Motorsåg och handhållet

Manuella röjningsredskap

65 inlägg 46052 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275431
Hema skrev:Röjyxa vs. röjyxa
Bild

Bild

Har de båda samma arbetsområde och det bara är en fråga om smak o tycke eller?
Jag upplever den första lite klen att ta på större sly.
Samt när man byter blad på den samme, är det bara att sätta bågen i skruvstädet?


Den övre bilden är väl en röjyxa och den nedre bilden en röjkniv? Den sistnämnda typen brukar bl.a. benämnas Vassen eller Vetlanda-risk.

I alla fall minns jag att som 11-åring träffade jag smalbenet med en röjyxa (typ övre bilden). Men då den vassa delen är något infälld, så blev det bara två rejäla blåmärken på smalbenet... En viss skillnad mot vad som hände ca 28 år senare viewtopic.php?f=12&t=5143&st=0&sk=t&sd=a&start=27
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275440 Flera kallar den undre för röjyxa också, men det kanske är fel. Men då vet jag.
Din skada lät inget vidare. Men du fick ett snyggt ärr? :)

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

JensSkoog  
#275452 Vi kallade den undre för en "ryddesigd" eller "krattsigd". Var en favorit när man skulle hugga grenar från sälg, asp och björk til korna!

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275471 Ja det passar den nog finfint till.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275476
Hema skrev:Flera kallar den undre för röjyxa också, men det kanske är fel. Men då vet jag.
Din skada lät inget vidare. Men du fick ett snyggt ärr? :)


Tja, skönheten ligger ju i betraktarens ögon, men ett rejält ärr är det onekligen. 8)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

JensSkoog  
#275481
Niking skrev:Tja, skönheten ligger ju i betraktarens ögon, men ett rejält ärr är det onekligen. 8)
/Niklas

Om man nått tjugoårsåldern utan å ha några ärr efter yxa och såg eller andra verktyg, så har man inte varit ung, och om man inte känner i kroppen att man har tagit i så det holler när man är sextio, så har man inte levd als! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275482
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Tja, skönheten ligger ju i betraktarens ögon, men ett rejält ärr är det onekligen. 8)
/Niklas

Om man nått tjugoårsåldern utan å ha några ärr efter yxa och såg eller andra verktyg, så har man inte varit ung, och om man inte känner i kroppen att man har tagit i så det holler när man är sextio, så har man inte levd als! :grin:


Säg det till unga dataspelare...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340511 Wranglis har en video om en gammal röjkniv

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421460 Finns det något bra hölster för att smidigt kunna bära med sig en röjkniv i bältet?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424074 Testade idag att röja med min Schweiziska slykniv http://skogma.se/b2c/Servlet?page=order ... tIndex=363

Den visade sig vara en trevlig bekantskap, bara den hålls vass. (Den var rätt slö vid leverans, så det var lite pyssel att få den vass). Böj med ena handen det sly som ska huggas och hugg sedan i böjen, så avverkar den bra, tycker jag.

Det finns ett hölster att köpa till, vilket är klokt. Då kan slykniven hänga i bältet när den inte används.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 22 dec 2016, 19:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425553
Niking skrev:Finns det något bra hölster för att smidigt kunna bära med sig en röjkniv i bältet?
/Niklas

Eftersom inget förslag inkom, så fick jag göra en beställning hos den lokala skomakaren. 120 kr fattigare blev jag på den beställningen.
DSC_0269.JPG
DSC_0270.JPG

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#425579 Nöjd med röjkniven, går i köptankar, men tycker den är lite löjligt dyr, inte direkt en Wetterlingsyxa eller motsvarande.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425591 Tja, det stora problemet med röjkniven har varit att den hittills inte har haft ett hölster. Därmed har den inte kommit med ut på några promenader i den egna skogen. Därför har jag svårt att uttala mig om hur vida denna enhands-röjkniv är bra eller ej. Dock får man se till att hålla den vass, vilket den trots namnet inte var vid leverans.

Ska nog tillverka några runda striglar, så att jag även kan strigla böjen på röjkniven. Rundstavar i olika grovlekar är redan införskaffade för ändamålet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425611 Hittade en review på Skogmas Schweiziska slykniv

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632000 Farsan som är några år plus 80 skulle vilja ha motsvarande Bahco P74 för att få ner sly när han är i skogen. Men den har väl inte alls kraftiga skär nog för att ta sly likt en röjsax från t.ex Fiskars. Och ingen bra arbetsställning om man tänkt klippa sly längs marken, och kanske för korta eggar mer anpassade att beskära träd.
Blir för tungt med röjsåg tyvärr. Och tror inte det passar att svinga en röjkniv.
Ös på med förslag! :ymparty:
1584466316_p74_5.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).