte en spak ovanför startkåpan på vänster sida för backen m.m.? så satt det på dom lite äldre iaf.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#422944
1481458542_img_0139.jpg


Njae..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

tallen100  
#422963 Nä där satt ingen spak :???: , det gjorde det på dom äldre. Ja då vete f..

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

mullhytting  
#422982
keihin skrev:Ok, men om du bara ska skjutsa dig själv utan last, startar du på 2an då eller? Jag tänker att man ska skona slungkopplingen...

Ja precis

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

Aayden  
#422997 Nu kanske jag är ute och cyklar lite men är det inte så att Big bear inte har hög och låg växel utan det är Kodiak och grizzly som har det, dock ska sägas att det var 17 år sedan jag körde den :oops:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

totaya79  
#423038 Min -87 Big Bear 350 hade precis som tallen 100 säger en spak under vänster handtag med B-L-H. Och 1-5 på fotpedalen. Mycket bra hjuling. Mycket bra utväxling på den. Har/hade inga problem med fem fasta växlar, hade det funnits som alternativ då jag köpte min Grizzly 450 hade jag alla dagar tagit det över variator. Enda jag saknade på B-B var låsbar difflåset i fram axeln. TDC difffen imponerade sällan. Lycka till. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#425676 Fick med ett "ämne" till plogblad vid köpet, detta har jag nu byggt om lite så man kopplar fast på dragkulan bl.a.
Funktionstestade lite förra helgen och det gick över förväntan!
Däremot lite frågetecken ang Warn-vinschen som sitter fram. Den har ett vred intill rullen där man "frisläpper" så man kan dra ut lina för hand, sen ställer man på "engage" så drar den in o ut via reglaget på tanken. Den lyfter plogbladet utan problem men när jag släpper reglaget så åker plogen ner igen. Dvs. jag måste hålla in reglaget medan jag backar och då blir det överbelastning såpass att lysena nästan slocknar...
Har jag ställt in vinschen fel? Är det någon spärr i den som är trasig? Brukar de gå laga eller köper man en ny vinsch?

Bif en bild från testplogningen!

1482473099_img_0151.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

Simon.M  
#425729 Är något fel på den den ska ju låsa i det läget när du släpper knappen

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

keihin  
#429291 Har fått till svar nu att min Warn A2000-vinsch inte har någon broms = därför åker plogbladet ner igen. Enklast är väl att byta ut den då? Tips på vilken vinsch jag ska ha? (Prisvärd modell som klarar hålla upp plogen)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor ang Yamaha Big Bear 350 -97

axwell  
#429303 Motsvarande elvinschar finns på Biltema 800 kr eller Jula 1000 kr, båda/alla är långsamma i den prisklassen.
Fjärrmanöverdonen som följer behövs inte, anslut som warnvinschen.
Använd redan från start en syntetlina annars får du repor på rullarna i styrgrinden, den håller längre än stålwire för ploglyftningen.
Biltema har i katalogen en "ploglina"( 15-387) på 1,5 meter för 80 kr, billigt att byta men hittar den inte med deras sökmotor.
http://www.biltema.se/sv/PAXNews/V-1/Sy ... 000039662/
Syntetlinan på 15 meter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).