Skogsekonomi

Julgranar som business

22 inlägg 21840 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Julgranar som business

Torbjörn Johnsen  
#420639 Nu närmar sig jul och julgranstider. Den skogliga kopplingen av julgranar är ju ganska uppenbar och en av julgraneriets baksidor har diskuterats i tråden om att Var femte julgran tjuvhuggen.

Om man tittar på julgransanvändningen i Sverige så är det ju så att det importeras stora mängder med julgranar till det här landet. Snacka om att gå över ån efter vatten! Det som imorteras är främst odlade s k ädelgranar typ Abies Nordmaniana från framför allt Danmark och Tyskland och i något fall även från Polen och Baltstaterna. Det finns en del odlare i södra delen av Sverige men det odlas inte tillräckligt för att täcka den svenska marknaden.

Man kan ju fråga sig varför det är så stort glapp mellan efterfrågan och den lokala tillgången? Det borde ju kunna vara god business för fler att odla julgranar. Slutpriset till kund är högt och kan man tack vare att man har sina marker i närheten av någon tätort nå långt ut i förädlingskedjan så borde det finnas goda marginaler i denna verksamhet. Varför odlas det då inte fler julgranar i Sverige?

Ett problem tror jag är att det är en "gröda" någonstans mellan jordbruk och skogsbruk. För lantbruket blir det en "lång gröda" som det tar 7-8 år innan man får skörda. Det innebär att affärsmodellen blir avsevärt annorlunda än vad den gör för det traditionella odlandet.

Ser man julgranarna ur ett skogsligt perspektiv tror jag det stupar på intensiteten i skötseln. Julgransodling är mycket krävande och kräver stor kunskap och påpasslighet för att det ska fungera överhuvud taget. Det ska vara rätt klimat och jordmån. Odlingen måste skyddas för konkurrens av gräs, vilt och andra skadegörare. Ska man få en hög andel högkvalitativa granar att sälja ska de dessutom skötas på individnivå med beskärning och trimning. Här finns ett exempel från USA (där man t o m odlar tallar som ska bli "julgranar"): Tall som julgran

Pratar man om julgransodling med skogsägare så brukar det inte dröja länge förrän ordet "kraftledningsgata" dyker upp och det kan ju te sig naturligt att använda mark för julgransodling som inte kan användas till annat skogsbruk. Och gäller det vanlig gran kan det ju fungera bra om man kan hålla efter rådjuren och de inte växer för fort. Men ska man odla seriöst så måste nog odlingsplatsen väljas för att det ska vara så optimalt som möjligt och då tror jag att det snarare handlar om bra åkermark än skogsmark.

En som har bundit ihop hela kedjan är Anna Benson (som har skrivit "Julgransboken") i Stockholm. Hennes familj har odlat granar under många år i Småland och sedan sålt dem i Stockholm. Anna har tillammans med sin bror startat upp företaget Smålandsgran som erbjuder hemleveranser av julgranar och julpynt i Stockholm och flera andra städer. Enligt Anna så finns det inte tillräckligt med svenska granar och familjens odlingar räcker inte till för att klara de egna behoven längre.

För den som har sin gård där det är lämpligt klimat att odla granar och inte minst för den som har sina marker i närheten av större samhällen och städer så finns det definitivt en god affärsmöjlighet i julgranar. Med hjälp av kunskap och intensiv skötsel kan man få upp en rejäl hektaromsättning på lämplig mark förutsatt att man också får till en fungerande marknadskanalen.

Som inspiration skickar jag med några bilder från en "julgransmässa" som jag besökte tidigare i år:



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

adahlm  
#420644 Intressant läsning. Några frågor..

Hur många plantor kan man sätta på en ha gammal åkerjord? Hur stort är svinnet i medeltal, dvs. hur stor % måste man skrota av olika orsaker? Vad betalas det för en odlad gran vid partihandeln?


Och vad i tusan gör den där maskinen på bilden? Finns det specialmaskiner för klippningen?

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

jannee  
#420649 Julgransodling är en verkligt lönsam "bransch"
Avgörande är hur rymligt samvete julgransförsäljaren har.
Bo-Egon Nilsson, Annas far höll tidigare även på med bärodling (jordgubbar), men numera bara gått över till julgransodling och egen försäljning i Stockholm.
Förekommer eller har förekommit att danska/polska julgranar i Sverige sålt som svenskodlade. Dessa granar har avverkats tidigt och nästan tappat barren INNAN de blivit klädda,

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Niiiklas  
#420680 Vi säljer runt 1000 granar om året, samtliga odlade hemma på gården. Vi säljer direkt till kund i Kalmar! :-) vi odlar även kungsgranar själva. Men de flesta vill ha en vanlig gran!

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Torbjörn Johnsen  
#420685 En annan intressant grej jag såg på julgransmässan var hur man kan sälja inte bara pyntegrönt (grenar av främst ädelgran) utan div annat från skogen som drivna florister och heminredare tycker är snyggt att använda i olika kreationer. Det kan vara svårt att som skogsägare se och förstå hur det som är trivialt och vardagligt i den egna skogen kan bli till värdefulla och genuina inrednings och utsmyckningsdetaljer. Framför allt kan man göra underverk med en snygg förpackning (ännu en förädlingsmöjlighet för dåligt virke!) som ni ser på bilden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420707 I norge heiter det julatre, og både gran og furu blir brukt, brukast da berre gran i Sverige siå det heite julgran

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Älgfoderodlare  
#420726 Det är ju vissa problem med hur o var man kan odla vissa av de nu mest efterfrågade gransorterna som ex. Kungsgran.
Det finns ju alternativ av granar som kan gå bra även på andra platser i Sverige, men de hör man inget om. Lite därför jag provar med Sibirisk gran, Balsam gran, Sitka gran, Kaskad gran o några fler sorter som är stora i bl.a. USA. OM de går till sig, kan man ju även hoppas på att få till fröträd för framtida härdigare träd som går att odla på fler platser. Lite roligt att prova något nytt.

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Göt  
#420728 Det här vore nog något för skogsforum att göra ett reportage om

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Fredrik Reuter  
#425683 Julgranar i storstäderna har blivit big business och priserna har skjutit i höjden det senaste: http://www.di.se/nyheter/priserna-pa-ju ... xploderar/

Vi köpte en kungsgran på Jem & Fix i år, på drive -199 kr. Kanske var maxantal per kund, annars hade man kunnat fyllt en lastbil, dragit till STHLM och skärt emellan... :lol:

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Larsi  
#425690 Intressant läsning
Vad var julgransmässan för inte var väl den i Sverige??
God Jul på er alla på forumet
Mvh Lasse

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Torbjörn Johnsen  
#425713 @Larsi julgransmässan var i Danmark någonstans på Fyn.
Den lockade även svenska odlare enligt uppgift.
God Jul!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Torbjörn Johnsen  
#506508 SLU i Alnarp skriver i sitt senaste nyhetsbrev om en doktorsavhandling om svensk julgransodling. Det är en forskare som heter Martin Persson som gjort Sveriges första avhandling om julgransodling och han ställer lite samma frågor som i trådstarten:

– Det är märkligt att Sverige, som är ett så utpräglat skogsland, inte ens är självförsörjande på julgranar


Han skriver även att det helt saknas statistik i Sverige om julgansodlingens omfattning. Varken Skogsstyrelsen eller Jordbruksverket har en susning om hur många odlare som finns eller hur många granar som produceras.

Jag vidhåller fortfarande (nu med stöd av en doktorsavhandling :mrgreen: ) att julgranar är en bra affärsmöjlighet för svenska jord- och skogsbrukare.

Läs mer i SLUs nyhetsbrev här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Norrtälje  
#540689
Niiiklas skrev:Vi säljer runt 1000 granar om året, samtliga odlade hemma på gården. Vi säljer direkt till kund i Kalmar! :-) vi odlar även kungsgranar själva. Men de flesta vill ha en vanlig gran!


Berätta om ekonomin och vilka maskiner ni kör med?
Sett att Sv. skogsplantor säljer "dansk julgran" men var kommer era plantor ifrån?

Vi har i familjen ca 5 hektar åker/bete utanför Sthlm som väntar på någon lagom intensiv gröda som samtidigt fordrar minimalt med maskiner så givetvis har tanken om julgranar slagit mig.
Det som inte lockar är att bli torgförsäljare eller på annat sätt kämpa med försäljning så jag tänker mig följande affärsidé:

Hägna ett mindre område med riktig grind, typ självstängande dagislås.
Sätt Kungsgran i omgångar, lite vartannat år.
Röjer med gräsklippare och trimmar vid behov.
Öppna för självplock åt närboende en kort tid i december, samtidigt försöker man hålla det lite hemligt för utsocknes.
Skylta tydligt vid grinden med regler, pris och Swish-nummer.

Naiv idé då julgranstjuvar kommer sopa rent eller vad tror ni?
Jag ser att häromkring Stockholm så törstar folk efter helgupplevelser och gärna något som underhåller barnen en stund så idén i teorin tror jag mycket på. Samtidigt som man säljer sin gröda till högt pris och på ett ganska automatiserat vis så säljer man en familjeupplevelse. Eller högt pris behöver det inte vara eller upplevas som. Säg 2000plant /ha 150:- styck slutpris i genomsnitt efter någon % förluster och utpris på kanske 175-200:-.
Höftar till med 8år till skörd, det är ju 37500:- per hektar och år i potentiella intäkter vid en försäljning på 250st/år vilket jag bedömer som rimligt antal att kunna nå för vår del. Plant och stängsel ihop med lite skötsel lär få gott om plats i ett sådant ekonomiskt utfall.

Såg den här idag, där snackar vi trist utfall.
https://www.blocket.se/stockholm/Julgra ... 3.htm?aw=1

Vi har ca: 350st granar kvar på grund av en felbeställning. Ungefär hälften rödgran och andra hälften kungsgran lyx. Samtliga granar är av väldigt hög kvalité.

Vi behöver bli av med dessa snarast möjligt.
Fungerar bra som t.ex.
Ved, brasved, pellets, spillved, eldning, julgran, virke, träd, etc...

Hjälp oss att få tillbaka en del av våra utlägg, vi tänker att ca: 20-50kr/gran kanske kan vara ett skäligt pris.
Ring gärna, vi är öppna för förslag, det vore synd att slänga de på tippen.
Inköpspriset inklusive transport var 130-280kr/st.


Ställer mig tveksam över inköpspriserna då jag aldrig köpt en gran i hela mitt liv, köper folk verkligen rödgran för över 200:- och kungsgran för 500:- ??
Lite krasst men av annonsen att döma gjorde dom det inte i år. En förening som har otur när dom tänker drabbar oskyldiga barn så medlidande har jag svårt att känna här.

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

jannee  
#540693 Är inte så lite arbete med att få fram fina julgranar, ja sådana som kunderna är ute efter.
Räknar du timpenning blir den inte hög, visst du kan få en "hög" inkomst/ha, men allt är inte guld som glimmar
https://www.facebook.com/KIT.Sverige/vi ... 683099898/
http://www.ehandel.se/Granar-pa-natet-v ... 11897.html

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Hema  
#540828 Jag trodde att man fällde granarna med röjsåg?

Men det borde väl finns möjlighet till självplock likt majs, men man får nog ha bestämda öppettider och erbjuda säckning av granen.

Sedan vore det nog inte fel att erbjuda fina plastgranar, då det verkar som om fler o fler vill ha "granen" klädd redan vid första advent, för att sedan rensa ut den under mellandagarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).